Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kop av kite !

• Kop av kite !

Publicerad av fishcake på 15 januari, 2004 vid 20:21

Efter att konstaterat att priserna i Spanien inte nagot bra, blir det till att bestalla en kite nar jag kommer hem.
    Ar helt nyborjare pa detta och undrar om en SS Fuel-04 ar ett bra kop. Sen till storlek. Jag vager nu 110kg men lar ligga mellan 95-100 da min kitesasong borjar. Ska jag ha en 11, 13 eller en 15. Och gallande brada har jag inte en aning. Vad rekommenderas? Tillagas ska att jag bor i Simrishamn, sydostra skane. Och hade tankt att segla i de vindar som erbjuds i dar.

kitejoa svarade 21 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • walle

Medlem
    15 januari, 2004 vid 20:26

15…
    ca 140 bräda
    kanske skulle passa…

• nilsson

Medlem
    15 januari, 2004 vid 20:50

15kvm är lagom, angående bräda har jag en obetydligt använd MC 158 den passar tyngre ( Med min 17,3 planar jag vid 5m/s), jag väger ca 98kg, Eagletech här på forumet nästan samma och han är oxå nöjd med den ( se film)!
    ring gärna 070-941 47 91
    http://www.fortunabeachsurfingclub.com/filmer/Good_Fellas.wmv

• patrikol

Medlem
    15 januari, 2004 vid 20:57

S Fuel 04 är en mycket bra kite, Jag väger 90 kg har använt min Naish Aero 2 /14 kvm mest men du väger ju 20 kg till så 15 bör ju vara bra till dig bör funka ifrån 7-8 m/s en kite som funkar i lättvind 5-7 m/s bör vara minst 18 kvm i ditt fall ta chansen och prova dom större storlekarna 20-25 kvm många kommer då att säga att köp inte en kite större än 17-18 kvm för dom är väldigt tröga och jobbiga blir ruskigt överriggad om det börjar blåsa lite mer. Detta är förvisso sant speciellt när det gäller 02 kites och äldre men nyare kites är betydligt mycket snabbare och bättre än tidigare. Du kan själv kolla på kiteforum.com där finns mycket erfarenhet när det gäller lättvinds kite. Många 65-80kg killar är mer än villiga till att berätta hur bra deras 17 kvm kite funkar i 5-6 m/s det är bara att gratulera dom, men för mig som väger 90 kg funkar det inte och sannolikt inte för dig i heller när det gäller bräda så är det minst lika viktigt när det gäller lättvind 150-160cm för vindar kring 5-6 m/s när det gäller bräda för lite mera vind så tror jag inte du skall gå under 130cm min är 138×38 längden har viss betydelse men bredden är viktigare kring 38-40cm ungefär. Ps Tänk nu bara på att när vindarna börjar närma sig 10 m/s och mer så spelar det ingen roll vad du väger du kan fara allvärldens väg i alla fall. Kan inte rekommendera någon nybörjare att börja med något annat än en stor kite för svagare vindar med tanke på säkerheten. Dessutom så när det är som skönast på sommaren så blåser det tyvärr nästan aldrig så det är ännu ett argument för en stor kite. Tyvärr är det så att skall man inte stå på stranden och kolla när alla andra kör så klarar man sig inte med en kite frown.gif Jag började med 1 kite men har 4 st numera!
    Lycka till med inköpet! smile.gif Kanske skall tillägga att skall du köra på sommaren köp stor kite höst vår och vinter köp mindre kite!

• kitejoa

Medlem
    16 januari, 2004 vid 13:07

Gå en kurs å testa, så slipper du bli förvånad över kitens storlek. Det låter ju som om 15 blir lagom som din första kite, annars, å när du fått dina timmar på vattnet kommer du köpa en 18m2 till lättare blås å sen en 10:a till hårdare blås. Bara satt du vet smirk.gif Lycka till! Joa on da Gotland

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kop av kite !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.