Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Knäckte bommen!

  • Knäckte bommen!

    Publicerad av anders_hoffman på 16 september, 2003 vid 11:48

    Kom dit (fågelöudde) vid två tiden och körde ett par repor ensam. Tog en paus efter ett tag då kom även en annan kille. Han började rigga och jag stack ute före. Körde med full planing över till andra sidan, vände där och körde med full planing 20 meter. Då kom ett ikrokat kastfall med stort K, har aldrig fått ett så enormt kastfall förut.
    Var riktigt överriggad, hade 25 cm förlängning på masten mot rekommenderade 15. alltså riktigt grym twist.

    Efter kastfallet kändes hela seglet löst och mjukt.
    Då hade bommen gått av, inte ens vid någon förlängning eller skarv, utan mitt på alu-röret var den helt av.

    Det var bara att sätta sig på brädan vissla i visselpipan som jag hade på flytvästen o vifta med armarna. Efter tag kom han ut o körde fram till mig o frågade vad som hänt.

    -Bomjäveln är av sa jag.

    Så vi riggade ner hela seglet sittandes på våra brädor, och la allting på min bräda, jag paddlade i hundra meter sen kom han förbi och frågade hur det gick.

    -Jag pallar inte en meter till.

    Så vi bytte grejor jag surfade hans prylar o han paddlade mina grejor. Precis när vi bytt såg jag en motorbåt som jag vinkade till oss, han plockade upp mina grjeor o den andra killen. Osså seglade jag in hans grejor.

    JAg vill skänka ett stort stort tack till dig som hjälpte mig, enormt sjyst.

    Hoppas ni andra som kom fick en bra dag.
    Ska nu köpa Makaibommen från Unique, hoppas den är bättre..

    tabi svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 12:05

    Detsamma har hänt mig tre gånger. Min teori är att det blir saltavlagrigar mitt i bommen eftersom man oftast förvarar bommen i sitt innersta läge. Jag tar alltid bort bakstycket numer och sköljer ren bommen invändigt. Ett alternativ är att köpa ny bom varje år så “vet” man att grejjorna håller. Det blir dyrt, men billigare än karbonbom.

    Kolla även Chinook på Surfbutiken. Lite udda form kanske, men bra kvalitet och helt OK känsla.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 12:49

    kolfiber korroderar inte, satsa på kol istället för alu om du har problem med korrosion.

  • anders_hoffman

    Medlem
    16 september, 2003 vid 16:22

    Det är mycket möjligt att den kan ha korroderat men det tror jag inte.
    När jag kom i land undersökte jag bommen, och den hade skurit upp ett hål i gummit, detta hål klippte jag upp ytterligare. Då visade det sig att bommen var helt av, den satt alltså enbart ihop med gummit.
    Jag vet dock inte hur en metall ser ut då den korroderat, för här såg aluminiumet ut precis som vanligt, och de såg inte alls konstigt ut.
    Hur ser en korroderat alu-bit ut egentligen? Så kanske man kan förhindra detta genom att ta en annan bom, om det skulle visa säg att den har korroderat…

  • ante_lkpg

    Medlem
    16 september, 2003 vid 16:36

    Alminium har vad man kallar metallminne. Dvs. att alla påfrestningar som den utsatts för lagras i metallstrukturen. Alla metaller har detta men aluminium är extra känsligt. Exempel på detta t.ex. en mountainbikeram. Jag har själv haft en aluminiumram som jag utsatte för höga hopp och dylikt. Dock gick den bara tvärt av en dag då jag cyklade ner från en trottoarkant. Det finns inget(enkelt) sätt att undvika detta utom som nämnt att byta bom ofta. Annars får du ta in bommen och röntga den vilket kan vara lite svårt att arrangera. Så gör man t.ex. inom flygindustrin där mycket byggs i aluminium som helst inte ska gå av.
    Annars får du väl fortsätta tänka på din säkerhet med visselpipa och kanske också ett nödbloss. Segla inte ensam etc…

