Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köp av begagnat gear

  • Köp av begagnat gear

    Publicerad av stanco på 31 mars, 2012 vid 03:00

    Hej alla kitare!

    Jag ska köpa mina första grejjer och har bara gått en 3 dagars kurs vad gäller erfarenhet. Jag har en del frågor.

    Jag väger ca 90kg och om 2 månader 85kg och är 175 cm lång. Vad för kite passar mig här i skåne (lanskrona/malmö regionerna)?

    Jag har hittat ett paket och undrar om det är bra för min vikt, längd och är det prisvärt, en Noble “555” 10kvm ink. bom,väska o pump. (2010-2011 års modell osäkert) och en Noble NBL bräda, 1 st sele(defekt) okänt märke och något för liten. Allt för ca 8000kr.

    ninoh svarade 12 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dave0

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 06:55

    Med din vikt blir det nästan din kuling kite (minst ~11 m/s). Du bör satsa på en större första kite så att du kan börja med att köra i lugnare vindar, ~7-10 m/s. Kan du tänka dig att skaffa två kites nu i början kan du fundera om paketet är prisvärt annars tar du bara och köper en annan och större kite; gissar “vilt” att din första kite borde vara minst 14 m2 då jag endast väger 60 kg.

    Kolla i denna tråden också, mycket bra tips när man ska köpa sin första kite.
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=64812″]What makes a good Noobie kite? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

    Lycka till!

  • tolvsbo

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 07:11

    Skaffa en 12m och en 8m, och en stor bräda 140×45
    Borde täcka 6-16 m/s

    Stor bräda e definitivt lättare att komma igång på som nybörjare
    Drakar typ RPM, Park, Switchblade, som har bra med kraft och är snälla

  • regfellow

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 07:37

    Nä…. Du är för tung… Gå inte på fjäderviktarnas råd.. De lever i en illusion…

    Om du skal ha en kite kör 12a

    Skall du ha 2 kör 13-14 och 9a

    Skall du ha 3 kör 15, 10, 7

    Om det är freeride och Sverige( västkust) du tänkt köra…

  • dave0

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 08:22

    Om det är Regfellow själv på sin avatar så tror jag att han vet vad han prata om och har gett dig de tips du behöver.

  • ninoh

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 10:18

    Jag ska sälja en 10:a och 14 RPM 2011, blir perfekt quiver för dig. Har själv kört på dom väger 83 kg men bor i sthlm så vi har lite mindre vind.

    http://www.kitenation.se/kn/component/option,com_marketplace/page,show_ad/catid,6/adid,1551/Itemid,28/

  • dabban

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 10:51

    Det som är viktigast är att du tycker om din utrustning hur den ser ut estetiskt, idag 2012 finns inga dåliga kites 🙂 lycka till !

  • lima-ko

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 22:18

    ninohs paket här ovan skulle nog passa dig perfekt, båda de för 11000 är ett bra pris för två finfina kites som du kommer kunna lära dig bra med, men aldrig växa ur.

    Jag körde själv exakt samma koger med RPMs tidigare (fast 2009 och 2010) och det skulle blåsa bra mycket (dock ska du vara försiktigt när det blåser över 10 m/s innan du har bra koll på bitarna, även om du har en mindre kite) för att jag skulle bli överriggad på 10an, en RPM 7 m hade gjort kogret fulländat.

  • stanco

    Medlem
    1 april, 2012 vid 17:15

    Tack samtliga för svaren. Ville berätta att jag fann ett otroligt fint packet, med en slingshot 12kvm, Crazyfly bräda o mystic bälte, allt i mkt fint skick/lite använt från 2009 för ynka 4000kr, imorn ska jag titta på en begagnad våtdräkt för 300kr. Snart e man redo o köra igång! Tack för svaren.

  • ninoh

    Medlem
    2 april, 2012 vid 06:09

    Låter grymt, kör hårt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köp av begagnat gear

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.