Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiting Göteborgsområdet

  • Kiting Göteborgsområdet

    Publicerad av tildus på 13 augusti, 2014 vid 17:33

    Blev precis medlem här för att rådfråga lite om kitesurfing.
    Har tidigare vindsurfat en del samt seglat men tyckte att det blev lite meckigt att släpa på en sån stor bräda varje gång och den blev mest liggande.
    Fick nyss en snilleblixt där jag insåg att en kitesurfingbräda är mycket mindre i sin skala! Är nu inne på att skaffa en då jag bor halva tiden i Åsa där jag sett många surfa, samt andra delen av tiden nära småbåtshamnen Björlanda kile.

    Till min första fråga: Vad bör jag ha för storlek på bräda som nybörjare – 167cm 58kg? Tänkte köpa en inom närmaste månaden inför höststormarna.

    Andra fråga: finns det någon där ute som brukar hålla till vid dessa ställen och kan tänka sig att visa hur man startar och kommer igång första gången? Kanske har du också en extra bräda jag kan få hyra om jag inte fixat en egen innan det är dax 🙂

    joakim_a svarade 9 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • skoldpadda

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 18:15

    Har du bara gått kurs är det inga som helst problem att få hjälp vid start osv. om du åker ut vid ngt av ställena nära göteborg en dag med bra vindprognos.
    Lämpliga spots är Getskär eller Rågelund (på sydvästvind), eller Björkäng på allt med väst.
    (använd denna för att hitta spots och vindriktningar: http://spotguide.kicks-ass.net/ )

    Ifråga om bräda så köp en “normal size” twintip, dvs ingen nybörjarbräda.

    Välkommen och lycka till!

  • tildus

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 18:49

    Har ej gått kurs men såg att det fanns en del i Göteborg och Varberg så blir att boka en sådan!
    Tack 🙂

  • hydrolift

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 06:37

    Rågelund är mitt favoritställe och är mycket bra för nybörjare. Väl värt resan!

  • joakim_a

    Medlem
    21 augusti, 2014 vid 05:22

    Du har bra stränder efter rågelund, stenigt och trång startyta.
    Apelviken är rätt bra, dock rätt trångt vissa dagar.
    Björkäng ned mot Falkenberg är riktigt bra. Du har toaletter och stor stenfri yta att åka på.
    Mer ner mot Falkenberg har du ett par stränder till, Olofsbo, Skrea strand samt Ringsegård. Dessa är långgrunda och riktigt fina stränder att kita på.

    Kör en vanlig twintip, men vågbräda är riktigt kul. Kursledarna brukar kunna rekommendera bra saker och då får du även testa dig fram lite med deras utrustning. Kiten väljer du efter vindförhållande och din vikt.
    9kvm hybridkite kan kanske passa bra.
    Kör själv en Liquid Force Envy och den är riktigt enkel att starta på vatten samt att det är bra drag i den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiting Göteborgsområdet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.