Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..

  • Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..

    Publicerad av jakob_s på 21 december, 2014 vid 16:01

    Efter att ha varit inne på många fenor så står jag vid vägskälet igen.

    90kg 183cm, Ok Surfare bla bla..
    Värderar planing “get up and go” mest men gillade inte “slalomvågisar” som inte ville svänga annat än när hela railen är i.
    Vilken bräda är mest lättplanad och explosiv för mig i onshore? vill plana tidigt och få så många hopp som möjligt på vägen ut!
    Planing, Fart, Höjdtagning.

    Den äldre Kode 86 2010 eller nyare 2014 Kode 87, alt 92. Wave modellen med twin men med singel möjlighet..

    Har en SB quad 86 nu och den är otroligt skön men saknar lite farten och känslan av att man planar “på” vattnet och inte “i” och att om man slörar av så går brädan snabbare och snabbare och snabbare inte snabbare och tyngre.. Sen saknar jag otroligt att ibland behöver fundera en extra gång om man verkligen törs ladda på rampen eller om man kanske bör undvika den för det går lite för fort.. 😉

    dude svarade 9 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • bicless

    Medlem
    21 december, 2014 vid 19:01

    Kode wave av nyare modell låter som brädan för dig. Grym på vågen och du kan styra svängegenskaperna och farten mycket genom att köra single eller twin. Jag kör mest twin på denna. Gillar du dessutom att hoppa så är bättre hoppbräda är nog svår att hitta. Riktig guldklimp.

  • tws

    Medlem
    21 december, 2014 vid 22:30

    Hold deg unna Kode. Du vil ha et brett du kan veksle mellom tre og fire finner og da trenger fem finneakasser. Hvordan kan dette være så vanskelig? Eventuellt fanatic Triwave. Jeg seiler daCurve men for bare ett nytt brett så hadde jeg kjøpt 95L Triwave eller Quatro Pyramid, og jeg veier 76kg.

  • pedersen

    Medlem
    23 december, 2014 vid 12:11

    TWS, tror du inte denna lite mer vad Jakob vill ha jämfört med Pyramid? http://www.ohana.se/quatro-p-2462-c-103.aspx 92 liter?

  • jakob_s

    Medlem
    23 december, 2014 vid 15:05

    Är nog mest frågan om vilken av brädorna jag nämner som har bäst up and go, speed och vilken som håller planing igenom vindhål bäst..

    En äldre Kode 86 från 10 eller en Kode 87 Wave från 14..

  • dude

    Medlem
    23 december, 2014 vid 15:34

    Jakob, tittar du på måtten så är den nyare bredare rakt igenom serien (är jag nästan helt säker på). Det, i min värld, ger tidigare planing och håller planingen genom vindhål bättre, har bättre up and go, etc.

    Lycka till!

  • dude

    Medlem
    23 december, 2014 vid 15:41

    Förresten tws, varför vill Jacob ha en bräda att byta mellan tre och fyra fenor? Jag tycker du är helt ute och cyklar med ditt resonemang i den här tråden, men det skulle vara kul att höra vad du menar. Många är dock från början inställda på att gilla tri eller quad, så jag vet inte om det är bra att kunna växla dem emellan. Däremot har jag hört att det kommer brädor framöver som kommer att ha fem boxar för att kunna göra just det du säger och även jag tror att framtiden ligger där. Men jag vet inte på vilket sätt, möjligtvis bara för att var och en av oss ska kunna lära oss att hitta den känsla som vi själva tycker är bäst för just en själv. Kanske, kanske, kanske för att kunna växla emellan för olika förhållanden men ändå bibehålla liknande känsla av samma bräda – om nu det blir någon liknande känsla med olika fenkonfigurationer.

    Nej, det är många fördelar även med twin, kanske speciellt mycket i de lite mindre “pockets” vi har i våra svenska vågor.

  • tws

    Medlem
    25 december, 2014 vid 00:32

    Mulig ingen brett har dette idag, men here goes:

    1. Kort avstand fra mastefot til nosen.
    2. Bred og tynn bak.
    3. Masse rocker
    4. Mulighet til å veklse mellom quad og tri fin.

    Noen brett har mer rocker og trenger tre finner kontra fire for mer speed. Dette gjelder mest for hopping. (tar du bort en finne => mer speed).

    Om du ikke hopper så er fire finner ok når brettet har mye rocker fordi mye rocker gir bedre speed i curve-line-speed (bottomturn) og da bremser ikke den fjerde finnen.

