Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klar lamineringspolyester

  • Klar lamineringspolyester

    Publicerad av jesper_b på 8 juni, 2005 vid 19:44

    Någon som vet var jag får tag på riktig surfbrädepolyester. Slog av häcken på en sprillans shortboard och ska göra en riktig lagning. För 20 år sedan hette bästa surfbrädepolyestern Silmar eller någor liknande. Nu vet jag inte vilka märken som gäller. Så klar som möjligt och defintivt inte epoxy. Någon som vet var jag får tag på en skvätt?

    Jesper B

    xavier svarade 18 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • xavier

    Medlem
    10 juni, 2005 vid 10:07

    får man fråga varför du vill använda polyester och inte epoxi? Baserat på andras erfarenhet på konfen så trivs inte polyesterplast och skumkärnor (frigolit, PVC) särskilt bra som grannar för skumkärnan har en tendens till att smälta och försvinna. Om du nu har slagit av häcken på brädan bör ju skumkärnan vara friliggande.

    Får man föreslå att du bygger upp tailen med ny kärna om det behövs och använder glasfiberväv och epoxi för att tillföra styrka till lagningen, med fördelen att det blir genomskinligt automatiskt. Alternativt kan du använda microballonger och epoxi istället för nytt skumkärna för att bygga upp hålrummet med, det blir vitt precis som skumkärnan men väsenligt tyngre om det är mycket som ska lagas.

    Jag vet inte hur man gör med surfbrädor när man inte målar dem, men eftersom epoxi är UV-känsligt kanske man kan föreslå en genomskinlig UV-beständlig klarlack ovanpå för att lagningen inte ska gulna över tiden.

    /P

  • adde

    Medlem
    10 juni, 2005 vid 10:22

    De flesta surfbrädor byggs med Polyester och vanlig E- eller S-Glas, du har inte alls samma krav på vridstyrka och styvhet som man har på en vindsurfbräda. Självklart bygger man då kring en kärna som tål polyester! Polyester (och glas) tål UV mycket bättre än epoxi (och kolfiber).

    edit: /*
    Kärnan består oftast av divinycell eller ett polyurethanskum, dessa tål polyester.
    */

    Lite Polyster kan du säkert få köpa av nått varv i närheten, eller dyrare på SeaSea (Elandssons brygga? i Sthlm), det bästa vore såklart riktig surfepoxi men det har jag inte sett sen 1990 när jag byggde eget med material från virvelvind. Annars finns det väl ett surfmärke som heter Nord?? som jag tror bygger i sthlm. Lär också finnas en surfbutik någonstans…

    /adde

  • gonadman

    Medlem
    10 juni, 2005 vid 10:39

    Instämmer med föregående skribent. Väldigt få vågsurfingbrädor är laminerade med epoxi. Som Adde skrev, inte riktigt samma krav på styvhet osv. Dessutom är ju polyster lite billigare och kanske något mer lättarbetat.
    Skumblocken i vågsurfingbrädor är oftast av plystyren som funkar utmärkt ihop med polyster. Så om din bräda är laminerad med polyester, blanda INTE in epoxi.

    En “klar” polyster kan köpas på båttillbehörsbutiker, ofta ibland kan man hitta någon variant där vax är tillsatt för att ytterligare öka klarheten etc.

    Lycka till med lagningen!

  • surfmanj

    Medlem
    10 juni, 2005 vid 11:30

    Glasväv och Epoxi wattski har en speciel laminerings epoxi 400ml klarepoxi för 200kr fungerar toppen!

  • surfslusken

    Medlem
    10 juni, 2005 vid 12:34

    Svar till:


    hitta någon variant där vax är tillsatt för att ytterligare öka klarheten etc.

    [/ QUOTE ]

    Är det inte för att gör polyestern lätt att slipa som man tillsätter vax?

    Jeppe! Du kan ju alltid höra efter me CLS Uffe, kanske inte blir den färskaste eller billigaste polyestern du får men han kan säkert leverera. grin.gif grin.gif

  • gonadman

    Medlem
    10 juni, 2005 vid 13:05

    Stämmer säkert det med. Klar fin och lättrinnande som en en Vodka-Lime blir den iallafall.

