Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamns surf hotad?

  • tim-eriksson

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 12:47

    Vad händer OM man vindsurfar där man inte får då.. Polisen låter ju lite drastiskt, är det böter som gäller?

  • pure

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 14:01

    vad trött man blir.. hoppas verkligen att dom tillåter vindsurf där även efter utbyggnad… klagshamn är ju ett av dom bästa spotsen i sverige..

  • dane

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 15:13

    Vad är problemet?
    Jag tolkar artikeln så att udden blir naturområde (vad nu det är för något) och byggnation ska ske öster om kalkbrottet. Ursäkta men jag har inte varit på denna udde och surfat, men det låter väl bra att man hugger ner skog och sly på udden och förbjuder byggande. Jag kan inte se att den typen av åtgärder ska påverka vindsurfingen negativt. Locals får gärna förklara isf.
    Om det är så att kommunen vill göra udden till naturreservat förstår jag inte varför man skulle försämra vindsurfarnas möjligheter att surfa på vattnet.

  • el_duderino

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 16:32

    @dane 450678 wrote:

    Vad är problemet?
    Jag tolkar artikeln så att udden blir naturområde (vad nu det är för något) och byggnation ska ske öster om kalkbrottet. Ursäkta men jag har inte varit på denna udde och surfat, men det låter väl bra att man hugger ner skog och sly på udden och förbjuder byggande. Jag kan inte se att den typen av åtgärder ska påverka vindsurfingen negativt. Locals får gärna förklara isf.
    Om det är så att kommunen vill göra udden till naturreservat förstår jag inte varför man kan ge vindsurfarna möjlighet att surfa på vattnet.

    Jag skrev inlägget för att jag själv, precis som du, inte förstår någonting om sånt här. En sak vet jag iaf, det är aldrig enkelt eller logiskt. Därför hoppas jag att någon insatt, t.ex. badjanne, kunde svara på om, och isåfall hur, det kan påverka oss. Det kanske rent av är positivt för oss vindsurfare…

  • klang

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 16:39

    Området som SurfClub Klagshamn använder har tidigare ägs av PEAB, nu är det i besittning av kommunen. Länsstyrelsen vill få till ett fågelskyddat område där vindsurfing och kite:ning utövas idag vid Klagshamns udde.

    SurfClub Klagshamn har lagt fram ett förslag som förnuvarande utvärderas av länsstyrelsen, om detta går igenom kommer vindsurfingen inte påverkas nämnvärt. Vindsurfing öster om SurfClubs klagshamns parkering kommer då att förbjudas, dock brukar vi inte vistas där eftersom det är grunt och stenigt.

  • kinetic

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 16:51

    Suck…alla dessa j-vla fågelskådare…Vi vindsurfare o banne mig oxå en “utrotningshotad” art, det är på tiden att vi får några “skyddsområden”.

  • el_duderino

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 17:07

    @Klang 450707 wrote:

    SurfClub Klagshamn har lagt fram ett förslag som förnuvarande utvärderas av länsstyrelsen, om detta går igenom kommer vindsurfingen inte påverkas nämnvärt. Vindsurfing öster om SurfClubs klagshamns parkering kommer då att förbjudas, dock brukar vi inte vistas där eftersom det är grunt och stenigt.

    Grymt! Hoppas det går genom, vad är oddsen tror du?

  • dane

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 18:28

    @kinetic 450711 wrote:

    Suck…alla dessa j-vla fågelskådare…Vi vindsurfare o banne mig oxå en “utrotningshotad” art, det är på tiden att vi får några “skyddsområden”.

    Och suck för respektlösa skit-inlägg!

  • bananen

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 19:01

    Klart oroande, eftersom all förändring enbart kan leda till det sämre i Klagshamn. Vindsurfingen kommer väl aldrig att upphöra – ett förbud kommer bara att leda till tråkigheter. Hoppas verkligen att klubben är proaktiv, så att det slipper komma till samma trista läge som Torö….

    Istället för att skänka 12 mkr till vad-det-nu-var, tycker jag att PEAB kunde plocka upp alla stenar istället. Snacka om good-will.

    Och till sist:

    dane;450733 wrote:
    Och suck för respektlösa skit-inlägg!

    chill-out man! 😉

  • el_duderino

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 19:16

    @dane 450733 wrote:

    Och suck för respektlösa skit-inlägg!

    Och suck för alla fågelskådare som poserar som vindsurfare på Steffo! 😉

  • nlc

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 19:33

    De e ju lite ironsikt att en udde som byggts upp av Malmös sopor och slaggprodukter från det närliggande och nedlagda kalkbrottet nu anses var skyddsvärt nog för att bli naturreservat. Dessutom är miljön runt (små)båtshamnen troligtvis inte den renaste i området. Hur reningsverket och den andra soptippen (badstranden) passar in i ett skyddsvärt naturområde är också en gåta.

    Men man ska nog skilja lite på äpplen å päron i denna fråga. Att länstyrelsen vill skydda fågellivet är inte samma sak som att Malmö kommun vill säkerställa att miljön på på udden bevaras och inte bebyggs. Och att ett område klassas som naturreservat betyder inte att det med automatik blir tillträdesförbud.

    Samtidigt finns det all anledning till att ha ett extra öga på vad som händer i kommunhuset eftersom klubben arrenderar av kommunen och inte äger marken själv.

  • dane

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 19:35

    @El_Duderino 450753 wrote:

    Och suck för alla fågelskådare som poserar som vindsurfare på Steffo! 😉

    😀 Den satt som en måsskit.

  • klang

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 21:59

    @El_Duderino 450714 wrote:

    Grymt! Hoppas det går genom, vad är oddsen tror du?

    Svårt att säga… Ulf som är ordförande är både drivande och skicklig så jag har stora förhoppningar.

    Ni Malmö surfers som är locals ute i Klagshamn, hör av er till styrelsen och berätta att ni gärna hjälper till någon dag. Tycker det behövs lite fler unga surfare som ser till att traditionerna förs vidare…

  • el_duderino

    Medlem
    9 mars, 2008 vid 22:23

    @Klang 450792 wrote:

    Ni Malmö surfers som är locals ute i Klagshamn, hör av er till styrelsen och berätta att ni gärna hjälper till någon dag. Tycker det behövs lite fler unga surfare som ser till att traditionerna förs vidare…

    Jag är inte särskilt ung så jag vet att du inte syftar på mig iaf! 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamns surf hotad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.