  • xavier

    Medlem
    17 september, 2003 vid 08:33

    Korroderad aluminium, dvs. aluminiumoxid här hårdare/tätare än vanlig “ren” aluminium. Detta gör att aluminium endast korroderar på ytan (<<1mm) då aluminiumoxiden förhindrar vidare korrosion. (Jfr. rost på järn som är sprött, ihåligt, och som gör att järnet kan förvandlas till en rostklump på nolltid!). Ibland så pratar man om eloxerad aluminium, detta är ELektriskt OXiderad aluminium. Dvs. man oxiderar medvetet det yttersta lagret av aluminiumen för att den ska få bättre motstånd mot korrosion vid senare användning (men även ibland för att man ska kunna måla den med gott resultat). Jag håller snarare med föregående inlägg om att brottet orsakas av “minnes”-egenskapen hos aluminium.

  • canoya

    Medlem
    17 september, 2003 vid 09:49

    På den tiden man använde aluminiummaster råkade jag ut för att två master blev förstörda av vad jag tror var korrosion. På ställen där eloxeringen skadads böjade aluminiumen spricka och fläkas upp. I skadan bildades ett gråvitt pulver/”grus”. Med tiden växte skadan tills man lätt kunde peta hål i masten med tex. en skruvmejsel (även när man inte använde masterna). Jag bodde då ca 100 m från havet och masterna förvarades i kallt uthus respektive utomhus året runt (Mycket salt i luften. Det var en Gaastra-och en Serfiacmast, Serfiac var på den tiden marknadsledare på alumaster.

    Jag har märkte också på en bom som förvarades på samma sätt att det bildats bubblor under gummigreppet (gammal bom med vulkat grepp). När jag skar upp en sån bubbla fanns samma gråvita pulver där.

    Min slutsats är att aluminium korroderar i salt miljö och att det kan bidra till att försvaga tex. en bom.

  • xavier

    Medlem
    17 september, 2003 vid 13:31

    lite undersökande journalistik på nätet presenterar bl.a. upplysande information

    Det vita pulvret är aluminiumoxid (kemisk beteckning Al2O3). Aluminumn oxid är hårdare är rent aluminium och förhindrar ytterligare oxidering SÅVIDA INTE det oxiderade lagret nöts bort mekaniskt, vilket säkerligen är fallet med vindsurfingutrustningen. Om ni läser i artikeln så ser ni att aluminium påverkas av olika sorters korrosion, bl.a:

    * galvanisk korrosion (alu + saltvatten + annan metall)
    * hålrumskorrosion (fukt ansamlas i trånga utrymmen mellan två alumininumytor, tex. fogen mellan top-/bottendel av masten).

    detta säger egentligen att aluminiumoxid agerar som en kemiskt skyddsbarriär om bommen/masten INTE ANVÄNDS eftersom användningen nöter bort skyddslagret. Det säger även att man ska se till att inte aluminiumn har långvarig kontakt med saltvatten (lagring av utrustning i ett fuktigt förråd wink.gif , dåligt (sötvatten-)sköljd utrustning) eftersom detta leder till hålrumskorrosion.

    Metallminnesegenskapen ska man dock inte förringa för den gör aluminium väldigt spröd. Om man väl böjt ett aluminiumrör en gång så ska man vara väldigt försiktig när man böjer tillbaka (ev. värma lite) så att inte röret går rätt av.

    Så för att återgå till frågan om bommen; Om bommen har en ren metallyta vid brottet så är det minnesegenskapen som orsakat brottet, om du däremot hittade en mycket vitt pulver när du skar upp gummit så kan det vara så att korrisionen bidragit till brottet.

    /nätmasken…

  • tabi

    Medlem
    17 september, 2003 vid 13:56

    då kan du byta erfarenheter med Mr_Wave angående bombrytande! cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Knäckte bommen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.