Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konstgjorda rev – en update

  • Konstgjorda rev – en update

    Publicerad av kamaaina på 15 maj, 2007 vid 17:36

    Så jag blev så exalterad av föregående inlägg om vågor på väst kusten att jag tog kontakt med projekt ledaren för rev projektet på länsstyrelsen. Nedan följer hans svar till mig.

    “Hej Fredrik!

    Kul att du är intresserad av projektet. Var själv nyligen på seminarie om konstgjorda rev där man visade på att surfrev byggs i vissa europeiska länder. I vårt län har vi dock valt att vara mkt restriktiva med konstygjorda rev. Revprojektet var en unik möjlighet att testa detta, men vi rekommenderar ingen allmän utläggning av rev på många olika ställen.

    När det gäller surfrev så kanske detta, om det skall diskuteras, framförallt bör handla om helt öppna exponerade sandkuster där risken för syrebrist är minimal. I vårt län har vi mkt näringsrika instäcngda vatten där det kan få negativa konsekvenser.”

    I nästa mail frågade jag hur man skall gå tillväga…. om man nu vill bygga rev…

    “Det bästa är att organisera sig i en surforganisation och sätta upp ett mål med projektet och lokalisera bästa platsen för att sedan samråda med berörd kommun och Länsstyrelsen om tankar och förslag. Det kostar väldigt mkt pengar så det bör i första hand vara aktuellt om man får sten från pågående exploateringsprojekt.”

    Dvs så verkar det kosta en del, men samtidigt inte omöjligt att genomföra, kanske ännu lättare i områden som har sand stränder. Pengar kanske går att jaga, har svårt att uppskatta hur mycket det kan kosta, men sten för byggen måste ju finnas i vårt land. “Organiserade” e vi ju redan….

    Ha det
    Freddan

    marden svarade 16 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • mag

    Medlem
    15 maj, 2007 vid 21:19

    Underbart engagemang! Nån halvdjup kustremsa måste väl finnas så det inte kostar en förmögenhet att grunda upp tillräckligt från botten till lämpligt djup. Jag tror det är haken, förutom tillståndet då förstås.

    /Magnus

  • spray

    Medlem
    15 maj, 2007 vid 21:38

    Vad är det du har råkat ut för egentligen, det rinner ketchup nerför ansiktet på dig…?

  • marden

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 05:08

    tror nog det handlar om ett 10-tals miljoners projekt
    om man inte lyckas styra om ett pågående muddringarbete

    gräv ur en speedkanal i en sandstrand o dumpa ut sanden till ett rev för vågor o gör allt till en komersiell anläggning som golfarna hare, 500kr vågen:)

  • fnassel

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 10:37

    @Mården 383563 wrote:

    tror nog det handlar om ett 10-tals miljoners projekt
    om man inte lyckas styra om ett pågående muddringarbete

    gräv ur en speedkanal i en sandstrand o dumpa ut sanden till ett rev för vågor o gör allt till en komersiell anläggning som golfarna hare, 500kr vågen:)

    Eller ännu bättre, Bygg en golfbana i anslutning till anläggningen och låt dom betala med sin Greenfee!

    /Gammelsmurfaren

  • kamaaina

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 11:19

    Vet inte om man kan ta betalt på en kommersiell anläggning såsom beskrivet, om man kanske inte har en vågmaskin, så man garanterar perfekta vågor. Detta är ju iof en eggande tanke, för vad skulle man inte kunna tänka sig att betala för att rida perfekt sideshore varje gång det blåser och dessutom ha grymma vågförhållanden då det inte blåser….är det värt som ett årskort på gymmet, eller vad ett liftkort i fjällen kostar? Det har jag ingen aning om, dessutom vet jag inte vad det kan kosta att dumpa sten på något ställe som passar som rev, 10M klassen låter dyrt tycker jag, men det e klart att man får fundera.

    Jag tror att om man vill gå vidare med ett sådant projekt så måste man först fundera VAR man skulle vilja anläga ett rev. Som ni förstår så verkar det som ett område där det nu är sand, skall vara lätt att ta sig dit, parkeings möjlighet osv…för att inte snacka om vind….

    Sedan när man kommit på VAR man vill anlägga detta, så kan man ju arbeta vidare med kostnader (eftersom kostnaderna kommer variera beroende på djup och läge) för att i samma väva oxå styra upp med komun och landsting.

    Jag har inga problem att spendera lite tid med detta vid sidan om, men behöver givetvis hjälp med lokalisering av ett ev. rev osv….. Sedan kan man ju mest för skoj skull kolla vad en vågmaskin kostar… 🙂

    /Fredrik

    ps det är inte ketchup, jag blir lätt ivrig när det dukas fram kött buffet

  • ola_p

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 11:34

    @Kamaaina 383658 wrote:

    Vet inte om man kan ta betalt på en kommersiell anläggning såsom beskrivet, om man kanske inte har en vågmaskin, så man garanterar perfekta vågor. Detta är ju iof en eggande tanke, för vad skulle man inte kunna tänka sig att betala för att rida perfekt sideshore varje gång det blåser och dessutom ha grymma vågförhållanden då det inte blåser….är det värt som ett årskort på gymmet, eller vad ett liftkort i fjällen kostar?

