Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konas smarta brädor.

  • doc

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 16:10

    Hmm. Vem är du och varför kör du inte en vanlig annons?

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 augusti, 2007 vid 17:36

    @Doc 407476 wrote:

    Hmm. Vem är du och varför kör du inte en vanlig annons?

    Hmm, min gissning:

    Kona seglare = Konaimportören Joakim

    Fast vi har ju sett rätt så många pluggar för brädnyheter, så va fanken.

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 augusti, 2007 vid 18:33

    Hmm, nja, jag är skeptisk. Vill man segla o surfsegla longboard finns bättre alternativ. Kona One, visst, men de övriga, knappast.

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 augusti, 2007 vid 21:35

    Har försök att få annonsera med finns ingen plats !

    Ja det är importören….

    Jag röstar för mera tid på vattnet och Patrice som har varit en av de bästa i världen har troligvis gjort något stort, brädorna finns från 2.65 och när den planar ner till 2.30 så dom är nog inte så stora.

    Väntar just nu på de första brädorna hem till Varamoviken.

  • doc

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 05:58

    @Oregistrerad 408384 wrote:

    Har försök att få annonsera med finns ingen plats !

    Ja det är importören….

    Jag röstar för mera tid på vattnet och Patrice som har varit en av de bästa i världen har troligvis gjort något stort, brädorna finns från 2.65 och när den planar ner till 2.30 så dom är nog inte så stora.

    Väntar just nu på de första brädorna hem till Varamoviken.

    Fair enough. Bara trevligare när folk kör med öppna kort.
    Kommer det ngn demodag närmare Varbergstrakten?

  • surfjohan

    Medlem
    25 augusti, 2007 vid 09:20

    Skräpgrejer. Väger ju hur mycket som helst, e väl bättre att köpa en gammal mistral equipe eller nåt annat som är både lättare och styvare. Känns som ett par bakåtsträvare på hawaii som har alldeles för mycket tid och pengar. Och vadå mer tid på vattnet? Jag kan fan glida fram med min jp freestyle 109 i noll vind så det känns inte som man behöver 230 liter till det. Och annonsera på riktigt, du framstår ju bara som oseriös genom att slänga in ett anonymt inlägg!

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 augusti, 2007 vid 09:49

    Jag spelar med öppna kort, jag har försökt att annonsera på steffo med det är alltid fullt.

    Och för det andra är jag ingen vågexpert, men vad jag har lärt mig är att våga testa och inte ta för snabba beslut om vad som är dåligt och bra.

    Ni som inte har testat dessa bärdor bör gör detta, finns intresse att testa kommer jag fixa detta. Väntar just hem ett gäng, men vet ej när dom kommer.

    När jag började köra Kona trodde jag nog detta skulle vara en lättvindsbräda men jag har ändrat mig, den är faktiskt absolut roligast i hårdvind.

    Mera folk på vattnet !

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 augusti, 2007 vid 10:16

    @Oregistrerad 409404 wrote:

    Jag spelar med öppna kort, jag har försökt att annonsera på steffo med det är alltid fullt.

    Vad menas med öppna kort?
    Kan det bli mindre öppna kort än när anonyma inlägg, som inte är undertecknade, pushar sina produkter…

  • lars_k

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 10:44

    @Oregistrerad 409404 wrote:

    När jag började köra Kona trodde jag nog detta skulle vara en lättvindsbräda men jag har ändrat mig, den är faktiskt absolut roligast i hårdvind.

    …men är ingen “hårdvindsbräda” för det!

    😛

  • oscar

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 10:59

    @Surfjohan 408468 wrote:

    Skräpgrejer. Väger ju hur mycket som helst, e väl bättre att köpa en gammal mistral equipe eller nåt annat som är både lättare och styvare. Känns som ett par bakåtsträvare på hawaii som har alldeles för mycket tid och pengar. Och vadå mer tid på vattnet? Jag kan fan glida fram med min jp freestyle 109 i noll vind så det känns inte som man behöver 230 liter till det. Och annonsera på riktigt, du framstår ju bara som oseriös genom att slänga in ett anonymt inlägg!

    Varför hacka på Kona…grym bräda för familjer och dom som vill börja tävla i racing efter att ha lärt sig grunderna.

    Verkar ibland som massa “konfare” är skraja över att den ska ta över helt och att det inte ska finnas nåt annat att köpa?

    Kona kan aldrig ersätta vanliga “short boards” i vindar över 8 m/s, det är helt enkelt för roligt att köra liten bräda. Det är för lite action i Kona för att den ska bli nåt annat än en förhoppningsvis väldigt stor racingklass för “famlijesurfare”.

    Ge Joacim ett break, alla vet vem han är men jag kan hålla med om att det blir lite sisådär när han är inne i varenda inlägg och promotar Kona.

  • svennebanan

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 13:07

    Tjenare,

    Själv kör jag en Kona Surf och trivs utmärkt med det. Det är den lite mindre varianten av OD brädan med centerbord på 170 l, 315 cm (ca 280 planande) och 64cm bred. Jag valde den då jag tyckte Kona OD kändes lite väl mycket som min gamla course racer i storlek och 150 l freeride brädor var alldeles för breda för min smak.

    Men det är alltså den nya linjen Kona brädor (följ länken ovan om ni inte gjort det) som avses i första inlägget. Jag har tidigare tänkt fråga om någon vågkunnig vill kommentera användbarheten för dessa men inte kommit mig för.

