Senaste nytt Forums Knasiga veck i seglet !?! Hur får jag bort dem?

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 september, 2003 vid 12:23

    Man kan spänna ut lattorna..
    Har du en Specialkey(kallas även insektnyckel)
    eller har du sådana man drar för hand…
    Kanske finns andra varanter..
    hursomhälst…rigga seglet..o sedan spänner du dem tills vecken precis försvinner.
    Tror det gör susen..

  • oskie

    Medlem
    7 september, 2003 vid 13:05

    Är det bara jag som tycker Simmer har sämsta systemet för att spänna lattor? De kräver stjärnskruvmejsel och en del kraft för att spänna, alltså är det lätt att man slinter. Plus att det knappt är någon skillnad mellan fullständigt inskruvad (spänd?) och fullständigt utskruvad…

  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    7 september, 2003 vid 13:10

    asså!..man lär sig något nytt varje dag.
    Det e sant d du säger..tjärnskruv, fan, tänk om man nu råkar göra dem runda?
    (använd en bra/rätt mejsel)..tycker ändå det inte lät som den bästa lösningen på att spänna lattorna..
    Insektsnyckel kan man ju oxå lyckas få rund men jag tror det är mindre risk..
    menmen..det borde vara skillnad vilketfall på max spänd o minst spänd?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 september, 2003 vid 14:05

    Mer nedhal!

  • ola-h

    Medlem
    8 september, 2003 vid 06:00

    Prova detta:

    1. Mer lattspänning, se post nedan.
    2. Kolla över uthal och nedhal. Är du ösäker, dra lite till och testsegla.
    3. Kommer vecken redan på stranden eller när du kör? Är det det senare kan det bero på fel mast, anatagligen i så fall en som är lite för mjuk på mitten. Då går vecken oftast från mastsidan på seglet och sedan diagonalt uppåt mot akterliksidan och accentueras ju mer drag man har i seglet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 06:47

    Insex

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 11:38

    Ursäkta, men jag fyller på med en fråga till Ola och er andra som gäller samma ämne.
    Mitt N.P. ser kanon ut på land, men på vattnet vill inte översta biten inte riktigt twista ut. Översta lattan och i viss mån andra bara hänger där och ser dum hur mycket tryck jag än har.
    Drar jag för mycket nedahal ?
    Har ej rek. mast och den kanske är för mjuk eller hård ?

    confused.gif

  • fenan

    Medlem
    8 september, 2003 vid 16:08

    Tackar och bockar Ola!

    Vecken finns redan på stranden, och jag tycker att de miskar ju mer tryck jag har i seglet.
    Annars stämmer beskrivningen av vecken precis, från maste diagonalt upp mot akterliket.

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2003 vid 14:36

    Då skulle det rent av kunna vara så att vecken så att säga är insydda i seglet. När ett segel tvistar och masten böjer sig i sidled som den gör under segling måste duke i seglet kröka sig i två dimensioner. Eftersom duken kan betrakts som otöjbar så går inte detta utan veck. Det är av samma anledning som att man veckfritt kan rulla ett papper till en cylinder men inte till en boll.

    När man syr seglet kan man ta hänsyn till de av “dubbelkrökningen” uppkommna vecken och liksom sy in “omvända veck” i förebyggande syfte. Med andra ord, man syr segleet så att det skall vara så snyggt som möjligt med drag i (inte på stranden). Jag vet inte om detta har något att göra med dina veck, men det är en teoretisk möjlighet (i alla fall om vecken är små).

    Ett trick är att efter att du riggat seglet be en kompis ställa sig på masttoppen (obs seglet bör då ligga ned på marken, inte stå upp…). Sedan trycker du ned mastfoten mot marken. Detta simulerar mastens sidoböj vid segling. Om seglet ser fint och veckfritt ut i detta nedböjda läge är allt OK. Man kan också få hintar om trim genom att titta på seglet så här.

  • clemens

    Medlem
    9 september, 2003 vid 16:22

    Mycket intressant!

  • maglu

    Medlem
    9 september, 2003 vid 16:51

    Har samma problem som Herr Anonym ovan, att toppen och översta lattan är sladdrig och fladdrar osv. Nedhal +/- uthal +/- ???
    Har inte hunnit experimentera så mycket, men har någon nån ide kanske man kan spara in lite dyrbar surftid grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Knasiga veck i seglet !?! Hur får jag bort dem?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.