Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingförbund i Sverige

  • Kitesurfingförbund i Sverige

    Publicerad av stockholm-kiteboard på 6 juli, 2009 vid 20:38

    Stockholm Kiteboarding har börjat undersöka om man skulle kunna få till ett Kitesurfingförbund i Sverige. Vi tror att det behövs för att jobba med tillgång till stränder och säkerhet.

    Finns det andra klubbar eller enskilda personer som har information? Och som skulle vilja vara med och dra i frågan?

    Mikael Bergman är ansvarig hos oss. Han finns på plats på Shallow Water Kitefestival i Landskrona i helgen och man når honom på:

    mikael@kiteforlife.se
    0707-304025

    kiters_se svarade 14 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • crash151

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 01:20

    Va sa.. skojar du??
    Varför vill ett kitesurfingförbund införa ett förbud mot kitesurfing?
    Nu fattar jag inget… Vad kan man vinna på det? Ett förbud mer liksom.
    Lite gammal hederlig kamrat uppfostran är det enda som behövs för att få lite ordning i leden.

    Eller vänta lite… troll

    Edit.
    Ja så kan det gå när man inte fått sitt kaffe. hehe Låter det va kvar dock, som ett varnande exempel.

  • nic

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 07:06

    Hörru, vakna upp ur dyslexin. Förbund.

    Perfekt om stockholmarna vill ta i detta eftersom de har all tid i världen då det aldrig blåser däruppe och dessutom är de bättre på regler å shit. I göteborg kan vi inte ens följa högerregeln i trafiken.

    nic

  • kiters_se

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:24
    Stockholm Kiteboard;557426 wrote:
    Stockholm Kiteboarding har börjat undersöka om man skulle kunna få till ett Kitesurfingförbund i Sverige. Vi tror att det behövs för att jobba med tillgång till stränder och säkerhet.

    Finns det andra klubbar eller enskilda personer som har information? Och som skulle vilja vara med och dra i frågan?

    Mikael Bergman är ansvarig hos oss. Han finns på plats på Shallow Water Kitefestival i Landskrona i helgen och man når honom på:

    mikael@kiteforlife.se
    0707-304025

    Jag hade kontakt med Stefan Rahm Förbundsdirektör/Sportchef för några månader sedan, han skulle undersöka hur de hade gjort i de andra nordiska länderna. Skulle sedan höra av sig till mig.

    Peter – Åsa Surfklubb

  • stockholm-kiteboard

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:29

    Jag har också försökt komma i kontakt med honom, nu är han på semester. Nån annan som faktiskt fått till sig info om vad som krävs etc.?
    Sara

  • tetras

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 11:04

    Jag försökte dra i detta för en 2-3 år sedan. Försökte få igång en debatt och förståelse för att en central organisation har mer kraft och möjligheter att arbeta emot andra intressen som vill förbjuda vår sport på ställen med särintressen. Intresset var MYCKT svalt redan då och vad jag sett på vissa kommentarer här och nu så ser det inte mycket bättre ut nu. Dock hoppas jag att jag har fel, ett förbund behövs om vi inte vill bli bortkörda och överkörda från de bästa ställena i Sverige. Se bara vad som händer på näset i Skåne, det kommer att bli mer av den varan ju längre tiden går och ju populärare sporten blir. Således lycka till och bildar ni ett förbund så kommer jag att gå med. 🙂

  • sourra

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 11:08

    Jag och Gibson pratade om det där innan sommaren och vi var inne på att det vettigaste är att varje region har sin egen förening för att tillvarata sina lokala intressen. Därutöver har man en paraplyorganisation med medlemmar ur respektive förenings styrelse som representerar sporten på ett nationellt plan.

  • tetras

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 11:17

    Om ni är seriösa med att bilda ett förbund så tycker jag att ni skall kontakta “The British Kite Surfing Accosiation” (BKSA) som är det äldsta förbundet (sedan 1999) som finns i Europa. De kan säkert komma med en hel del tips och idéer på sånt som kan vara bra att tänka på. http://www.britishkitesurfingassociation.co.uk/

    Här nedan följer deras målsättning kan motsvarande vara något för oss här i Sverige?

    • Promote safe kite surfing practices
    • Maintain beach access for Kite surfers in the UK
    • Publicize information about kite surfing
    • Keep developing a recognized training scheme for beginners to instructors
    • Keep developing the BKSA schools network
    • Keep developing a network of clubs throughout the UK
    • Recommend all beginners to do a course at a BKSA approved school
    • An Internet based organisation
    • Run the British Championships
    • Open to all UK residence
    • Continue to forge links with National and International bodies
    • Boost club and membership to increase revenue to be a more effective association
    • Funding/ coaching of talented riders
    • Promote Grass routes competitions/events held by clubs
    • Regional representatives as a point of contact for all councils / members
    • Attend as many kitesurf events/ trade events as the BKSA
    • Promote safe practises and encourage use of insurance
    • Set up launch/ landing riding zones with every council/ landowner where kitesurfing occurs

  • larssa

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 15:22

    Låter som en mycket god ide´.
    Det e väl som vanligt, att nån måste ta tag i skiten och tyvärr e det inte så många som pallar. All cred till er som orkar.

  • kiters_se

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 15:44

    Hallå alla glada kitare!
    Jag försökte också att få tag på Stefan Rahm som jag tidigare haft en dialog med.
    Han lovade som jag tidigare sa att undersöka hur de andra skandinaviska länderna har gjort.
    Jag beskrev också för honom att vi kitare inte ville bli en undersektion till ex vindsurfingförbundet.

    Han ringde mig idag och gav följande återkoppling.
    Han hade pratat med danska segelförbundet och de har valt att inte plocka in kitesurfingen under någon befintlig grupp utan de har bildat en dansk kitesurfing klubb som är med i danska seglingsförbundet förbundet.

    Stefan sa till mig att antingen bildare man en undersektion till befintlig klubb som är med i svenska segelförbundet, exempelvis Ölmanäs Segelsällsakp där Åsa Suffklubb är en sektion, kanske den snabbaste vägen, men vet inte om det är det bästa, men en möjlighet.
    Den vägen som kanske är flest känner för är att bilda en ny klubb, typ Svenska Kitesurfing Klubben som är en del av svenska seglingsförbundet, på så sätt kan vi ge återkoppling till segelförbundet samt kunna söka bidrag osv, (de kan vi även göra om vi är en undersektion till Ölmanäs Segelsällskap eller annan segelklubb).

    Danskarna har all röstning och sånt på nätet och det fungerar riktigt bra tydligen.
    Kanske skall lägga upp en omröstning på steffo om vi skall bilda en Sverige Klubb eller vara en del av typ Ölmanäs Segelsällskap.

    En variant är att de olika lokala klubbarna har varsin representant med i ett styrgrupp, enligt tidigare förslag här på Steffo.

    Peter

  • kiters_se

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 06:06

    Tror jag hittat länken till den danska centrala kitesurfing klubben, http://kbdk.dk/

  • stockholm-kiteboard

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 09:30

    Tjohoo. Tack för superbra info. Nu har vi något att prata kring.

    Sara

  • kiters_se

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 09:42

    Tycker att försöker att ta en träff på torsdag efter tävlingarna.

    Peter

  • samhansson

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 10:15

    Nej för fan, sluta hålla på… Ut å kör istället

  • kiters_se

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 11:03
    samhansson;557796 wrote:
    nej för fan, sluta hålla på… Ut å kör istället

    🙂

    p

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingförbund i Sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.