Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing knakande karbon bom

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 januari, 2005 vid 12:08

    Jag vet inte, en karbonbom eller mast för den delen går nog inte bara sönder lite. Antingen är den hel eller så går den av tvärt. Någon direkt förvarning om att den går sönder är svårt att få. Tillskillnad från aluminium och glasfiber som är segare och tydligare om den håller på att gå av.

  • swe131

    Medlem
    12 januari, 2005 vid 19:27

    För att kunna ge lite hjälp så får du nog skriva lite mer. Vad är det för en typ av bom ? och årsmodell. Vilken typ av frontbeslag har du på bommen ? Standard eller Streamline. Hur ser beslaget ut mot masten, gummi eller hårdplast ?

    Har haft några bommar som knakat vid segling men det är då oftat friktion mellan plast på frontbeslaget och masten när bommen rör sig vid påfrestning. Om bommen är på gång att gå av så hörs det som ett krack, och sen är den av, helt eller delvis, men man känner det direkt då bommen bli mjuk som ett gummiband.

    De bommar som har haft problem och fått förstärkas i fronten är oftast från 2000 eller 2001 och av mäket Fiberspar. De flesta nya bommarna av kända märken är redan förstärkta från fabrik typ NP, North, Gulftech, HPL, Fiberspar, Nautix.

    // Dala //

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 januari, 2005 vid 16:33

    det är en HPL bom med standard frontbeslag (jag vet i och för sig inte vad ett streamline frontbeslag är) årsmodell 2000 ev 2001.front beslaget är av hårdplast med en insats av gummi. jag tror inte att det är friktionen mot masten som gör att det knakar.
    Jocke

  • boman

    Medlem
    13 januari, 2005 vid 18:38

    Jag har en HPL som du och den knakar har gjort det sen den var ny, jag tror att det knakande ljudet uppstår mellan frontbeslaget och bomröret, just att det är lite hårdare plast gör nog att ljudet uppstår vid lite sne belastnig.

    Men kontrollera noga ändå så du inte har några sprickor i rören, sprickorna i kolfiber kan vara täta och svåra att upptäcka.

  • swe876

    Medlem
    14 januari, 2005 vid 10:10

    Jag har haft av en HPL bom. Den gick av i fronten där böjen bakåt börjar om jag minns rätt.

    Om du vill lägga ner jobb på den så förstärker du frontbeslaget med kol/glasfiber. Gör du det så bör den hålla. Detaljerad beskrivning av hur man bår gå tillväga kanske någon av er hobbyplastare kan ge? Mina egna plastningar brukar hålla men är sällan speciellt snygga…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 09:04

    Jag hade en kolfiberbom som sprack på insidan av röret. Den gick inte alls av direkt utan var bara lite mjuk på ett ställe. Det knakade inte heller. Jag lindade några varv kolfiberväv och epoxi runt. Det funkade.

    Sedan gick den av på ett annat ställe. Då knakade det till och röret vek sig, men det gick också att laga på samma sätt.

    Om det knakar i bommen utan att den går av ganska snabbt är det nog något annat.

    /Jan-Erik

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    3 december, 2013 vid 22:40

    @SWE131 199320 wrote:

    För att kunna ge lite hjälp så får du nog skriva lite mer. Vad är det för en typ av bom ? och årsmodell. Vilken typ av frontbeslag har du på bommen ? Standard eller Streamline. Hur ser beslaget ut mot masten, gummi eller hårdplast ?

    Har haft några bommar som knakat vid segling men det är då oftat friktion mellan plast på frontbeslaget och masten när bommen rör sig vid påfrestning. Om bommen är på gång att gå av så hörs det som ett krack, och sen är den av, helt eller delvis, men man känner det direkt då bommen bli mjuk som ett gummiband.

    De bommar som har haft problem och fått förstärkas i fronten är oftast från 2000 eller 2001 och av mäket Fiberspar. De flesta nya bommarna av kända märken är redan förstärkta från fabrik typ NP, North, Gulftech, HPL, Fiberspar, Nautix.

    // Dala //

    Är det fler som har uppdaterade erfarenheter av det här? Har en alu-bom (Local Spirit)från 09 som till skillnad från min x9-bom knakar duktigt vid belastning då jag hänger ut med selen. Bomen består av hårdplast fram mot masten, och har börjat knaka sista året, hände aldrig då den var ny. Dags att byta eller bara att tuta o köra? Har ni varit med om alubommar som gått av i plastinfästningen?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing knakande karbon bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.