Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kom och sälj! (formula)

  • Kom och sälj! (formula)

    Publicerad av stoorfaen på 19 augusti, 2011 vid 08:13

    Jag vill ha ett vettigt komplett formulakit för invärtes bruk (för att leka med, inget tävlande). Tror på en rigg runt 11kvm med vettig mast och bom. Jag har 10-15 tussingar som budget. Sitt inte och och tryck på era prylar, kom å sälj!

    /Anders PM alt. 0766-266 265

    swe-496 svarade 12 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • mbjorke

    Medlem
    19 augusti, 2011 vid 19:31

    Jag säljer mitt kit för 5000 på säljes, men det kanske är för gammalt för dig? Ska du inte tävla vet jag inte vad det är för skillnad mot nyare prylar.

  • petter_f

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 10:41

    En fråga, är 186L för stor för folk som väger mellan 65 – 70 kg? Min fru och jag skulle skulle vilja ha en bräda till lättvinds segling på sommar stället.

  • nor32

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 14:21

    Hei,

    Kontakt meg på telefon +47 93400334 så kan jeg fikse brett til deg. Brettet kan sees i Stockholm.

    Mvh,

    Eirik

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 15:14
    Petter_F;666511 wrote:
    En fråga, är 186L för stor för folk som väger mellan 65 – 70 kg? Min fru och jag skulle skulle vilja ha en bräda till lättvinds segling på sommar stället.

    De flesta formulabrädor som görs idag har volym runt 160 liter.
    Skillnaden upp till 186 liter innebär kanske 5-10 mm högre bräda, förmodligen den högre siffran eftersom äldre formula inte har lika fyrkantig form sett uppifrån.

  • andreas-t

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 18:07

    186:an har en volym på 155 l, läs sista avsnittet här: http://2002.star-board.com/products/formula_x186.asp
    I början körde Starboard med virtuella volymer för att folk skulle fatta (?) att det var en annan upplevelse med litrarna fördelade på Formula-vis.

    En kompis till mig köpte en 186:a härom veckan, så jag fick prova den förra helgen (jag väger 68 kg). Den är trevlig att friåka på och en bra nybörjarformula. Den tar inte lika mycket höjd som dagens brädor och är läskigare i hög fart på slör, men tack vare längden har den inte lika distinkt planingströskel som dagens kortare brädor. Den smyger mer igång utan samma behov av pumpning.

  • stoorfaen

    Medlem
    20 augusti, 2011 vid 20:11

    Man tackar för förslag! Jag skulle gärna vilja köpa ett komplett paket och gärna hyffsat nya grejer från -06 och nyare. Jag har bara tittat på SB brädorna så de ligger högt på önskelistan, är det några modeller eller år som man bör passa sig för? Vad gäller riggar och segel, några fallgropar där? Bommar har jag förstått är viktiga(re på formula), samma fråga om dom som ovan, några svarta får?

  • kinetic

    Medlem
    21 augusti, 2011 vid 07:14

    Köp en så lätt rigg som möjligt…Jag har 11m Point-7 (AC1 LTD2) med korrekt mast o en mycket lätt kolbom (den väger lite mindre än min slalombom som är mellan 200-260) trots detta väger riggen “apmycket”. Det känns när man skall stagvända eller “manövrera”, väl uppe i fart märks det ej.

  • swe-496

    Medlem
    21 augusti, 2011 vid 07:23

    De från 2006 och framåt funkar kanon för det du ska använda brädan till. Se till att få med en fena som funkar bra med seglet du ska ha till brädan. En del brädor kräver en mjukare fena för att funka bra. Mjuk fena = mer kraft.
    Lätta riggar kan man nog kalla Challenger, Gaastra, NP, Mauisails och North. Bra bommar är Mauisails, lite baktung dock, NP, Gulftech, AL360.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kom och sälj! (formula)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.