Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitevågbräda

  • xshaolin

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 08:24

    Jadu Ida det beror helt på hur du vill köra…

    Yann skrev en bra artikel om detta för strapless vågkitesurfing i NSM för en tid sedan.. du kan ju börja där…

    http://www.nordicsurfersmag.se/post/2010/08/10/Strapless-Valj-ratt-brada.aspx

  • aka_kalle

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 11:19

    tablas pod pro är den goaste jag testat än så länge

  • ida_

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 17:54

    Ja… Jag vet inte. Har aldrig kört med en vågbräda innan men har precis vunnit en North WAM. Fick välja storlek men vet inte om jag ska ha en kort eller lång och vad det betyder. Logiskt antar jag att jag borde välja en av de mindre eftersom män 80 kg+ troligen oxå är potentiella kunder…

  • sourra

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 18:43

    Sikta på en som är ungefär lika lång som du själv är och den får gärna tåla lite stryk också så du slipper ständig dingskräck

  • tomw

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 20:05

    jag är 76 kg och kör på en slingshot Celeritas 5-8. skulle inte vilja ha större för en allround bräda. kör strapless, som du måste satsa på.

  • ida_

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 20:35

    Tackar för alla svar. Väljer 5’8″ som är den minsta och hoppas på att det blir superbra! 🙂

  • pripps

    Medlem
    16 maj, 2012 vid 21:17

    North har ju rekommendationer,det står exakt vad du ska ha för bräda efter vikt och kunskap !
    /Tommy

  • above_the_law

    Medlem
    18 maj, 2012 vid 11:03
    AKA_KALLE;688859 wrote:
    tablas pod pro är den goaste jag testat än så länge

    Håller med Kalle till 100%, och då är jag inte sponsrad av Tablas ens (ännu);-).
    En riktig fullträff av Chrille, Clabbe och CO, i a f för strapless men går att sätta på en pad med inserts om du nödvändigtvis måste ha en framstropp (bakstropp förstör helt möjligheterna att utveckla tekniken rätt).:smile:

  • above_the_law

    Medlem
    18 maj, 2012 vid 11:26
    ida_;688909 wrote:
    Ja… Jag vet inte. Har aldrig kört med en vågbräda innan men har precis vunnit en North WAM. Fick välja storlek men vet inte om jag ska ha en kort eller lång och vad det betyder. Logiskt antar jag att jag borde välja en av de mindre eftersom män 80 kg+ troligen oxå är potentiella kunder…

    Beror helt på hur du vill köra som sagt Ida. Stirra dig absolut inte blind på längden! Tjocklek, bredd (volym), böj (rockerkurva) är minst lika viktiga för egenskaperna och känsla & harmoni.
    En bra sverigebräda i mitt tycke är: 5.8 lång men med ganska rak rocker mitt på och lite mer under bakfoten (one-foot-off), tämligen rund outline (ger möjlighet att köra på railen i bottensvängen och på så sätt generera fart in mot läppen), samt lite extra volym från mitten och frammåt för flyt i slöa sektioner, tunnare mot aktern så du kan göra kontrollerade moves även i högre farter bara genom att kliva bak samt “bromsa upp” när det behövs (på väg ut över vågkam, om du kör ifrån vågen mm).
    Vill du köra vertikalt och med så mycket sb-surf-stil som möjligt bör du ha tri fin set up (thrusters), men är du ute efter bra egenskaper i högre farter, down the line och bra tracking så är quad att föredra. Varför inte möjlighet till båda som på Pod Pro:-)?
    Obs! En bräda mellan 5.8-6.0 passar våra Svenska krabba vågor och sitter bättre i the pocket än en på t ex 6.6-6.10, samt dyker inte så lätt.
    Dessutom: Yann vet vad han snackar om i sin artikel. Har inte kört WAM men de flesta av de tidigare Northvågbrädorna tycker jag har varit för smala och korta samt mest gjorda för att köras med två stroppar med mest tryck från kiten och inte så mycket med vågens kraft… Kanske har ändrats?
    Grattis till brädan by the way:-)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitevågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.