Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kol i masten?

  • voodoo

    Medlem
    4 maj, 2001 vid 17:04

    mellan 60 -100% till alla segel!!

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

  • rian

    Medlem
    4 maj, 2001 vid 22:54

    Det beror faktiskt på hur kräsen du är och hur tung plånbok du har.
    Jag köpte just en ny wave-mast för 3500spänn och det svider men det är grymm skillnad jämfört med den gamla.

    En 30% freeridemast, låter aldeles utmärkt till Freezone eller var det Zero? Spelar egentligen ingen roll såvida du inte skall köpa de senaste raceprylarna. Det kommer att fungera utmärkt med 30%, men desto bättre med 75%, Sedan beror det på hur pass länge du seglat, om du håller på att lära dig vattenstarta typ, så kommer du inte märka någon skillnad ändå, i annat fall (om du är duktig) lär det vara värt pengarna att lyda Voodoo’s råd.
    /Rian

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 maj, 2001 vid 08:30

    Jag undrar vad sverker på plus säger om 100% kol i masten, jag menar går det att ha 100% kol måste inte kolet bindas med något…?
    Är det då 100% kol?? edeså! edeså kan du stå har och säga att konsumenterna är garanterde 100% kol EEEEEEDDEESSSÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!!!!!!!
    //FB

  • voodoo

    Medlem
    5 maj, 2001 vid 09:04

    hehehe .. Jag tror dom menar att det inte finns ngn annan väv än kolfiber…

    Stay windaddicted..
    http://windaddicted.tripod.com

  • dr-masse

    Medlem
    7 maj, 2001 vid 13:35

    Håller med rian här – handlar om dollars, som det så ofta blir…

    Själv har jag lagt mina “mastpengar” på de master som jag använder mest – till mina större segel. 490 å 460 är således mina freerajd master med skaplig kolhalt (typ 50-60%) utan att bli superdyrt. Jag tycker faktiskt att nära femtusen riksdaler eller mer är RYSLIGT mycket för en värsting mast. Till mina småsegel, som dessvärre inte används fullt så mycket som jag skulle vilja 😉 har jag en billigare 430 mast (30% kol), vilket har funkat helt OK. Dock lär det bli en lite lättare 430 mast så småningom…

    Nåja, mast kommer faktiskt inte sådär superhögt på min ranking över viktiga surfgrejor när surfbudgeten skall fördelas… Bräda – segel – mast – bom – fenor – våtdräkt – joks är väl någon slags “viktighetsordning” som i alla fall jag brukar följa. Det ÄR roligare att köpa en bräda än, säg, två dyra master, eller hur?

    Självklart skall du ha rätt längd och spec på masten till dina segel, dock är det inte säkert om de där sista kolprocenten ger valuta för pengarna. Skillnad är det, hur stor den är beror på segel, seglare och förhållanden.

    Innan du väljer mast, provrigga gärna och se hur det blir – kan skilja en del mellan två stycken master som har samma specifikationer men olika böjkurvor. Det är exempelvis bättre att ha en mast med 30% kol som passar ditt segel än en mast med 100% kol som inte har rätt böjkurva, trots att bägge mycket väl kan ha samma IMCS/MCS tal. så dyrast är inte alltid bäst… (jobbig insikt för många av oss ;-).

    Surfa På!

  • spokdjur

    Medlem
    7 maj, 2001 vid 14:49

    Hmmm..
    En liten masturbationsfråga;

    Jag har ett Simmer Zero 8.2 -99 som skall ha 490/IMCS 29, toksnål
    som jag är köpte jag en Bicmast 490/IMCS 29 med 30% kol från OutletSport
    för 600:-, men när jag fick den hade den förvandlats till IMCS 27.
    Outlet har lovat att en ny skall komma till Bunk inom ett par
    veckor(Detta har iofs lovats sedan slutet av januari, men vem vet.).

    Fråga;
    Hur stor blir skillnaden med 27 gentemot 29?
    Är det katastrofalt eller marginellt?
    Märks det mest i lätt eller hård vind?
    Skall jag ringa Outlet och bryta på Serbokroatiska?