    Når du har funnet line-up’en med finner for brettet ditt så skal du veldig sjelden endre på det. ref Traversa som brukte samme brettet med samme finne-setup på alle PWA eventene.

    Summering:
    A. Mye rocker => tre finner for å ikke miste for mye speed
    B Lite rocker => fire finner er ok for brettet mister ikke for mye speed med den fjerde finnen

    5 finnebokser så du kan finne ut av det sel for produsentene har ingen sjanse (tid) til å teste alle kombinasjoner skikkelig.

    Enkelt! 🙂

  • dude

    Medlem
    25 december, 2014 vid 16:52

    @tws 729776 wrote:

    Hold deg unna Kode. Du vil ha et brett du kan veksle mellom tre og fire finner og da trenger fem finneakasser. Hvordan kan dette være så vanskelig? Eventuellt fanatic Triwave. Jeg seiler daCurve men for bare ett nytt brett så hadde jeg kjøpt 95L Triwave eller Quatro Pyramid, og jeg veier 76kg.

    Personligen tycker jag du helt är ute o cyklar igen med att du skulle vilja ha en 95litersbräda då du bara väger 76 kg vilket är alldeles för mycket volym på vågen. Kanske skulle man vilja ha lika dan outline och rocker, men 95 liter är i mina ögon bara i vägen, 90 liter är vad du max skulle vilja ha. Hur tänker du? 🙂

  • star

    Medlem
    25 december, 2014 vid 18:54

    @dude 729829 wrote:

    Personligen tycker jag du helt är ute o cyklar igen med att du skulle vilja ha en 95litersbräda då du bara väger 76 kg vilket är alldeles för mycket volym på vågen. Kanske skulle man vilja ha lika dan outline och rocker, men 95 liter är i mina ögon bara i vägen, 90 liter är vad du max skulle vilja ha. Hur tänker du? 🙂

    Kanske en KODE Freewave 86 med lite rakare kurva alt Kode Wave 87….. vad vet jag!?

  • dude

    Medlem
    25 december, 2014 vid 23:03

    @Star 729834 wrote:

    Kanske en KODE Freewave 86 med lite rakare kurva alt Kode Wave 87….. vad vet jag!?

    Ja, till Jakob_S (på 90 kg) är det i mina ögon en Kode Wave 86 (59,5 bred) i lite mer vind, Kode Wave 87 som allroundbräda och Kode Wave 92 för lite mer lättvind. Har aldrig själv vägt så mycket och vet inte om det är direkt skalbart upp i volym jämfört med mina egna 76 kg och för mig är det Kode Wave 87 som störstavågis med 4.7 och 5.3. Lycka till med era val 🙂

  • tws

    Medlem
    26 december, 2014 vid 14:31

    Tja nå i julen er jeg kansje oppe i 78kg 😉 men 95 liter Fanatic Trivave kjentes mye mindre enn sine 95L. Den er kort, den er bred (spesiellt bak) og den lar deg øve på ting du ikke trodde var for deg. Viktor F. veier mindre enn meg og bruker sin med 5.0 og 5.4. De tynne kantene presses enkelt ned i vannet og bredden opprettholder hastighet i bunnsvingen og du har fart tl hva som helst også ved onshore til alle mulige tricks. Etter min mening er slike 95L alles første brett. (Jeg låner den av helge på Seasport) Denne må nesten kjøpes siden ingen er brukte på markedet enda.

    Mindre brett behøver ikke kjøpes idag. Alle eldre brett kan modifisers til punktene jeg har nevnt tidligere; Nose, rocker, multiple finner – det er enkelt og nesten gratis.

    Når det er sagt så brukte jeg Supermann på Lista for et par dager siden og det var survival. Hammerhead/breiflabb får deg i leppa, men utenfor var den scary å tacke foran 8 meter bølger med 3.7m2 offshore vind. Derfor beholder jeg mine tre daCurves enn så lenge. 15 finnekasser på 74 (nok mer 69), 86 og 91 liter.

    Bare en ting ang fotsroppene. Supermann hadde stropper som var et par cm trangere enn bredeste delen av foten, og det var fantastisk. Går ned i kjellerboden nå og skrur om på mine tre daCurves til supertrange fotstropper. Og høye. Det gjelder å ikke være konservativ.