    Perfekta vågor varje dag är ju lätt värt mer än det, se bara på vad man bränner på bensin och utlandsresor.

  • Oregistrerad

    Gäst
    16 maj, 2007 vid 11:41

    @Ola_P 383663 wrote:

    Perfekta vågor varje dag är ju lätt värt mer än det, se bara på vad man bränner på bensin och utlandsresor.

    Tja en vända till Maui med familj går ju på (1 stycke surfrev) / 100
    så om alla famlijer (typ 10 stycken) som åker varje år under säg 5 år… Ja då är halva revet betalt…

    Å andra sidan “slipper man” sand mellan tårna och dom kalla ölen efter surfet i solstolen… och att starta dagen med en 30 minuters simtur längs stranden…

  • frippe75

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 11:42

    @Oregistrerad 383665 wrote:

    Tja en vända till Maui med familj går ju på (1 stycke surfrev) / 100
    så om alla famlijer (typ 10 stycken) som åker varje år under säg 5 år… Ja då är halva revet betalt…

    Å andra sidan “slipper man” sand mellan tårna och dom kalla ölen efter surfet i solstolen… och att starta dagen med en 30 minuters simtur längs stranden…

    Glömde logga in

  • frippe75

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 11:45

    DET STORA PROBLEMET är väl att det ändå gräver ett grundswell.. Vilket vi saknar… Vidare har vi inga trades… inte 25 ivattnet heller…

    Nu låter jag neg men jag tycker fortfarande att detta är en av dom mest spännande trådarna för tillfället…

    Kan man inte kontakt KTH för att se om dom har något intresse. Inte för att jag tror att dom ta täten på detta projekt men dom sitter nog på mycket kunskap…

    Sponsring… Betongföretag….. det finns säker bättre företag om man funderar lite.. Betong kanske var lite ogenomtänkt men ni fattar…

    SMHI borde kunna ge ett besked vad gäller vind och vågor….

  • marden

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 12:22

    @Fnassel 383641 wrote:

    Eller ännu bättre, Bygg en golfbana i anslutning till anläggningen och låt dom betala med sin Greenfee!

    /Gammelsmurfaren

    finns väl 200 golfbanor i sverige o 50 skidbackar som kostar minst 10m/st då borde det finnas utrymme för 1 konstgjord “surfpark” bygg den i annsluntning till barsebäck o så man kan ta en bärs efteråt på 19:e(baren)

    problemet är väl att inte lika många kommungubbar surfar som golfar förutom avsaknaden av swell

  • kamaaina

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 13:46

    @Mården 383671 wrote:

    finns väl 200 golfbanor i sverige o 50 skidbackar som kostar minst 10m/st då borde det finnas utrymme för 1 konstgjord “surfpark” bygg den i annsluntning till barsebäck o så man kan ta en bärs efteråt på 19:e(baren)

    problemet är väl att inte lika många kommungubbar surfar som golfar förutom avsaknaden av swell

    Det är ju där vågmaskinen kommer in…..

  • kamaaina

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 14:07
  • el_duderino

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 20:38

    Inte för att va neggo, men ett sådant projekt skulle alldeles säkert gå loss på 10 tals miljoner + va omöjligt att få tillstånd för!

    T.ex: Det tar 10 år att få tillstånd att bygga 1 vindkraftverk, kan nog ta sin tid att få lov att bygga ett helt rev med tanke på alla som ska säga sitt först

    Nä då tror jag att min idé om att anlägga en inomhus vindsurfinganläggning (typ de som återfinns på båtmässor) är en bättre idé.. skulle iofs kosta lite mer, kanske några 100 mille men funka året om! 😉

  • frippe75

    Medlem
    16 maj, 2007 vid 21:09

    @El_Duderino 383786 wrote:

    Inte för att va neggo, men ett sådant projekt skulle alldeles säkert gå loss på 10 tals miljoner + va omöjligt att få tillstånd för!

    T.ex: Det tar 10 år att få tillstånd att bygga 1 vindkraftverk, kan nog ta sin tid att få lov att bygga ett helt rev med tanke på alla som ska säga sitt först

    Nä då tror jag att min idé om att anlägga en inomhus vindsurfinganläggning (typ de som återfinns på båtmässor) är en bättre idé.. skulle iofs kosta lite mer, kanske några 100 mille men funka året om! 😉

    Gör en kalkyl och se hur snabbt den faller…

  • jonatan

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 07:58

    Gäller väl att hitta nån som vill bli av med en väldig massa sten bara. Nåt tunnelbygge kanske?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konstgjorda rev – en update

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.