Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på linan

• Knut på linan

Publicerad av nn4an_mike på 25 augusti, 2005 vid 20:50

Tja !

Linus på linjen e ju en kul filur.
    Min Knut på linan e det inte.

Har fåt en knut på en av mittenlinorna, alltså inte nån av styrlinorna… som sitter benhårt.. Försökte fjäska upp den med hjälp av olivolja idag, men det funkade inte så jag använde sprit invertes istället..

Min fråga är… Hur stor roll spelar det att det e en knut på linan, kommer jag få linbrott nu ?

hugeo svarade 19 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • luuddee

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 20:52

prova först o koka skiten.. går inte det sätt den som en styrlina istället. . annars byt

• nn4an_mike

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 20:55

koka den ? allvar… bryts inte fibrerna ner av det ?
    tja olivoljan e ju redan tillsatt..

• sj0gren

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 20:56

Kör med den tills den pajjar

• zilversurfarn

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 21:29

Svar till:

Kör med den tills den pajjar

[/ QUOTE ]

hm… inget jag hade vågat prova, men så är jag ju en riktig fegis oxå. Värdesätter liv och lem mer än kostnaden för nya linor. tongue.gif

• nn4an_mike

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 22:56

Grymt tips att koka linan ludde, tack ! laugh.gif

Fick upp knut-helvetet till slut … med hjälp av kokande vatten och en nål… linan ser lite naggad ut med lite småfransar.. men jag tror att det bara är ytligt, så det e nog ingen fara att köra med. laugh.gif

• nn4an_mike

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 22:59

Dör man om en lina går sönder ??!!! shocked.gif
    shit !! Då hänger ju livet på en skör tråd hädanefter

• ric

Medlem
    25 augusti, 2005 vid 23:07

haha!

• denrica

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 05:37

Ta en tång och kläm på knuten. Först på ena hållet och sen på andra. Det brukar funka för mig.
    /DJ

• nic

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 07:41

Linan har typ 70% kvar av sin hållfasthet om du har knut på den har jag hört.

Hur som helst se till att det inte är leashlinan om du har sån lösning för i så fall kommer (s)kiten flyga iväg när den brister.

nic

• rambo_johnson

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 08:14

Svar till:

Dör man om en lina går sönder ??!!! shocked.gif
    shit !! Då hänger ju livet på en skör tråd hädanefter

[/ QUOTE ]

går en mittlinaav går oftast den andra av samtidigt…

• nic

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 08:40

Ok, kan berätta min erfarenhet av detta…

Slammade kiten i vattnet (var det två år sedan?) och hör ett snapp. I och med att jag driver samlas linan runt mig. (linan har pajat rätt långt upp)

Jag är ganska långt ut men biter i sura äpplet och releasar. Då fattar jag att det är linan kopplad till leashen som pajat och nu ska hela den söndriga linan dras genom trimmern som har en bra fart bort från mig. Linan som varit runt mina ben börjar snabbt dras åt.

Jag lyckas iaf i paniken befria mig fortare än linan dras åt och snart är draken på egen hand bort. (tack kent för downwindern)

Allt gick bra men det kändes inte helt säkert ett tag där.
    Hade inte velat bli släpad uppochner efter en galen kite.

nic

• samhansson

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 09:02

Tycker man ska byta slitna linor illa kvickt. Måste tänka på att man inte är själv på vattnet.

Var nog 3 år sen som min lina gick av och det var ren tur att ingen var framför mig. kiten blir som sagt helt galen.

• hugeo

Medlem
    26 augusti, 2005 vid 09:05

Sam, fan ja kanske måste köra ner själv till Lund men vi kan mätas där annrs

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på linan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.