Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komplett utrustning saknas på torö!

  • Komplett utrustning saknas på torö!

    Publicerad av henrik76 på 18 augusti, 2009 vid 08:39

    Jag vill passa på att efterlysa en komplett rigg och en bräda som försvann på Torö utanför stenstranden i Söndags vid 15-tiden.

    Jag blev av med riggen då jag långt ut lyckades slita ut mastfoten ur brädan i ett fall. Jag tappade kontrollen över
    brädan som försvann bort fortare än jag kunde simma i kapp den. Efter 40 minuters försök att simma in med riggen
    blev jag tvungen att ge upp även den. Bräda och rigg sitter alltså inte ihop.

    Riggen är en Simmer Style Crossover 5.7 i Grönt/Vit med en Aeron Bom. Masten är en “Vindsurfing.se” 430 cm (Kruze).
    Brädan är en vit Mistral Shift, 92 liter har jag för mig.

    Jag tappade brädan och riggen långt ut snett utanför stenstranden. Vi letade efter bräda och rigg den eftermiddagen eftersom
    vindriktningen och vågorna borde fört in sakerna i nordöstlig riktning längst in i viken bortom vågsurfarna.

    Är tacksam för all hjälp, om någon har erfarenhet om huruvida det är realistiskt att tro att riggen skall kunna driva
    in för egen maskin så kommentera gärna denna tråden.

    Om ni har sett eller hört något om bräda eller rigg, ring mig på 0708815680.

    gammel-ippa svarade 14 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • ola-h

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 08:57

    Det var alltså dig jag såg simma i vattnet och två gånger kollade att du var OK? Bra att du kom in säkert. Att tappa brädan sådär är en mardröm, gjorde det själv föra hösten, dock närmare land och jag kunde med viss möda simma/driva in med seglet.

    Riggar kan tyvärr sjunka. Lite vatten i masten räcker för att sänka “skeppet”. Med lite tur kan du hitta brädan.

  • dr-masse

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 09:52

    Åh, shit vad surt men tur att du kom in välbehållen. Skall hålla ögon och öron öppna.

    Var det en ny eller äldre mastfot som pajjade?

  • sajmon

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 13:32

    Surt!
    Jag har också varit med om de där. Efter ett riktigt plattfall sköts mastfoten bakåt ut ur kassetten. Att man inte en chans att simma i kapp brädan fick även jag erfara. Jag blev dock inte av med något. Hoppas att du får tag i grejjerna!

  • woopdidoo

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 20:13

    Tjapp, Förra höstenm tappade jag en orange NP Combat 4,7 med powerex 100 % mast och Maui Proline 100 % kolbom i Haby (utanför Sotenkanalen).
    Jag blev spolad och hela webbingstroppen till nedhalet rök rakt av. Chanslöst att hålla kvar i riggen. Bara att simma inn och vara glad det inte blev farligt.

    Säg gärna till om någon har sätt denna rigg.

    /Mats

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 08:36
    Frusciante;567957 wrote:
    Surt!
    Jag har också varit med om de där. Efter ett riktigt plattfall sköts mastfoten bakåt ut ur kassetten. Att man inte en chans att simma i kapp brädan fick även jag erfara. Jag blev dock inte av med något. Hoppas att du får tag i grejjerna!

    Det är just därför mastfoten brukar ha en plastskiva med en pigg på undersidan. Jag har sett flera som sätter i piggen framåt för att det är lättare, men den ska sitta bakåt för att mastfoten inte ska kunna hoppa ur om den släpper.

    Henrik, borde inte din rigg ha spolats in nånstans på stranden? Om ingen har snott den efteråt borde den ligga där nånstans. Ta en långpromenad och kolla.

  • sajmon

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 08:48

    Aha! Nu fick man ju en uppenbarelse. Jag har bara sett piggen som ett störande moment men den har alltså en funktion.. Tack Svenne för upplysningen! 🙂

  • mikaels

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 10:27

    Säger detsamma, lysande tips. Det sura är att det är ju egentligen uppenbart, om man bara tänker efter. Tack Svenne för att du tänkte efter när inte jag gjorde det;)

  • henrik76

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 10:33

    Tack för tipset Svenne, är osäker på huruvida piggen satt rätt denna gången.
    (Troligen inte alltså…)

    Vi letade efter riggen och brädan på söndag eftermiddag samt på tisdag eftermiddag men tyvärr inga spår än så länge.

    Riggen och brädan är väl troligen ute och “spökseglar” nånstans kring Landsort!

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 11:26

    Jävligt surt. Som Ola_H skrev kan riggen sjunka. Finns bara 2st plastmaterial som har något lägre densitet (-10%) än vatten, PE (ICA-kasse), och PP (Hinkplast) och därmed flyter.
    Seglets monofilm (PET) är 30% tyngre än vatten, epoxyn i masten dubbelt så tung och aluminiumet i bommen+längaren 3ggr så tungt. Så är inte masten pluggad (sällan en RDM är pluggad) och fylld med luft, kan nog skiten ha sjunkit.
    En anledning att köra pluggad SDM alltså….
    Man borde kanske spruta in PU-skum i mast+bom så riggen inte sjunker…? 😛

  • ola-h

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 12:10
    Lars_K;568288 wrote:
    J
    Man borde kanske spruta in PU-skum i mast+bom så riggen inte sjunker…? 😛

    Jag tror mer på en smal, tunn heliumballong inuti masten.

  • stinger

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 12:13

    Vad är det för “pigg”? Jag har inte lagt märke till någon (jag har NP mastfot) så jag sätter den förmodligen fel minst 50% av gångerna.

  • lars_k

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 13:31
    Ola H.;568311 wrote:
    Jag tror mer på en smal, tunn heliumballong inuti masten.

    Fyll kådisar med helium, gnid in med glidmedel och skjut in en efter en i masten! Egentligen samma princip som när man tar hem kokset från Thailand. Inga konstigheter.

  • areman

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 18:06
    Lars_K;568338 wrote:
    Fyll kådisar med helium, gnid in med glidmedel och skjut in en efter en i masten! Egentligen samma princip som när man tar hem kokset från Thailand. Inga konstigheter.

    Haha…. Nästa gång jag ser en jamaican komplett med dreds och rastafarimössa kånkandes på en mast vet jag vad det handlar om!

    Synd på prylarna, alltid trist. Tur att du är välbehållen i alla fall.

  • poopzilla

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:40

    Som sagt, brädan borde ju stranda nånstans inne i viken, men riggen är nog tveksamt om du får se igen. När jag var nere på Paros hörde jag dock en historia om en fiskare som fick upp en rigg som legat en bra bit ut i vattnet i över ett halvår, så heeeelt omöjligt är det ju inte…

    Thomas

  • gammel-ippa

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:42

    Citat: Riggen och brädan är väl troligen ute och “spökseglar” nånstans kring Landsort!

    Nej nej, den är kapad av pirater ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Komplett utrustning saknas på torö!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.