Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn på lördag?

  • Klagshamn på lördag?

    Publicerad av basse på 8 maj, 2008 vid 12:45

    WG har 20 grader varmt och 0% molntäcke på lördag. Grundvindarna verkar vara runt 1-2 m/s från NV vridande till SV.
    Söndagen verkar bjuda på samma förhållanden ungefär men med lite mera grundvind från samma håll.

    Vad säger ni om det skånefolket?? Kommer brisen vända den grundvinden så det blir 5.3 eller mer vind??

    Åka eller inte åka?? Det är frågan

    basse svarade 16 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • henke201

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 13:57

    Att köra 30mil enkel resa för en prognos som säger 1-2m/s måste kännas bra…

  • basse

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 14:04

    Tack för det utomordentligt utförliga svaret på om BRISEN går igång!!

  • babilidoo

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 14:08

    Går brisen igång? svar: Nej

  • badjanne

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 15:00

    @Basse 463882 wrote:

    WG har 20 grader varmt och 0% molntäcke på lördag. Grundvindarna verkar vara runt 1-2 m/s från NV vridande till SV.
    Söndagen verkar bjuda på samma förhållanden ungefär men med lite mera grundvind från samma håll.

    Vad säger ni om det skånefolket?? Kommer brisen vända den grundvinden så det blir 5.3 eller mer vind??

    Åka eller inte åka?? Det är frågan

    Hej Basse
    Det krävs betydligt mer grundvind för att den berömda brisen skall dra igång. Vindriktningen skall oxå helst vara rak ostlig.
    Jag åker ut med husvagnen till Klagshamn i morgon och flyger modellhelikopter vilket är ett utmärkt alternativ för vindstilla dagar.
    Ibland har dock vädergubbarna fel.
    Om du vill kan jag ringa dig och ge en bedömning av vädersituationen på lördagmorgon direkt från Klagan.
    Dra ett mejl eller skriv ditt telnummer här på Steffo så ringer jag upp när jag vaknar därute.

  • endy

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 15:28

    Surfsugen Basse??!!

    Jag tror att du har en mycket bättre chans på haga park i helgen, kollade nyss idag 7-8 m/s med väldigt lite grundvind, ser ut som rätt riktning till helgen och sol sol sol!
    http://www.owc.nu

    Surf on!

  • basse

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 18:42

    @Endy 464007 wrote:

    Surfsugen Basse??!!

    Jag tror att du har en mycket bättre chans på haga park i helgen, kollade nyss idag 7-8 m/s med väldigt lite grundvind, ser ut som rätt riktning till helgen och sol sol sol!
    http://www.owc.nu

    Surf on!

    Kan du fethajja eller!
    Fick ju 3 dagar .. ja eller pass kanske man skall säga…. i DK och lite vill ha mer som vanligt. Gick rätt bra med tricken också vilket spär på så att säga.
    Haga lockar dock inte.. mest pga resan genom 7milaskogarna. Söndag ser ut som att det kanske kommer gå att köra antingen på spot X eller Sunningen. Får väl hoppas på det istället.

    Tack för erbjudandet Janne. Jag hör av mig om det blir aktuellt.

  • getwet

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 19:30

    Fan sugen jag med, men om ingen vind Basse, har du ett kraftigt rep?

  • gurra1978

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 03:40

    Är den beryktade sjöbrisen i Klagshamn verkligen en sjöbris. En sjöbris går ju enligt det jag läst in mot land och inte ut från land. Eller börjar den danska sjöbrisen i Klagshamn. Konstigt om den är som starkast där i såna fall. Eller är det en landbris? Någon typ av bris verkar det ju vara men jag får det inte att gå ihop med teorin bara.

    “Sjöbrisen börjar på förmiddagen, vid 9 – 10- tiden och blåser rakt in mot land. Den ökar samtidigt som den sakta vrider medsols på grund av corioliseffekten (jordens rotation), når sitt maximum omkring kl 14 – 15 och avtar sedan. Framåt kvällen är den närmast nordlig på västkusten, västlig på sydkusten och sydlig på ostkusten. Den dör normalt ut helt i skymningen. Klara dagar med hög dagstemperatur kan sjöbrisen nå 5 – 10 m/s. Den påverkar ett cirka två mil brett område längs kusten.

    Landbrisen även kallad kvällsbrisen orsakas av att uppvärmd luft över vattnet stiger uppåt samtidigt som luftmassan över land kyls av när solen går ner varvid ett undertryck bildas i förhållande till luftmassan över land. Vindriktningen är därför riktad ut mot havet men brukar snabbt dö ut under natten när luftmassornas temperatur har jämnats ut. Landbrisen är normalt mycket svagare än sjöbrisen.”

    Från wikipedia men jag har lästa samma sak i väderböcker.

  • nlc

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 04:55

    Nu har du tänkt och läst för mycket Gurra, fenomenet kallas helt enkelt för Klagshamnsbrisen 😉

  • basse

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 05:22

    @gurra1978 464168 wrote:

    Är den beryktade sjöbrisen i Klagshamn verkligen en sjöbris. En sjöbris går ju enligt det jag läst in mot land och inte ut från land. Eller börjar den danska sjöbrisen i Klagshamn. Konstigt om den är som starkast där i såna fall. Eller är det en landbris? Någon typ av bris verkar det ju vara men jag får det inte att gå ihop med teorin bara.

    “Sjöbrisen börjar på förmiddagen, vid 9 – 10- tiden och blåser rakt in mot land. Den ökar samtidigt som den sakta vrider medsols på grund av corioliseffekten (jordens rotation), når sitt maximum omkring kl 14 – 15 och avtar sedan. Framåt kvällen är den närmast nordlig på västkusten, västlig på sydkusten och sydlig på ostkusten. Den dör normalt ut helt i skymningen. Klara dagar med hög dagstemperatur kan sjöbrisen nå 5 – 10 m/s. Den påverkar ett cirka två mil brett område längs kusten.

    Landbrisen även kallad kvällsbrisen orsakas av att uppvärmd luft över vattnet stiger uppåt samtidigt som luftmassan över land kyls av när solen går ner varvid ett undertryck bildas i förhållande till luftmassan över land. Vindriktningen är därför riktad ut mot havet men brukar snabbt dö ut under natten när luftmassornas temperatur har jämnats ut. Landbrisen är normalt mycket svagare än sjöbrisen.”

    Från wikipedia men jag har lästa samma sak i väderböcker.

    Har inte det där behandlats tidigare här på konfen, jag tror det.
    En så gammal och inbiten konfare som du borde verkligen föregå med gott exempel och söka svaret i forumet innan du kladdar ner trådar på detta viset.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn på lördag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.