  • j_lydevik

    Medlem
    10 juni, 2005 vid 18:57

    Vax i Gelcoat(topcoat) har med härdningen att göra. Man lägger gelcoat i en form man gör en produkt i. alltså ingen syreåtkomst mot ytan som då ligger mot formen.
    Topcoat har en vaxlösning som “isolerar” färgen mot syre.
    Tror att det e så det funkar… smile.gif
    -Johan

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2005 vid 22:06

    Lite konstigt att svara på sin egen fråga… Tack för alla råd!

    Nu är det så att jag har rätt bra koll på hur man lagar både i epoxi och polyester, både surfbrädor och vindsurfbrädor. Vad jag behöver är inte vanlig blå eller brun båtpolyester och inte heller epoxy – jag behöver surfbrädelamineringspolyester. Hur man sedan gör med denna har jag som sagt bra koll på. Förutom Uffe – är det någon i Sverige som har dylik?

    Några missuppfattningar i ovanstående svar (hoppas jag inte låter mästrande):

    Vax i polyester. Har man inte riktig slippolyester färdigblandad kan man blanda i lite vax i lamineringspolyester för att den ska härda ordenligt på ytan och därmed bli lättare att slipa. Ej detsamma som att vaxa formar för gelcoat (som aldrig används vid customsurfbrädbygge).

    Epoxy för att laga polyestersurfbrädor. Funkar faktiskt men är inte optimalt om man vill göra en riktigt snygg lagning. Riktig surfbrädelamineringspolyester är grymt mycket enklare att laminera helt utan luftskummbubblor och utan att s-glasen syns. Även enklare att slipa in i det gamla laminatet. Däremot stämmer det att epoxyn är starkare (och uv-känsligare).

    Surfblänks tål inte polyester. Helt fel. Clarkfoam, Bennetfoam med flera surfblanks är polyuretanskum som tål polyester förträffligt. Dvs ej samma som frigolit eller styrofoam som finns i de flesta vindsurfbrädor.

    Som sagt vet någon var man får tag på riktig surfbrädepolyester i Sverige eller europa (adress) så skrik till.

    Yo!

    /Jesper B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2005 vid 16:45

    Varför inte Uffe i Varberg?

    Testa att kontakta Fille som driver wsv.nu i Varberg. Han shapar brädor och borde kunna hjälpa dig. email: kundtjänst@wsv.nu

    /Lars

  • mag

    Medlem
    12 juni, 2005 vid 17:26

    Ok, Jeppe kolla denna!
    SURF har en annons från en kille i Tyskland.
    bacuplast faserverbundtechnik GmbH
    Dreherstrasse 4
    D-42899 Remscheid

    Tyskt telefionnummer:
    02191-54742

    Annars kan du kolla med någon customtillverkare i Tyskland, det finns ju några. Minns bara Jogi, Lorch, surfline munich men det finns flera. Finns ju även Nord, det svenska vågsurfmärket, har du kollat med dem?

    Lycka till!
    /Magnus

  • jesper_b

    Medlem
    12 juni, 2005 vid 19:23

    Strålande – tack! Klart tyskarna kan skicka upp.

    Nord gör dock inga brädor i Sverige vad jag vet. De sätter på egna loggor på brädor som de beställer billigt av Portugalshapers – tror jag.

    /Jesper

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2005 vid 22:44

    Kolla med Fille på WSV, han shapar brädor hemma i Sverige.
    Nord beställer brädor från fabrik i Portugal.

    /Lars

  • xavier

    Medlem
    13 juni, 2005 vid 18:03

    Schysst grabbar, nu har jag laert mig lite om surfbraedlagningar oxo. Visste inte att det skiljde sig saa mycket fraan vindsurfingbraedor.

    vad saeger man… ska inte blanda mig i, ni loeser det bra sjaelva wink.gif

    laga paa,
    /P – som faar fnatt av tangetbord utan svenska tecken, paaminner en om tiden daa BBSer inte stoedde svenska tecken

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klar lamineringspolyester

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.