Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konstgjorda rev – en update

  • ola-h

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 10:58

    Det är väl så att om något konstrueras där sten blir över (typ GBG hamn) så måste numer stenen som bli över användas “konstruktivt”. Så det gäller som sagt att hitta lämpligt projekt and få sten från. Och det där med avsaknad av grundsvall och 25 gradigt vatten gör iofs att det blir svårt att ro hem en kommersiell surfpark, men att bara lyckas få till en stenrev någonstans på västkusten som ger bra sidvind vid från ssv till sv (när inget annat egentligen funkar) skulle vara en stor uppgradering. Jag tror vi kan modellera det hala efter yttre Åsa som plockar upp vågor extremt bra och ger bra OK sidvind för frontsideridning redan från sv till v. Vi gör kopia vriden lite mer söderut bara och så lägger vi till ett hopprev bredvid.

    OBS vi får inte glömma att ha lämpliga mängder sten även precis där man seglar så det inte blir _för_ lättillgängligt. Fentillverkarna måste jag ha något att göra, liksom brädreparatörerna. Även här kanske Åsa kan funka som förlaga…

  • el_duderino

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 17:24

    @frippe75 383792 wrote:

    Gör en kalkyl och se hur snabbt den faller…

    OK,

    Utgifter: 100 miljoner

    Inkomster: 0 miljoner

    Vinst: -100 miljoner

  • kamaaina

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 22:22

    @Ola H. 383879 wrote:

    Det är väl så att om något konstrueras där sten blir över (typ GBG hamn) så måste numer stenen som bli över användas “konstruktivt”. Så det gäller som sagt att hitta lämpligt projekt and få sten från. Och det där med avsaknad av grundsvall och 25 gradigt vatten gör iofs att det blir svårt att ro hem en kommersiell surfpark, men att bara lyckas få till en stenrev någonstans på västkusten som ger bra sidvind vid från ssv till sv (när inget annat egentligen funkar) skulle vara en stor uppgradering. Jag tror vi kan modellera det hala efter yttre Åsa som plockar upp vågor extremt bra och ger bra OK sidvind för frontsideridning redan från sv till v. Vi gör kopia vriden lite mer söderut bara och så lägger vi till ett hopprev bredvid.

    OBS vi får inte glömma att ha lämpliga mängder sten även precis där man seglar så det inte blir _för_ lättillgängligt. Fentillverkarna måste jag ha något att göra, liksom brädreparatörerna. Även här kanske Åsa kan funka som förlaga…

    Låter som en god start…..kan man komma över undervattens geologi för stenrevet i Åsa?

    Svar till: “Inte för att va neggo, men ett sådant projekt skulle alldeles säkert gå loss på 10 tals miljoner + va omöjligt att få tillstånd för!”

    Helt ok att vara Neggo i detta skede, kritik mottagen…men Rom byggdes inte på en dag. Provar man inte så får man aldrig veta om det kan bli något. Lite mer entreprenörs anda så kanske det kan bli något. Tänk att det faktiskt har sänkts ett och annat fartyg i Sverige för Sportdykare….. bara en tanke…

    /F

  • rasmus_w

    Medlem
    18 maj, 2007 vid 23:24

    Lite argument för ett rev: Rev bromsar stranderosion genom att absorbera mycket av vågornas energi. Vill man optimera den effekten bör revet konstrueras så det bryter vid så många olika vågriktningar som möjligt. Jag antar att ingen surfare blir ledsen för att revet funkar i alla vågriktningar?

    Apropå groundswell som Frippe tog upp: Det närmaste ett groundswell man kan uppleva i Sverige borde vara vågor som vandrat över hela östersjön i nord-sydlig riktning. Ett rev i haparandatrakten borde kunna ta upp vågor som vandrat dit ända från polen, och vice versa, fast ett sånt rev hamnar ju inte i Sverige. Plus att östersjön är lite grund i “ändarna” om jag minns rätt.

  • chuckey

    Medlem
    19 maj, 2007 vid 22:57

    Det här låter ju helt fantastiskt. Jobba på de här. Sten måste ju gå att hitta någonstans, tunnelbyggen eller något.

    De här va rätt coolt :laugh:
    @Kamaaina 383697 wrote:

    En kul liten ide….
    http://www.surfparks.com/home.php
    http://observer.guardian.co.uk/world/story/0,,1978647,00.html

  • marden

    Medlem
    6 juni, 2007 vid 18:01

    nu går det att få tag på lera (1miljon m3) iallafall, har vart på tapten här istan några dar men för er som inte bor här http://www.bjorko.nu/dumpning/

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konstgjorda rev – en update

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.