Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konvertera fena Future till US tips?

  • Konvertera fena Future till US tips?

    Publicerad av lars_k på 15 november, 2012 vid 18:15

    Tjena mittfena!
    Tänkte konvertera en fena som är för future box till US. En plan är att gjuta av foten på en US-box i gips och sedan gjuta en ny fot av epoxi runt fenan mha gipsformen. Blir det bra?
    Nån som gjort en sådan manöver och/eller har tips? Har googlat men inte hittat nåt…

    klint svarade 11 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 november, 2012 vid 19:34

    Har gjutit in ett otal power/tutel/tiga boxar utan problem.
    Tror även detta kan gå bra om man bara får i ordentligt med armering så det håller (framförallt där skruven sitter).
    På det glada 90 talet fanns reservdelar till US box bestående av en plåt man skruvade fast på fenan när man brakat rätt in i en sten (kanske finns än?). skulle ju kunna vara ett alternativ till förstärkning

    Gips borde fungera bara avgjutningen är bra.
    Ett annat alternativ är att fräsa ett lagom djupt 9mm spår i någon form av plastblock (PE alt PP) och sedan gjuta i det. Oavsett se bara till att ha ordentligt med släppmedel.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 november, 2012 vid 19:46

    Ursäkta menar det glada 80 talet.

  • lars_k

    Medlem
    15 november, 2012 vid 20:34

    Just det man borde nog armera epoxin lite också. Får ta och trycka i lite glasfiber också i formen runt främre delen iaf!
    Med gipsform kan man skippa släppmedel tänkte jag…

  • ola-h

    Medlem
    15 november, 2012 vid 21:33

    Jag har gjort det ett par ggr. jag använder två lager formply (sånna med släta sidor) och en 9mm distans som liksom har boxformen i sig. Sedan skruva ihop de tre lagren som då lämnar en 9mm kavitet för fenbasen. Ett tunnt lager fett på formen som släppmedel är inte fel. Sedan sätta i fenan och gjuta med epoxy med microballonger. För slotbox är det mindre kritiskt, men för US måste du få i rejält med glas runt framdelen. Jag blandar först till epoxin, väter sedan igenom sisådär 8 lager glas som jag viker runt fenbasen. Sedan blandar jag microballonger i resten av epoxin och häller i lite i botten av formen. Sedan sakta i med fenbas med väv. Man kan spara lite extra väv ett plutta i runt framkanten. Efterhand fyller man på med epoxi. Man skall inte ha så mycket microballonger att det blir för trögflytande. Lättare än lättfil, får det vara, inte för att jag någonsin skulle äta lättfil, men ändå.

    Låt härda, skruva isär formen, putsa fenbasen, borra för skruv och sprint, i med sprinten å så är det klart.

    En bra idé ‘r förresten att tejpa den del av fenan som inte skall ned i basen för det kan lätt bli lite kladdigt.

    Häromdagen skulle jag gjuta om några fcs till Slot och hade sjukt bråttom och då körde jag med glasfiberspackel. Då tog hela processen bara 30 minuter. Men jag tror inte det håller för framdelen på en US.

  • svenne

    Medlem
    15 november, 2012 vid 21:33

    Gips fungerar jättebra, men du kan inte skippa släppmedel. Gipset kommer att suga epoxi som en tvättsvamp. Det är superenkelt att göra gipsformar med en liten bit 9 mm plywood, ring mig imorrn Lars så förklarar jag hur.

    EDIT: Använd en långsam epoxi så att det inte blir för varmt. Olas lösning är lika enkel som gipsform så det går på ett ut hur du gör.

  • ola-h

    Medlem
    15 november, 2012 vid 21:37

    Ett annat tips för formen är förresten skärbrädor i polyeten. Det finns de som har exakt rätt tjocklek. Då kan man såga ut basformen ur två bitar och sedan köra en sandwich med fem lager för att kunna gjuta två fenor samtidigt.

  • svenne

    Medlem
    16 november, 2012 vid 01:13

    IKEA hade det en gång i tiden men de har snålat ner dem till 8 mm. Det är annars inget problem att köra exempelvis en 10 mm etenskiva i planhyvel.

  • lars_k

    Medlem
    16 november, 2012 vid 06:14

    Grymt. Tänkte inte på att gips suger epoxi. Får nog bli Olas variant med 3-delad gjutform. Tror frugan har en 9mm IKEA skärbräda som jag kan offra som bottendel i formen. Sen sidor av plywood eller alu-plåt. Och laminera rejält med glasfiber runt fenan innan jag trycker i den i formen!

  • svenne

    Medlem
    16 november, 2012 vid 08:20

    Vaxa ordentligt och polera ut en tunn hinna med något fett. Jag har en kund som använder Helosan-salva som släppmedel, så ta vad du har hemma. 🙂

  • lars_k

    Medlem
    16 november, 2012 vid 08:37

    Ajaj herr Kapitän!

  • klint

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 10:41

    Jag har en liknande fråga då jag vill gjuta om mina favoritfenor från US box till powerbox. Lättast hade naturligtvis varit att köpa nya powerboxfenor men får inte tag i dessa fenor längre.

    Undrar därför om det finns ngn bra guide hur gå tillväga? Tänker gjuta i gips men skulle behöva lite tips på hur får fenan rak i sid- och längsled samt hur man får fenhuvudet tillräckligt starkt i skarven gammalt US box huvud / ny epoxy? Har lite av din Primenta laminerings epoxy Svenne som stått på hyllan något år, det borde väl göra jobbet tillsammans med lite väv ?

    Tack på förhand !

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konvertera fena Future till US tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.