    /s

  • dr-masse

    Medlem
    7 maj, 2001 vid 14:58

    Hmmm, inte helt lätt att besvara. Jag har ingen superkoll på det här med master, men beroende på vad du väger så märks nog skillnaden mer om du har några kilo att lägga bakom bommen (typ över 75). Väger du mindre så skulle det till och med kunna vara en fördel med en lite mjukare mast. Dessutom så spelar det in hur mycket du behöver förlänga masten – ju mer förlängning, desto känsligare blir seglet för en för mjuk mast.

    Du har ingen surfpolare som råkar ha rätt mast för seglet så att du kan rigga å jämföra? Något att roa sig med nästa gång du kör som ett svin till surfet bara för att upptäcka ett spegelblankt vatten framför näsan, månne?

    Jag skulle försöka byta om jag vore dig, seglet blir om inte annat säkerligen lite stabilare med “rätt” styvhet. Om ett telefonsamtal innehållandes några väl valda serbokroatiska verb och adjektiv kan hjälpa fram en snabbare leverans av rätt mast så är väl inte det fel.

    Du kanske skulle gå till Posten och anmäla att 2 st IMCS tappats bort? 😉

    Surfa På!

  • spokdjur

    Medlem
    7 maj, 2001 vid 15:07

    Jag tror jag kör varianta serpska och ser om OUToLET kan skubba upp
    ett par IMCS till Bunken. Har dom öppettider förresten? eller
    är det som valigt slumpstyrd butiksöppning med -1 dagars varsel
    på Konfen?

    Fast ärligt talat skulle jag just nu kunna tänka mig att köra
    med 3 IMCS och trekantssegel bara jag kunde bli utsläppt från
    kontoret.

    /s

  • jupu

    Medlem
    8 maj, 2001 vid 05:53

    Bah.
    När du kör in i en 4 meters våg och hela paketet kommer ut >1 meters bitar, är det skit samma on masten har 60% eller 100% kol. Ja, 80-100% kol är bra för freestyle, race, insjöar och sponsade killar. Bäst är det att ha två stycken 60% master i varje längd – det är ungefär det du får för priset av en 100% kolmast. När du smäller till den ordentligt (2 delad mast blir en 3-4 delad) är du bara glad att du inte har kastat sedlar i vinden. 30% master är skit för att dom väger för mycket men priset för den sparade 500 grammet med 100% master är för högt. Köp 60% och res till kanarieöarna med pengarna som blir över.

    http://www.jupu.com

  • k-p

    Medlem
    8 maj, 2001 vid 06:58

    Jag har oxå fått vänta sen i jan på grejjor från bunk…Jag är inte så imponerad av deras sätt att behandla kunder 🙁
    De har öppet på helger men RING först…
    De har tel: 08 644 90 90

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 maj, 2001 vid 11:42

    Det där med master är lite komplicerat. Det bästa är att höra med tillverkaren. I det här fallet borde ju SP kunna hjälpa dig med vad skillnaden blir. En 30% mast med IMCS 29 490 uppträder som om den vore mjukare än en 100% IMCS 29 490.

    Ofta är det så där att tillverkaren kan säga att det blir lika bra bottendrag, men det kommer inte att tåla lika mycket vind och du borde rigga det med 2 cm mer nedhal än specen. Om du ändå har litet avstånd ner till nästa storlek kan du ju leva med det, men om du inte har det kan det var riktigt illa.

    Jag använder flera av mina Neil Prydesegel med fel mast, men jag skulle aldrig göra det utan att kolla med NP först hur väl det fungerar. I de flesta fall har de sagt att det kommer att fungera bra. I 2 fall har de sagt åt mig att köpa en annan mast eller ett annat segel….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 maj, 2001 vid 14:06

    En mast med mycket kolfiber är teoretiskt bäst att segla med och också stark va gäller själva surfingen.
    MEN: Vurpar du och fårmasttoppen i botten så är den inte stryktålig. Den tål inte mekaniskt vold på land heller.
    John J.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 maj, 2001 vid 15:05

    …och skulle du stoppa in en 100% NP RacePro mast i något annat segel än Rx1/Rx2 blir det illa hur mycket Carbon det än är i den….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kol i masten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.