Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köldrekord med sommarkite?

  • Köldrekord med sommarkite?

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 december, 2001 vid 08:13

    Hello Sverige.
    Har jag gjort köldrekordet med en naish AR5 9.5 genom att köra i -21 C, 5-6 m/s vind. Kiten höll inte mera luften, annors väl fungerande & hela strutsen förlorade långsamt luften för att ventilerna frös. Förutom att kinderna fick kallt var det annors varmt med tillräcklig klädsel.
    Jag modifierade kiten så att man kan landa den på isen utan att framkanten slits. Med en femte lina, kunde man kanske även starta den från isen utan att man behöver en ryggsäck full med ved för att hjälpa tilla med relauchen.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 december, 2001 vid 11:52

    Modifierade du kiten så att man kan landa den på isen utan att framkanten slits, hur då?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 januari, 2002 vid 06:55

    Ah, -22 C & 6-7 m/s var det senaste… För riktig köld måste man använda gummikorkar i ventilerna för att de ursprungliga plastbitarna fryser och går sönder.

    Jag började använda mina AR5 & ArX kitar på isen och efter ett par gånger märkte jag att:
    – framkantens förstärkningar och sömmarna (varför inte själva materialet också) började slitas, speciellt om isytan är av ojämnt fruset snö.
    – om kiten kommer ner på halt is eller i <30 cm snö, :-) är det 100% omöjligt att relaucha.

    Slitning:
    Jag gjorde stötdämpare till framkanten så att kiten sitten på dom när den är med ansikten nedåt på isen. Dukttejp, 0.5 mm gummi och 10-15 mm skumplast. 1) ca 3×3 cm bitar av skumplasten. 2) gör korsar av gummit så att korsningen är ca 3×3 cm och ”vingarna” ytterligare 2-3 cm. Idén är att täcka skumplasten med gummit så att du kan tejpa systemet fast på framstrutsen med hjälp av vingarna. Du får då välhållande, 2 cm tjocka stötdämpare som har gummibeläggning. Jag satt tre dämpare så att en är i mitten och två på sidorna på dom tredje förstärkningarna. Jag tejpade fast dom på den plastbeläggda sidan av strutsen. Dämparna även biter lite i snön och hjälper hålla kiten på plats. Terpentin hjäper få loss tejpen före sommaren och gör ingenting för kiten.

    Relaunch:
    Ha en 5 kg sandpåse i ryggsäcken med dig… eller man kan ju fästa en femte lina i framkanten av mitten-strutsen och med hjälpa av den få kiten på ryggen… å andra sidan, jag tror inte att styra kiten på isen är en bra idé med tanke på slitning…

    PS: (Mina erfarenheter…) AR5 verkar vara designad så att man skall pumpa först framstrutsen och sen resten. Om man gör det felåt, får man problem med att framstrutsens ventil brukar dras in i strutsen / vridas. Med ArX är det inte så stor skillnad hur åt man fyller strutsen. Att ha en AR5 med små strutsarna alltid fyllda och transportera den som en ArX rullad i en lång påse, ökar man risken just med vridningen av framstrutsens ventil. Rätta till mig om jag har helt fel….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 januari, 2002 vid 23:51

    Jag körde min Airblast 8.4 i -5 grader då sprack innertuben på två ställen. inte att rekomendera altså, ventilerna frös också. kör med FOIL…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köldrekord med sommarkite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.