Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kolmaster carbonhalt

  • Kolmaster carbonhalt

    Publicerad av erik71 på 29 april, 2013 vid 15:24

    Jag satt och kollade lite på kolmaster för slalom och racesegel och konstaterar i nya nummret från Surfers att flera masttillverkare(Simmer, RRD, NP) ligger på bara 55,60,65% carbonhalt på sina “freeracemaster”som ligger snäppet under “racemasterna 100%”.

    De som tävlar köper naturligtvis 100% kol men många har väl då bra rabatter och betalar inte listpris 6-7 tusen för en mast. Har man slutat med 75-80% masterna för att vi vanliga nöjesseglare ska “tvingas” köpa en dyrare mast(100%)? :mad2:

    Det känns som ca 55% är för lite för att det ska bli en riktigt bra kombo med ett slalom eller racesegel eller vad säger ni?

    andersbq svarade 11 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • bicless

    Medlem
    29 april, 2013 vid 18:32

    Det är väl igentligen bara NP som avskaffat 75-85% segmentet. Varför fattar jag inte. Den kolhalten är superpopulär och man får normalt sätt mycket färre mastbrott än 100%.

  • andersbq

    Medlem
    29 april, 2013 vid 19:47

    Ett svar från “en som tävlar”, jo rent generellt så betalar vi väldigt mycket per mast.
    Även med teampriser så är det nog mellan 5500-8000;- beroende på märke. Master och fenor är det som drar mest med pengar för en med “spåns”. MEN det är en otrolig skillnad på en bra mast i 100% carbon, så det är värt skillnaden. Vad det gäller mastbrott, (peppar peppar) jag har aldrig knäckt en 100 mast från varken North, Naish eller Loft. (bortsett från en gång när en fastnade mellan 2 stenar på Karpathos och riggen flippade samt när jag riggade och ej satte ihop skarven med 4 cm). Så mitt råd, någon gång i livet, unna dig en 100-mast, ju förr desto bättre, detsamma gäller premium kolbommar jmf med kina-bommar i alu,

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kolmaster carbonhalt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.