Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kolla vad Mården presterat!

  • kinetic

    Medlem
    27 januari, 2014 vid 18:04

    Yes Respect…Var nere o tittade när Mr riggade, kallt som sören var det…Stora ytor men ändå “läskigt”, det är ju is trots allt… Jag var helt säker på att han skulle klippa 50 idag, o det var banne mig inte mer än ett hårstrå bort… Vete-katten om jag hade vågat köra själv mitt(?) ute på värtan som Mården gjorde, händer det nåt är man bra liten… Hade varit guld om nån lika galen “pirat-seglare” (eller seglare öht!) gjort Mården sällskap, då hade det förmodligen gått ännu lite snabbare, kanske… Jag sätter min slant på att Mården, Kinabalu, Freddan eller Trimmarn blir först till 50, o där ser jag nog Freddan som en riktig “dark horse”*haha*

  • vindsokaren

    Medlem
    9 februari, 2014 vid 18:40

    Mården har dessutom gjort “långnäsa” åt tävlande i slalom dom han plockade fram ett -87 års segel och vinna ett par heat med.
    Intressant är också att 4 medars brädor med vanliga downhilltruckar börjat presterat farter också.
    Som Stickan och Radius tex (47.2 och 43.5 knop topp)
    Så om Stickan får härja fritt i västerås lite till så blir han farlig.

  • marcus

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 14:27

    Du är grym Mården !

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 17:20

    I slalom på is ligger fyra herrar och tampas i toppen: Kinabalu, Vindsökarn, Stickan o Mården. Det är alltid lika spännande att se kamperna om att tighta till gipparna bäst och få till en utgång ur gippen med så bra drag som möjligt. Brädorna skiljer sig åt men nu är det fyrmedars som körs överlag. Starten är viktig men det går att passera. I så fall sker det oftast vid rundningen. En bana körs som short track med 5 eller 7 gippar i lätt downwind.

  • mackee

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 20:48

    Vilken bräda har bäst speed förutsättningar?
    Är det ett hemmabygge eller en produktions bräda ?
    Pris ?
    Hade varit kul att få lite speed känsla på vintern oxå

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 21:07

    Mårdens tremedars hembygge och Stickans fyrmedars hembygge är nu ungefär lika snabba som enmedars produktionstillverkad Pirate. De kör alla 45-50 knop. Radius fyrmedars hembygge ligger tätt efter med noteringar en bit över 40.

    Tre- o fyrmedars kan nå alphor på 25-28 knop och köra timmen på 23-25 knop vilket nog är omöjligt med enmedars.

    Det kan tilläggas att i grannländerna öster om oss kör många på produktionstillverkad Hiberna som har bra truckar för tighta gippar och trix men som nog inte lämpar sig för farter över 35.

  • marden

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 22:15

    Har ni kvar någon is på det småländska höglandet? Kylan kanske iofs kommer tillbaks nästa vecka.
    Jag kan skicka ner ett “demohemmabygge” isf.
    Men då vill vi se farter vi andra inte ens har drömt om
    Kinabalu och jag har skurit ut nya medar till år, och hängt upp dom i kullager så få lite feedback från Sveriges bästa surfare hade varit roligt…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 februari, 2014 vid 12:18

    Som sagt, allt som man kan behöva för vintervindsurfing på is finns nu att köpa. Ter ex:

    Mårdens brädor

    http://www.sharp4.se/sida4.html

    http://www.surfspot.se/?gclid=CLKpo97HxrwCFQLecgodHgcAmA

    Vid val av truckar till rena hembyggen finns det en hel del att välja på. Vanligtvis står valet mellan longboardtrucks och channel trucks vilka kan kompletteras med tillbehör från sharp4 eller Surfspot.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 februari, 2014 vid 20:55

    Det var inte nog med den förra prestationen. Det hände mer i Kungsängen i dag. Så här ser världsrankingen ut för i år:

    http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=rankings&Year=2014&Tab=0&Gender=0&WeightClass=0&AgeClass=0&OverAllClass=3&SpeedType=0

    Till det kommer Stickans alpha på 29.78 som kan vara i topp genom tiderna.

  • marden

    Medlem
    14 februari, 2014 vid 16:43

    Tackar herr P
    Frågan är om 50kn tas i helgen av någon ,ser ganska bra ut .
    Lär bli “crowded” i Kungsängen som hade mycket bra is i går.
    Tyvärr kan jag inte själv imorgon bara på söndag.
    om någon vill låna min bräda är det bara att komma förbi …

  • vindsokaren

    Medlem
    16 februari, 2014 vid 17:37

    Tyckte det blåste bra i lördags kan nog ha varit upp till 15.
    Stickan och Kinalabu fnyste lite och ville ha mer.
    Så klart när 50 gränsen ligger inom räckhåll.
    Och passa på när inte “kingen” är på plats.

  • kinetic

    Medlem
    16 februari, 2014 vid 18:29

    Verkar ha varit en konstig dag igår, kolla på “Pedros” tider: http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&val=43272&uid=237 En superrökare på över 46, resten på tomgång typ…Eller så körde han superrepan med sin nya med-bräda kanske:)?. Jag tror “Pedro” kommer sätta alla på plats, bara han får nog med vind, sen är frågan vilken bräda han kommer använda sig av, men det verkar spela mindre roll då alla är typ lika snabba…

  • trimmarn

    Medlem
    17 februari, 2014 vid 04:40

    Det var väldigt mjuk is och en hel del vatten. Jag körde piraten som går riktigt trögt genom pölarna. Min snabbaste repa var i uppehållet precis innan andra repan på torr is.Jag vet inte om jag kommer sätta ngn på plats. Men det känns skönt att veta att man fortfarande kan överraska. Körde förövrigt tr7 5.5.

  • kinetic

    Medlem
    17 februari, 2014 vid 07:47

    Ok, trodde du körde nån med-bräda den snabbaste repan pga den markanta skillnaden, för det är som du säger finns det pölar med 1-2 cm (eller mer) vatten på isen bromsar det fint, bortsett från att man blir dygn-sur då allt vattensprut hamnar på benen. Tycker det känns som om det kanske kan gå några knop snabbare med ett race-segel, blåste väl inte lika mycket som när du satte personbästa? Är du intresserad så hör av dig, har pratat med Pirate o de är på att “sponsra” med en gratis proto-planka efter egna ideer/önskemål. Själv har jag inte varit ute alls i år, har inte blivit av av olika anledningar…
    Lite synd att du inte var i Kungsängen med de andra, antar du körde helt själv på Görväln?

  • trimmarn

    Medlem
    17 februari, 2014 vid 10:02

    Jag körde med dom andra trodde d va görveln…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kolla vad Mården presterat!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.