Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies kiteutrustning …

  • kiteutrustning …

    Publicerad av pergbg på 6 april, 2015 vid 20:20

    Hej!

    Jag har windsurfat i många år men tänkte börja kitea. Jag har gjort det lite tidigare och tagit lite lektioner dagar de blåst för lite för windsurfing vid utlandsvistelser men nu tänkte jag dra igång ordentligt.

    Vad ska jag köpa för grejer?
    surfers har ju en del. Något att rekommendera? Jag tror jag går för nytt så slipper jag leta runt på begagnatmarknaden.

    Vilken storlek ska jag välja? Blåser det mycket så kommer jag ändå vilja windsurfa så något som funkar till vindstyrkor 5-8 eller något i den stilen.

    Tar tacksamt emot alla tips!

    nikke svarade 9 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • skye10

    Medlem
    7 april, 2015 vid 05:41

    Hej Per,

    Kul!

    Med all sannolikhet kommer du även vilja kitesurfa när det blåser starkare också 🙂

    Att veta vilken kiteutrustning du ska köpa är inte helt lätt, men vi ska försöka ge dig lite hjälp på vägen och dela med oss av våra synpunkter och erfarenheter.

    I stort sätt är all modern kiteutrustning riktigt bra, med fåtal undantagsfall. Det mesta håller generellt sätt hög kvalitet, oavsett tillverkare, och säkerhetssystemen har utvecklats väldigt mycket på senare år. Vissa kite modeller är dyrare än andra, men behöver för den skulle inte vara en bättre kite.

    Det finns ingen kite som är bra på precis allt, klarar alla vindstyrkor, passar alla och samtidigt är superbillig. Färdiga paketlösningar kan vara bra, men inte alltid bäst. Det är vanligt att en bra kite paketeras med en enklare bräda, för att det ska se billigt ut. Lätt att lockas av, men kanske inte kommer gynna din utveckling i längden.

    Val av kitestorlek baseras bland annat på vart du ska surfa mest och hur mycket du väger.

    Läs gärna hela vår utrustningsguide hur du väljer kitestorlek och hur du kombinerar med rätt bräda:

    http://www.kiteboardcenter.se/kitesurfing_utrustningsguide.html

    Det bästa är att du testar olika modeller och storlekar. Sen kombinerar du själv ihop ditt eget paket, utifrån vad du gillar och tycker känns bäst. Hos oss i Stockholm kan du alltid provköra och testa olika kombinationer av kites och brädor för att hitta just ditt behov. Och du får rätt priser.

  • nikke

    Medlem
    10 april, 2015 vid 10:14

    Trevligt med en vindsurfare som har kommit på det ultimata med kite vid lätta vindar. Jag kombinerar windsurfing med kiting jag med, ska du kita i lätta vindar så ta och köp en foil speciellt vid 5-8 m/s. Du kommer inte ångra dig, foil går igång en aning tidigare än tub. Sen från 9 m/s windsurfar du!

    @pergbg 731905 wrote:

    Hej!

    Jag har windsurfat i många år men tänkte börja kitea. Jag har gjort det lite tidigare och tagit lite lektioner dagar de blåst för lite för windsurfing vid utlandsvistelser men nu tänkte jag dra igång ordentligt.

    Vad ska jag köpa för grejer?
    surfers har ju en del. Något att rekommendera? Jag tror jag går för nytt så slipper jag leta runt på begagnatmarknaden.

    Vilken storlek ska jag välja? Blåser det mycket så kommer jag ändå vilja windsurfa så något som funkar till vindstyrkor 5-8 eller något i den stilen.

    Tar tacksamt emot alla tips!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies kiteutrustning …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.