Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn och Bad-Janne

  • Klagshamn och Bad-Janne

    Publicerad av surfmad på 10 juni, 2007 vid 14:04

    Skulle hälsa på brorsan nere i Malmö och passade på att vallfärda till ett par surfmeckor. Jag har aldrig skådat betesmarkerna nere i Söder. Väl nere var målen främst Lomma och Klagshamn. Igår var vi i Klagshamn och där kände man igen Bad-Janne från en surffilm (tack Ni som gör surffilmer). Fick en riktig varm välkomst av B-J som visade runt Surfclubben. Det är inte lätt att hitta såna eldsjälar numera, om man kommer som ny till ett ställe kanske man blir snarare utfryst. Försökte även lära brorsan att vindsurfa och det är faktiskt riktigt bra i mitt tycke i Klagshamn (eftersom det är långgrunt, bra med parkering, bra riggytor, bra vindriktningar, stenarna är uppmärkta, plattvatten=perfekt för nybörjare/intermediate, slipper kitare och badande). Dom har pråmar till uthyrning och inga feta 1 meter breda moderna nybörjarbräder men smaken är som baken tror jag. Om man har lite vilja som är det inget problem, det handlar bara om aktiveringsenergi.
    Om jag åker fler gånger till Malmö kommer jag givetvist köra i Klagshamn och förmodligen gå med i Klubben. Bättre klubbstuga hittar vi inte i 08-land, vet inte om det finns nåt bättre i landet?
    Det är dock mycket sjögräs i Klagshamn (kanske överhuvudtaget i Skåne vilket jag är ovan med). Det blir och till att studera sjögräsfenor nu, lär väl finnas massor med trådar på Steffo och skaffa ett par stycken, för utan sjögräsfenor (jag har bara freeride) funkar det nog inte. Jag var förbi Robbans surfaffär, den verkar vara mer välsorterad än jag trodde utifrån deras hemsida. Jag försökte leta efter vanliga fenor men de har nästan enbart sjögräsfenor, inte så konstigt kanske.
    Idag åkte vi till Lomma (ville se stället och man var tvungen att ta hand om barnen, fick inte surfa). Stranden var fantastisk, jag hittade lätt klubben LBWS men ingen var där vilket inte är konstigt då stranden var prackat med solhungriga människor och det blåste endast en svag bris (man kanske kunde planat längre ut med en 8-9 m2 och en fetingbräda).
    Om jag åker ner till Malmö, kommer jag nog först att testa Klagshamn.

    badjanne svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    10 juni, 2007 vid 17:49

    @surfmad 389393 wrote:

    Idag åkte vi till Lomma (ville se stället och man var tvungen att ta hand om barnen, fick inte surfa). Stranden var fantastisk, jag hittade lätt klubben LBWS men ingen var där vilket inte är konstigt då stranden var prackat med solhungriga människor och det blåste endast en svag bris (man kanske kunde planat längre ut med en 8-9 m2 och en fetingbräda).
    Om jag åker ner till Malmö, kommer jag nog först att testa Klagshamn.

    Det är i Hbo Ljung vi kör. Ligger norr om Lomma beach, mellan Lomma och Bjärred. Om du har vägrna förbi en blåsig dag kan du inte missa stället – här kör det alltid drösvis med folk. Mycket duktiga freestylers.

    Välkommen åter till surfparadiset skåne

  • andersbq

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 10:03

    Håller med Surfmad, make till surfanläggningen i Klagshamn saknar motstycke. Olika omklädningsrum för herrar/damer, utedusch, verkstad, jättekök, 6 containrar för brädförvarining, egen parkering, 10 meter till vattnet, räddningsbåt, lånebrädor, tavla med foton på alla nya medlemmar och en Badjanne med tillhörande kassörsfru… Jag sa till Badjanne att detta nästan räcker som arument till att bli skåning framöver!

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 juni, 2007 vid 12:56

    Håller med ovanstående talare! Bara de kunde införa en gästtaxa för oss som kanske kommer ner en eller två ggr per år. Så att man kan känna sig välkommen och inte känna sig eller uppfattas som snyltare. Ställ en burk så kommer jag att betala en femtilapp när jag kommer!

  • tobhed

    Medlem
    11 juni, 2007 vid 19:19
    Oregistrerad;389585 wrote:
    Håller med ovanstående talare! Bara de kunde införa en gästtaxa för oss som kanske kommer ner en eller två ggr per år. Så att man kan känna sig välkommen och inte känna sig eller uppfattas som snyltare. Ställ en burk så kommer jag att betala en femtilapp när jag kommer!

    Bra idé, jag kan ta der med Janne nästa gång jag seglar. Kul att ni gillar Klagshamn… 😉

  • badjanne

    Medlem
    12 juni, 2007 vid 19:37

    @Oregistrerad 389585 wrote:

    Håller med ovanstående talare! Bara de kunde införa en gästtaxa för oss som kanske kommer ner en eller två ggr per år. Så att man kan känna sig välkommen och inte känna sig eller uppfattas som snyltare. Ställ en burk så kommer jag att betala en femtilapp när jag kommer!

    Man blir ju riktigt glad att läsa den här tråden.

    Alla “långväga” vindsurfare är mer än välkomna till “Klagan” men varför är ni så annonyma?
    Kom fram och hälsa och har ni problem med språket kan vi alltid tala engelska.
    Känner ni för att sponsa med en slant finns en telefonbössa i klubbstugan vid ena trästolpen. Det är dock viktigare att ni känner er välkommna.

    Tyvärr kommer det regelbundet många surfare från Malmö med omnejd som bara smyger in, parkerar och utnyttjar alla faciliteter och det tycker vi är dålig stil.
    Det kostar att hålla igång klubben. Vi har inga bidrag. Tom underhåll av grusvägen till klubben får vi själv bekosta även om den blivit som en kommunal parkeringsplats till badplatsen under sommartid.

    Allt arbete med klubben sker helt på idiel basis.
    Badjanne

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn och Bad-Janne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.