Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köp av sjögräs fena för TT

  • Köp av sjögräs fena för TT

    Publicerad av safesurfer på 27 juli, 2009 vid 14:04

    Hej jag behöver en sjögräsfena för speed till en Isonic 101 med ett 7.3 segel. Select sl 07 i 37cm funkar jättebra om det inte är gräs.
    Jag vet att lessacher chämelon är populär, vilken variant(tillverkare) är bäst och vilken storlek.

    Jag tycker choco fenorna ser bra ut på papperet http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=21&pid=375
    Är det någon som har testat choco fenan och skulle en 30cm funka till min bräda och segel?

    steflo112 svarade 14 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • surfan

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 14:55

    Hej du du ska ha lessacher chämelon 24,28 dom är super

  • safesurfer

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 15:23

    Tack det var bra info! Får bli en sådan då så ska jag ge TT en ny chans.

  • surfan

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 18:21
    SafeSurfer;561847 wrote:
    Tack det var bra info! Får bli en sådan då så ska jag ge TT en ny chans.

    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=49240&uid=587

    Här är mina tider från i går med 28an super bra bara att köpa!!:grin:

  • jester

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 08:03

    Choco 30 cm funkar kanon till min 7.0 och 62 cm bred bräda.

  • joth

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 09:15
    surfan;561842 wrote:
    Hej du du ska ha lessacher chämelon 24,28 dom är super

    Kan bara instämma. 28:an är riktigt bra. Kör den med 6.5 och 7.5 på min iS87. Har inte testat min 24:a ännu. Vet inte om den skulle fungera till min iS87 på 56cm. Kanske på riktigt platt vatten och 5.5 segel.

    Jag har dom som kommer direkt från Lessacher själv. Tycker att materialet är bättre iom 100 kol men finishen sämre. Tekknosports variant är lite svår att laga om den pajar. Dom har nått ytskickt som jag inte riktigt vet vad det är. Vanlig 2 komponents snabb Epoxy fungerar inte att laga dom med enl några jag snackat med. Kanske glasfiber plastic padding eller Epoxy som skall härda under lång tid.

    Jag hade helst sett en sådan fena fast i G10. Tror det skulle vara bästa kombinationen av slittålighet och hårdhet.

  • safesurfer

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 10:32

    Var inne på att beställa en Lessacher chameläon som är beprövade och bra. Men jag blev jag blev så nyfiken på choco fenan att jag beställde en sådan. Lessacher fenorna är ju säkra kort så risken finns ju att jag måste beställa en sådan om jag inte blir nöjd. Den assymetriska designen verkar ju vara väldigt effektiv mot sjögräs.

    Tur att man alldrig kan ha för många fenor så det blir nog bra på något sätt ändå.

  • kinetic

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 14:34

    SafeSurfer: Jag, eller rättare sagt min bror, har en Lessacher “special” sjögräsferna. I grund o botten en Lessacher B+F (dvs en slalom-fena med mycket tunn profil), skillnaden är att denna har ca 40 graders rake. Verkar funger mycket bra, dock så är risken den att hela fenan ryker om man grundstöter, den är verkligen som en kniv…

  • bicless

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 14:58

    Obs, tekkno har bytt matrial på Lessacher, förut var det komposit av nått slag, numera har de kolfiber i fenorna. Bytet skedde för ca 4 månader sedan, har säkert funnits restlager på olika håll sedan dess.
    Funderar på att ta hem Lessacher även från någon annan distributör för att jämföra pris/prestanda, det finns fler som distribuerar dem än tekkno. De görs exempelvis i G-10 vet jag, säljs av en annan distributör vi köper av, har dock inte hunnit testa dessa ännu.

    Mvh

    Mattias

  • pugge

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 18:17
    SafeSurfer;562041 wrote:
    Var inne på att beställa en Lessacher chameläon som är beprövade och bra. Men jag blev jag blev så nyfiken på choco fenan att jag beställde en sådan. Lessacher fenorna är ju säkra kort så risken finns ju att jag måste beställa en sådan om jag inte blir nöjd. Den assymetriska designen verkar ju vara väldigt effektiv mot sjögräs.

    Tur att man alldrig kan ha för många fenor så det blir nog bra på något sätt ändå.

