Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Knäfjutt och mysdrag Torö

  • Knäfjutt och mysdrag Torö

    Publicerad av maca på 17 november, 2014 vid 08:49

    Även om förväntningarna var större, så blir en Torösöndag med knäfjutt och mysdrag i 5.0 aldrig fel. Än bättre kändes det att lämna barnbakterierna hemma och spola näsan med lite bräckt vatten. Men den däringa ostan är svårläst när det kommer till knöl-storlek 😉

    Många var vi som förskönat proggen – vågseglarna hade iaf roligast :)!

    bjorn-daniels svarade 9 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    17 november, 2014 vid 09:48

    Hur stor knöl var det? /JB

  • dr-masse

    Medlem
    17 november, 2014 vid 10:55

    Den gick upp till solar plexus som bäst.

    Jag hade inte förväntat mig mer, var glad för de knölar som ficks. Grym vinkel, körde tills det blev mörkt. Eller, ja, mörkare än annars under dagen. Riktigt kul och att öppna handskar funkar helt utan problem i mitten av november är ju smått anmärkningsvärt.

    Tog en sväng med det där tre-lattade räjsseglet KS3. Kul trasa med löjligt bra drag.

  • challgren

    Medlem
    17 november, 2014 vid 12:11

    1.6m knöl enligt proggarna. Det kom några brösthöga på udden men där var det lite mycket vågsurfare och betydligt lättare vind. Körde lite närmare allmänningen istället så man kunde komma med fart och göra något av skvättarna.

    @masse – en sväng? Jag fick ju slita bort grejjorna från dig :wink::wink:

  • dr-masse

    Medlem
    17 november, 2014 vid 13:18

    @challgren 729177 wrote:

    @masse – en sväng? Jag fick ju slita bort grejjorna från dig :wink::wink:

    Ja, det blev väl några fler… lite väl roligt att åka racerbåt!

  • maca

    Medlem
    24 november, 2014 vid 18:37

    Ett aningen hårigare Torö idag…
    Gubbhögt i k-viken och mer än mysdrag i 4.0. Kördes ca 3.6-4.0 hela dagen.
    Går fortfarande utmärkt med öppna handskar 🙂

  • callevader

    Medlem
    24 november, 2014 vid 20:36

    Jepp kan bara hålla med. Stora och cleana vågor, för att vara på insidan…

  • oldschool

    Medlem
    25 november, 2014 vid 08:10

    Ja jävlar vilket tryck det var i 3.7an…..å bra size på vågorna ute vid udden 😮

  • robin

    Medlem
    25 november, 2014 vid 10:42
  • dude

    Medlem
    25 november, 2014 vid 15:19

    Ahum, 4,0 var aldrig på tapeten om man hade mindre. Det var 3.7 eller mindre som gällde hela dagen! Själv fick jag äntligen till riggningen av mitt 3.6 vilket jag misslyckats med på Väddö i våras. Jag är nöjd. Riktigt slutkörd och förutom att ha också kört in mig på tre egna brädor och en ny intressant konceptbräda så fick jag känna på vågridning och hopp åt både det ena och det hållet – Kärringviken och Kolguskär. Jag kan lugnt konstatera att jag är klart bättre inkörd på vågsegling med vänsterhanden först, även om andra hållet är mitt naturliga håll …eller var det en gång i tiden.

  • robin

    Medlem
    25 november, 2014 vid 16:19

    Låter kul, grattis! Hur stora blev vågorna borta vid Kogulskär? Jag antar att de gubbhöga var där viken börjar och inte där man kan rida?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    25 november, 2014 vid 20:28

    @dude 729381 wrote:

    Ahum, 4,0 var aldrig på tapeten om man hade mindre. Det var 3.7 eller mindre som gällde hela dagen! Själv fick jag äntligen till riggningen av mitt 3.6 vilket jag misslyckats med på Väddö i våras. Jag är nöjd. Riktigt slutkörd och förutom att ha också kört in mig på tre egna brädor och en ny intressant konceptbräda så fick jag känna på vågridning och hopp åt både det ena och det hållet – Kärringviken och Kolguskär. Jag kan lugnt konstatera att jag är klart bättre inkörd på vågsegling med vänsterhanden först, även om andra hållet är mitt naturliga håll …eller var det en gång i tiden.

    Gött med egna byggen, fungerade de som tänkt?
    Inga bilder eller beskrivning? Hade varit kul att se!

  • dude

    Medlem
    26 november, 2014 vid 11:23

    Ursäkta Bjorn Daniels, jag var otydlig där. Mina egna tre var Starboard Evo IQ 76 och Fanatic Quad 79 från 2011 och Quatro KT Red 76 från 2012. Konceptbrädan är Tomas nyaste Hammerhead, Vanguard eller vad man ska kalla den. Med lite smått överriggad 3,6 kändes Evon väldigt slashig och KTn säkrare i sväng men väldigt nervös. Quad79an var i sitt rätta element i den hårda vinden. Det var lite väl hård vind för att testa Tomas bräda men trotts det tyckte jag det var en riktigt kul bräda att segla; kändes lite som att köra wakeboard med den raka, parallella och korta outlinen, och med de supertunna kanterna som ett resultat av s-railsen. Känslan jag kommer ihåg mest var hur lätt det var att hålla mig kvar på vågen mot Kolguskär. Den vågen ställer sig i peakar på olika ställen och då gäller det att komma igång på en svag skuldra för att träffa peaken när den bryter. Det var Tomas bräda oroligt bra på.

  • maca

    Medlem
    26 november, 2014 vid 16:22

    Och Tomas bräda verkar fungera i allt från guppa 5.3 till full on 3.6 – inte dåligt om det är så 😉
    Kort, bred, parallell outline, supertunna kanter och bra sväng låter som den optimala Toröbrädan faktiskt

  • bjorn-daniels

    Medlem
    26 november, 2014 vid 17:17

    @dude 729401 wrote:

    Ursäkta Bjorn Daniels, jag var otydlig där. Mina egna tre var Starboard Evo IQ 76 och Fanatic Quad 79 från 2011 och Quatro KT Red 76 från 2012. Konceptbrädan är Tomas nyaste Hammerhead, Vanguard eller vad man ska kalla den. Med lite smått överriggad 3,6 kändes Evon väldigt slashig och KTn säkrare i sväng men väldigt nervös. Quad79an var i sitt rätta element i den hårda vinden. Det var lite väl hård vind för att testa Tomas bräda men trotts det tyckte jag det var en riktigt kul bräda att segla; kändes lite som att köra wakeboard med den raka, parallella och korta outlinen, och med de supertunna kanterna som ett resultat av s-railsen. Känslan jag kommer ihåg mest var hur lätt det var att hålla mig kvar på vågen mot Kolguskär. Den vågen ställer sig i peakar på olika ställen och då gäller det att komma igång på en svag skuldra för att träffa peaken när den bryter. Det var Tomas bräda oroligt bra på.

    Ingen fara, kul att du fick testa brädorna även om de inte var hemkokta. Och Tomas bräda verkar ju väldigt intressant.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Knäfjutt och mysdrag Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.