    Vad tror ni om konceptet med lite längre och mer volym på vågbrädor a la Kona 11.5, 10.5 och minitanker för att göra vågsegling lite mer tillgänlig? Att de som redan är bra på små vågbrädor helst inte går upp i storlek förstår jag, men de finns ju vi som vill men som inte riktigt har förutsättningarna (tid , talang etc)

    Som helt ny på vågor (förutom västkustsdyningar) så var det iaf riktigt kul att köra Kona Surfen i lätt vind och brytande vågor vid Båstad/Malen den enda gången jag hade tillfälle att prova i sommar. Jag skulle iaf inte vara i närheten av att komma ut på en lättvindsvågbräda på 100+ liter. Jag kan tillägga att jag var helt ensam på vattnet, antagligen pga 4m/s.

    Jag säljer inte Kona eller har något ekonomiskt intresse av att de säljs. Jag råkar bara gilla lite längre men inte så breda brädor.

    Fan vad långt det blev. Jag skrev en fråga nånstans i mitten.

  • judo-freddan

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 14:04
    svennebanan;409449 wrote:
    Tjenare,

    Själv kör jag en Kona Surf och trivs utmärkt med det. Det är den lite mindre varianten av OD brädan med centerbord på 170 l, 315 cm (ca 280 planande) och 64cm bred. Jag valde den då jag tyckte Kona OD kändes lite väl mycket som min gamla course racer i storlek och 150 l freeride brädor var alldeles för breda för min smak.

    Men det är alltså den nya linjen Kona brädor (följ länken ovan om ni inte gjort det) som avses i första inlägget. Jag har tidigare tänkt fråga om någon vågkunnig vill kommentera användbarheten för dessa men inte kommit mig för.

    Vad tror ni om konceptet med lite längre och mer volym på vågbrädor a la Kona 11.5, 10.5 och minitanker för att göra vågsegling lite mer tillgänlig? Att de som redan är bra på små vågbrädor helst inte går upp i storlek förstår jag, men de finns ju vi som vill men som inte riktigt har förutsättningarna (tid , talang etc)

    Som helt ny på vågor (förutom västkustsdyningar) så var det iaf riktigt kul att köra Kona Surfen i lätt vind och brytande vågor vid Båstad/Malen den enda gången jag hade tillfälle att prova i sommar. Jag skulle iaf inte vara i närheten av att komma ut på en lättvindsvågbräda på 100+ liter. Jag kan tillägga att jag var helt ensam på vattnet, antagligen pga 4m/s.

    Jag säljer inte Kona eller har något ekonomiskt intresse av att de säljs. Jag råkar bara gilla lite längre men inte så breda brädor.

    Fan vad långt det blev. Jag skrev en fråga nånstans i mitten.

    Ja, det där är ju egentligen den riktigt intressanta diskussionen vad gäller longboardsen (tycker jag i alla fall..:crazy: ) Att det måste gå att fånga betydligt slöare vågor i betydligt mindre vind än med traditionella vågisar betvivlar jag inte men hur är upplevelsen? Är det kul och hur lätt svänger en dylik best på vågen egentligen? Går det överhuvudtaget att göra en cutback åt något håll eller handlar det mest om att tuffa nerför vågen?

  • svennebanan

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 14:23

    Länk till video med Kona Surf (finns på Kona Surf produktsidan) i hyfsat lätt vind tror jag. Frågade på forumet vilken vind och vilken segelstorlek det var, men fick inget svar. Jävla fransmän. Exocet Patrice är det som åker iaf. Inte den hetaste action, men det är lagom svennebanannivå.

    http://www.exocetmedias.dreamhosters.com/exocet_web/2007/Movie%20clip/Kona/KonaSurf_Aber.wmv

    Kona Surf i vågor:

    http://www.exocet-original.com/forum/read.asp?ID=1883

    Kona OD i vågor (ser grymt tungt ut och det största skälet till att jag inte valde Kona OD) :

    http://www.exocet-original.com/news/vdo/VideoKonawave.wmv

    Lite bilder av 2008orna i den här tråden och länkar:

    http://www.exocet-original.com/forum/read.asp?ID=1979

    Exocet är grymt kassa på att producera vindsurfporr måste jag säga.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 17:08

    @Oscar 409422 wrote:

    Varför hacka på Kona…grym bräda för familjer och dom som vill börja tävla i racing efter att ha lärt sig grunderna.

    Inget större fel på Kona vad jag kan se. Däremot tycker jag vissa som marknadsför den överdriver lite. Att t.ex. skriva “kör kona så kan ni alltid segla” i en tråd som handlar om att många tycker det är jobbigt att segla formula i 16 m/s känns t.ex. inte riktigt seriöst. Jag tror säkert att det går att segla Kona i såna vindar men det lär inte vara ett dugg roligare än att segla formula i samma vind. Kona har en övre vindgräns som alla andra brädor. Eller rättare sagt, alla brädor har två övre vindgränser: en när det inte är kul längre och en när det inte längre är möjligt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 september, 2007 vid 07:37

    Läs senaste tyska Surf.Test av fullsize brädor:

    Kona sämst i test.
    Långsammast -planar sent och 1mtr längre än alla !!! andra märken.Dessutom är Kona tyngsta brädan av alla.

    Som om det inte vore nog. Dom är dyrast också.

Sida 1 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konas smarta brädor.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.