Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Komplettera en 16m2 med mindre?

  • Komplettera en 16m2 med mindre?

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 september, 2003 vid 07:06

    Har kört ett tag med cabrinha 16m2. Kan någon ge tips vilken kite jag ska köra med när det blåser lite mer(9-12m2/Märke)? Svar som “en mindre kite” klarar jag mig utan! 😉

    villjam svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Anonym

    Gäst
    23 september, 2003 vid 07:47

    Detta beror mycket på vad du väger och hur stor bräda du har… själv skulle jag nog kombinera med en 12’a men jag väger 90 kg och har en naish stubbie 115

    Sedan drar olika drakar olika mycket… North Rhino II tex har kraftigare bottendrag så där kanske det varit bättre med en 10’a..

    Som sagt så är det många variabler som spelar in så det är svårt att svara på rak arm vad för storlek som passar dig.

    Lycka till 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 07:58

    Tja!
    Kör även jag med en 16 cabrinha CO2:an, går nu o trånar o längtar efter 04:orna från cabrinha, tror att den dom kallar nitrox, alltså 04:årets modell av blacktip kommer att vara helt ok, lite spännan att se hur Recon funkar oxo…

    Jag tror att en 12:a är ett bra komplement .. 10:a är ju väl litet o fjorton e ju för nära 16 .. eller var tror ni gott folk ? Verkar förövrigt som om cabrinha är i minoritet på detta forum, och i skåne som helhet .. rör man sig kring varberg så kryllar det av dem smile.gif

  • svan

    Medlem
    23 september, 2003 vid 08:20

    Lurig fråga som jag själv stod inför för inte så länge sedan. Väger 75kg, bräda 153 cm, har en Rhino II, 16 kvm som funkar bra från 5 m/s men börjar bli svår efter 8m/s om jag inte går ner i brädstorlek. Jag valde att komplettera med en Rhino II 10 kvm men då är ju de drakarna kända för att ha grymt drag eller snarare lite depower.

    Min polare, 85 kg, 147 cm bräda kör samma uppsättning men med en 12:a istället vilket antagligen är smartare för då täcker du hela vindregistret.

    s

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 08:50

    Jag har en naish X3 som jag kompletterat med Areo II 10 det har funkat hitills väger 73 kg. Då vi inte har jätte stadiga vindar utan det allt som oftast är lite byigt så blir det lättare att välja storlek på detta sätt jag kompletterar också med windsurfing när det brallar ordentligt hade jag kört 100% kite kanske det hade blivit en 12: och en 8:a istället men det är ju även en ekonomisk fråga. Mitt råd är väger du över 80 satsa på 12 annars 10.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 09:16

    Jag kör med CO2 16kvm nu men har beställt en Black Tip 12:a nu som komplement, hoppas det blir bra smile.gif Det bör hur som hels innebära att jag nu klarar vindar från 5 m/s till 12 m/s och det räcker för mig som ännu inte är världsmästare precis smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 16:13

    Hmm det skulle funnits 11 kvadratare tongue.gif

  • cjuggla

    Medlem
    23 september, 2003 vid 16:34

    Airush (Lift) har en 11,2! finfin är den också.

  • larssa

    Medlem
    23 september, 2003 vid 20:24

    Vad har du för storlek på X3:an?

  • villjam

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:18

    köpte precis en 11,4kvm wipika airblast -02.. väger 75kg. Tror den kommer att funka grymt bra i 10-15m/s. Hoppas på en höst med bra drag! wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 22:06

    öh du vet att 11.4 = 16kvm..funkar nog inte så gött i den vinden…

  • villjam

    Medlem
    23 september, 2003 vid 22:25

    Du menar nog att modellnamnet 11.8 = FA 16 kvm.. modellnamnet för draken med FA 11.4kvm är 8,4. Vilket är den storleken jag syftade på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Komplettera en 16m2 med mindre?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.