Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Komma upp på brädjäveln!

  • Komma upp på brädjäveln!

    Publicerad av johannesd på 22 juni, 2006 vid 21:01

    Skriv alla tips ni kan komma på. jag gick kursen idag.
    Jag vet att öva öva öva e trixet men alla små tips å trix ni nånsin hört kan ni jätte gärna få skriva här.
    Allt hjälper!

    simoneburgess svarade 17 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • skotten

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 00:46

    dive the kite more than you really want to… keep your legs real bent so the kite dont have to work as much to get you up…ermmm what else… oh yeah, you will probably be out in a little less wind than you will need, so make sure you stroke the kite back up again as soon as it has come down… ooh and dont pull the bar in!

  • egon

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 11:28

    Jobbar med samma problem men fick en del nya tips genom att kika på http://www.kitefilm.com/video/the_waterstart_part1.wmv

    http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp

  • mrmille

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 12:06

    Här är en sekvens jag tog på sambon när vi tränade lite vattenstarter med henne vid ett kurstillfälle på Öland.

    Förvisso kör hon en ganska stor Venom här i mycket vind så starterna brukar upplevas som mycket enkla för nybörjare!
    Men du kan åtminstonde se tekniken ganska bra.

  • johannesd

    Medlem
    4 juli, 2006 vid 20:32

    Jo men man tackar å ubgar för tipsen… tror jag dippade ner kite för mkt så att den crashade.. sen får jag väl hitta känslan i benen innan det sitter =P

    Ut å kitea!
    tackar för dina tips Tony ska tönka på dom. Va midsommar bra eller???

  • vicky

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 07:02

    Låt dig dras upp genom selen inte genom händerna, vänta lite längre så kommer kraften till till selen. Don´t be a bar-puller
    Om draken hela tiden dyker ner i vattnet som den gjorde för mig i början, håll långt ut på baren för att få större kraft att dra upp draken igen med och pumpa.
    Sen flyttar du händerna tätare när du kommer upp. Viktigare än man tror.

  • hittebarn

    Medlem
    18 juli, 2006 vid 19:38

    yehaaa! i fredags och idag börjat stå på brädan! busenkelt bara böja ihop med benen så mkt man kan sen låta d bli lite power i draken sen är det bara att ställa sig upp så studdasar man iväg! inte riktigt säker på man ska åka på bredden med brädan bara?! de 10 första metrarna går bra sen med takt att farten ökar har jag tendens att tappa greppet med brädan å därför studdsa iväg på bredden som ifs slutar i ett häftigt plask! 😀 några tips? Hur ‘slår’ jag om jag vill kryssa ska jag åka med bakrefoten fram då helt plötsligt eller jag åker som på snowboard? beskriv gärna i detalj hur d går till att vända mot vinden.. tack!
    Må vindarna vara med Er!

  • eddie

    Medlem
    18 juli, 2006 vid 21:21

    Det finns oftast inget fram och bak på en kitebräda. Det betyder att du inte behöver göra ngt “slag”. Du byter helt enkelt bara håll

  • bronco_rider

    Medlem
    19 juli, 2006 vid 23:31

    Om du ser till att hålla främre benet nästan rakt & böja på det bakre benet
    så undviker du att brädan studsar på tvären. tänker du på detta så blit det busenkelt att få brädan på rätt kurs.

  • hittebarn

    Medlem
    20 juli, 2006 vid 18:46

    tackar! hoppas d blir lite vind i helgen så man kan ut å testa

  • gugge

    Medlem
    5 augusti, 2006 vid 20:02

    Riktigt,

    när du ligger i vattnet, BÖJ PÅ BENEN, det krävs är jävla kraft att dra upp en
    stel typ ur vattnet men väldigt lite om du ” kryper ihop”.

    Rikta bräda i framåt så att du får fart, börjar du “slida” så ta inte upp kiten för högt när du kommer upp, då drar den dig uppåt vilket gör att du får sämre
    grepp. Ju lägre kiten står desto bättre grepp med brädan (normalt sett).

    Slidar ändå? prova med mer tyngd och tryck på bakbenet, tryck ner bakre foten när du kommit upp och fått fart. Works miracles!!

    /Kör så det ryker

  • psychonauten

    Medlem
    18 september, 2006 vid 08:45

    Johannes, om du fortfarande tycker det är skitsvårt, har jag ett tips till dig, som funkat för mig på både kitesurfing och wakeboard.. När du ligger på rygg och ska upp på brädan, och kiten börjar dra, RES dig inte upp för tidigt, tryck knäna mot bröstkorgen och sitt ihopkrupen tills dess att du har fart framåt.. Det främsta felet man gör i början är att man pressar med ben och fötter innan brädan fåt bärighet, det går inte bra alls.. Så kura ihop dig, och låt kiten dra upp hela kroppen ur vattnet, och först där efter, sträck på benen!

    Lycka till 🙂

  • simoneburgess

    Medlem
    18 september, 2006 vid 14:38

    Det där med att åka på brädan är överskattat. Det är inte det kitesurfing handlar om egentligen. Det handlar om attt klaga mycket på vinden och se cool ut.

    Appropå cool har jag just hittat min gamla cykelhjälm. Ska fan sätta nya trenden, galna människor som åker utan. Slå ett slag för hjälm, sätt på er den fulaste moppehjälm ni har och bär den med stil!

  • asfalt-tango

    Medlem
    19 september, 2006 vid 18:25
    SimonEBurgess wrote:
    Appropå cool har jag just hittat min gamla cykelhjälm. Ska fan sätta nya trenden, galna människor som åker utan. Slå ett slag för hjälm, sätt på er den fulaste moppehjälm ni har och bär den med stil!

    He he … Simon, jag såg din hjälm i lördags. Det blir svårt att slå den 🙂
    Än en gång, synd med vinden friend! Nästa gång…

  • simoneburgess

    Medlem
    21 september, 2006 vid 09:14

    You bet!

    Igår tog jag upp min Kite och LUKTADE på den. Åh, havslukten, segeltygets söta doft! Jag förstår hur gubbar som snor trosor måste känna sig nu :smirk:

    Det suger att vara sjuk! jag vill också vara med och leka!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Komma upp på brädjäveln!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.