    Kan inte annat än hålla med Jesper! Choco Weed speed är grym och du kommer förhoppningsvis inte bli besviken. Har kört 24:an ett par ggr nu med 80 liters och 6.4 och den funkar kanon.

  • safesurfer

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 18:21

    Den ser riktigt fin ut. Ska bli riktigt kul att testa den, förhoppningsvis redan till helgen.

  • tbsurf

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 18:58
    SafeSurfer;562146 wrote:
    Den ser riktigt fin ut. Ska bli riktigt kul att testa den, förhoppningsvis redan till helgen.

    och blir du sen sugen på att pröva några av lessachers kreationer så finns det några beggade här du kan få billigt.. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23905/cat/14

    Annars är de bästa jag prövat hurricane weed men de är så löjligt långsamma att lev så nu blir det chocofins speedweed här med.

  • mattias-j

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 21:03

    Jag har kört både Choco och Lessacher. Lessacher är supersolid när det kommer till att hålla linjen utan spinout = trygg. Choco är lite nervösare och du måste jobba lite mer, men du får ut lite högre toppfart av den. Nu snackar jag speedsegling….

    Jag och Macke x 2 körde faktiskt Haga revet på “fel sida” då vi började med F1 Falcon 26 och vi böt till Choco 22 och ökade faktiskt ca 1,5 knop på average alla tre. Riktigt choppiga förhållanden, speedbräda och 6,0-6,3 ca 13-16 m/s….

    …men smaken är som baken = delad…

  • bigblue

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 20:01

    Precis som SafeSurfer kör jag en Isonic 101. Mina segel är North S-type 7,8 + 6.6 och till det har jag MFC fenor på 38 + 34. Hur ska man göra för att “räkna” fram rätt storlek på en sjögräsfena? Ska man generellt sikta in sig på en som är 5 cm kortare än standardfenan? SafeSurfer fick tips om 24 och 28 cm. Detta är säkert bra men det låter väldigt kort i mina öron. Tilläggas ska att jag inte kör ren speed utan lite mer slalomorienterat :-).

  • safesurfer

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 22:18

    Tack till surfbutiken för mycket snabb leverans det uppskattas. Choco speed weed 30 fenan ser väldigt fin ut och passade perfekt i boxen. Det var kul att kunna köra i sjögräset och fenan släppte det mesta utan problem trots att det låg tjockt. Första intrycket är att det inte är lika bra lyft i coco fenan som i min select sl07 37cm men de är ingefär lika stora till area(select har tunnare profil). Det resulterar i att man inte får samma sköna lyft i brädan och nosen studsar mer på vågorna. Jag hade en hel del problem med spinnout på slören vilket jag alldrig upplever med select men jag tror det kan beror på teknik men även att det var så extremt mycket sjögräs. Jag satte min snabbaste tid hittils(32knop) på första turen med fenan så jag känner mig nöjd ändå och tror den kommer funka riktigt bra om man inte seglar där det ligger tjockt med gräs. Tror absolut att man ska ha större fena på choco än på lessacher då choco är mycket tunnare.

  • tbsurf

    Medlem
    31 juli, 2009 vid 08:42
    SafeSurfer;562763 wrote:
    Tack till surfbutiken för mycket snabb leverans det uppskattas. Choco speed weed 30 fenan ser väldigt fin ut och passade perfekt i boxen. Det var kul att kunna köra i sjögräset och fenan släppte det mesta utan problem trots att det låg tjockt. Första intrycket är att det inte är lika bra lyft i coco fenan som i min select sl07 37cm men de är ingefär lika stora till area(select har tunnare profil). Det resulterar i att man inte får samma sköna lyft i brädan och nosen studsar mer på vågorna. Jag hade en hel del problem med spinnout på slören vilket jag alldrig upplever med select men jag tror det kan beror på teknik men även att det var så extremt mycket sjögräs. Jag satte min snabbaste tid hittils(32knop) på första turen med fenan så jag känner mig nöjd ändå och tror den kommer funka riktigt bra om man inte seglar där det ligger tjockt med gräs. Tror absolut att man ska ha större fena på choco än på lessacher då choco är mycket tunnare.

    inte bara tunnare.. jag mätte upp att det skiljer ca 80cm2 i fenyta mellan lessacher duoweed 28 och choco speedweed 28 :tongue:

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köp av sjögräs fena för TT

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.