  • dude

    Medlem
    27 december, 2014 vid 14:03

    @tws 729847 wrote:

    Tja nå i julen er jeg kansje oppe i 78kg 😉 men 95 liter Fanatic Trivave kjentes mye mindre enn sine 95L. Den er kort, den er bred (spesiellt bak) og den lar deg øve på ting du ikke trodde var for deg. Viktor F. veier mindre enn meg og bruker sin med 5.0 og 5.4. De tynne kantene presses enkelt ned i vannet og bredden opprettholder hastighet i bunnsvingen og du har fart tl hva som helst også ved onshore til alle mulige tricks. Etter min mening er slike 95L alles første brett. (Jeg låner den av helge på Seasport) Denne må nesten kjøpes siden ingen er brukte på markedet enda.

    Mindre brett behøver ikke kjøpes idag. Alle eldre brett kan modifisers til punktene jeg har nevnt tidligere; Nose, rocker, multiple finner – det er enkelt og nesten gratis.

    Når det er sagt så brukte jeg Supermann på Lista for et par dager siden og det var survival. Hammerhead/breiflabb får deg i leppa, men utenfor var den scary å tacke foran 8 meter bølger med 3.7m2 offshore vind. Derfor beholder jeg mine tre daCurves enn så lenge. 15 finnekasser på 74 (nok mer 69), 86 og 91 liter.

    Bare en ting ang fotsroppene. Supermann hadde stropper som var et par cm trangere enn bredeste delen av foten, og det var fantastisk. Går ned i kjellerboden nå og skrur om på mine tre daCurves til supertrange fotstropper. Og høye. Det gjelder å ikke være konservativ.

    tws, du drar med faktafel också. Victor Fernandez väger inte mindre än dina 78 kg. Han väger 83 kg.
    victorfernandezwindsurf.com/bio/

    Sen förstår jag faktiskt ingenting av vad du försöker säga. Du slänger dig med termer och egenpåhittade koncept som att det skulle va bra att ha kort avstånd mellan mastfot och nos utan att på något sätt förklara fördelar eller vad det skulle vara för bra med det. Nej, nu får det vara nog! Jag tycker du svamlar och pratar ur nattmössan!

  • jakob_s

    Medlem
    27 december, 2014 vid 14:58

    Själva huvudfrågan är nog vilken har bäst “up and go” och bjuder på mest fartfylld adrenalinstinn åkning i onshoreförhållanden där hopp ut är 70% av nöjet, vågridning in 10% och höjdtagning 20% av gamla Kode 86 eller nya 87an.
    86an är ju nästan kilot lättare och liite bredare ofo.. annars är 87 bredare överallt..
    har Kört SB kode freewave som thruster i Jeri för några dagar sen och gillade den!
    Testade också freewave 94 men det känns helt klart att Gränsen för vad som känns som en “minsta” bräda för mig går där i mellan.
    Jag har en tvåbrädelösning där en Flare 111 från 08 (freerajdig årgång) är stora den körs 7, 6.2 och ner till riktigt taskig 5.3 (byter fenor..) och minsta brädan ska ta vid där någonstans vid Bra 6,2 men fokus helt klart vid 5.3 och 4.7.

    Quad 86an är underbar men för seg för onshore (för mig).

  • jonteasu

    Medlem
    27 december, 2014 vid 15:51

    Jag väger 75kg och har en Kode 72l(2014)/82l(2015). Använder 82l vid 5.2-4.0 och 72l 4.0-3.3. Av de brädorna jag har kört på så är Kode definitivt min favorit vågis i onshore. De brädorna jag kört på mest innan är Starboard Quad 82l(2014) och RRD Cult Quad 83l(2010). Koden tycker jag är bättre än ovan nämnda brädor på att hålla farten i bottensvängen när det är onshore och en lite slöare våg. Den planar även tidigt och är snabb, vilket underlättar hoppningen på vägen ut. Jag tycker min vågridning i Sverige fick ett litet hopp i utvecklingen när jag började köra på min Kode 82l. Så personligen hade jag valt 82l Kode om jag bara skulle ha en bräda i Sverige.

    P.S.
    Vill tilläga att jag är super partisk och allt sånt, men detta är i alla fall mina erfarenheter inom ämnet.

  • tws

    Medlem
    28 december, 2014 vid 00:31

    >> ha kort avstånd mellan mastfot och nos
    Hei dude fjerning av nosen på et brett fjernes unødvendig vekt under rotasjon, men gjør det vanskeligere å slå (baute).

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.