Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Knep å knåp med Selectfenor?

  • Knep å knåp med Selectfenor?

    Publicerad av carl-r på 28 september, 2009 vid 17:23

    Nu när man har blitt med selectfena tänkte jag höra hur ni gör när ni färdigställer dem.
    Det första är väl att göra en tuttlebox av den 98% tuttlebox som är från början. Den sjunker ju tokigt djupt i lådan. Jag kontrollmätte inte först så jag slipade bort den vassa framkanten på huvudet. Nu har jag tillfälligt löst problemet med några silvertepsremsor längst fram och bak. Hur gör ni andra? Glasfiberspackel?
    Lägger ni det framtill eller bak eller 50/50?
    Några smarta knep för att få lagom mycket och jämnt?

    Eftersom man ändå ska kladda med en nästan flång ny fena så tänkte jag också höra hur ni brukar göra med finishen. Min är lite småporig om det är en vettig beskrivning. Jag funderar på om inte lite klarlack och sen ett 1200 slippapper skulle kunna få den lite slätare. Vettigt?

    culing svarade 14 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • tobhed

    Medlem
    28 september, 2009 vid 17:35

    Vilken Select-fena är det och vilken årgång?
    Det är väldigt få brädfabrikörer som förljer Tuttle till 100% på så vis slipper de väl betala några 100-lappar och alla vi andra får justera helt nya fenor – inte selects “fel” att den inte riktigt passar mao.
    Fenhuvudet på Tectonics är mjuka och passar därför relativt bra i de flesta boxar – annars får du skaffa Carbon Art, de följer standard till punkt och pricka 😉

  • culing

    Medlem
    28 september, 2009 vid 17:48
    Carl R;579268 wrote:
    Nu när man har blitt med selectfena tänkte jag höra hur ni gör när ni färdigställer dem.
    Det första är väl att göra en tuttlebox av den 98% tuttlebox som är från början. Den sjunker ju tokigt djupt i lådan. Jag kontrollmätte inte först så jag slipade bort den vassa framkanten på huvudet. Nu har jag tillfälligt löst problemet med några silvertepsremsor längst fram och bak. Hur gör ni andra? Glasfiberspackel?
    Lägger ni det framtill eller bak eller 50/50?
    Några smarta knep för att få lagom mycket och jämnt?

    Eftersom man ändå ska kladda med en nästan flång ny fena så tänkte jag också höra hur ni brukar göra med finishen. Min är lite småporig om det är en vettig beskrivning. Jag funderar på om inte lite klarlack och sen ett 1200 slippapper skulle kunna få den lite slätare. Vettigt?

    Prova med sprutspackel eller rolla på lackfärg och sedan slipa in den.
    Det brukar funka bra.

    Lycka till!

  • carl-r

    Medlem
    28 september, 2009 vid 17:49

    Det är en Devil 31. Trycket är lila. Jag har inte hittat ngt tillverkningsdatum, finns det? Det är den första av 4 fenor, av olika märken som inte passar perfekt, så lite skyller jag på select. 😉

  • tbsurf

    Medlem
    29 september, 2009 vid 07:51
    Carl R;579278 wrote:
    Det är en Devil 31. Trycket är lila. Jag har inte hittat ngt tillverkningsdatum, finns det? Det är den första av 4 fenor, av olika märken som inte passar perfekt, så lite skyller jag på select. 😉

    Jag tycker att det är meck med alla fenor, inte bara select. Här kommer iaf hur jag gör..

    Om fenan åker in bara nån mm för långt i boxen så gör som Cullin skrev här ovan.. -rolla (eller spraya) på ett lager billack och sen slipa in den
    Om den går löjligt långt in i boxen så kladda på glasfiberspackel fram och bak på fenhuvet och sen tar det en stund att slipa till den men det blir bra..
    Om fenan tjuter så spraya på tunnt som fan med sputspackel eller färgad billack över hela fenan och våtslipa bort all färg. Sen är den tyst

    lycka till

  • culing

    Medlem
    29 september, 2009 vid 07:56
    Carl R;579278 wrote:
    Det är en Devil 31. Trycket är lila. Jag har inte hittat ngt tillverkningsdatum, finns det? Det är den första av 4 fenor, av olika märken som inte passar perfekt, så lite skyller jag på select. 😉

    Jag har kört med select fenor i nu 3 år, de senaste modellerna tjuter inte.
    Om de gör det bör man sprutspackla och sedan jobba in spacklet i porerna med en sickel eller gummiskrapa, slipa bort allt spackel med 400-600 papper och avsluta med 1200 papper.

    I Carl R`s fall behöver du inte sputspakla fenbladet bara fenhuvudet.

    Lycka till!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Knep å knåp med Selectfenor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.