Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köp av slalombräda

  • Köp av slalombräda

    Publicerad av hymer på 20 oktober, 2008 vid 18:47

    Mm, jag tänkte köpa en slalombräda att använda som enda bräda.
    Finns det förnärvarande någon modell som anses vara creme de la creme, eller är det så att det ryktas komma något riktigt hett -09?
    Jag har surfat runt lite och fått intrycket att Isonic är lite heta.
    Size, jag är osäker på volym/bredd eftersom jag tänkte klara mig med endast en bräda. Jag väger 80kg.
    Ps. Jag blev lite förvånad över hur lite prylsnack som förekom i detta forum och vill därför dra mitt strå till stacken så att säga.
    All feedback uppskattas.

    surfan svarade 15 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • swe-496

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 19:27

    Jag skulle nog säga som så att slalombrädor runt 110-120 liter oavsett märke är bra för det ändamål du beskriver.

  • oscar

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:03

    Fördelen med Isonic är att dom är väldigt lättkontrollerade.

  • jester

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:19

    Fördelen med Exocet är att dom är väldigt lättkontrollerade.

    😀

    iSonic är bra skit, men inte bättre än något annat. Marknaden är såpass mogen att alla brädor är ruggigt bra. En bräda som är ca 65-70cm bred passar utmärkt som enda slalom. Men tänk på att farten lockar, och det finns stor sannolikhet att du köper på dig mer prylar efterhand.. 🙂

    Som vanligt så måste du budgetera för 2-3 bra fenor, och även ett par sjögräsfenor om du kör på ställen med gräs. till en 105liters (ca 66 cm bred), så hade jag nog skaffat 34, 36 och 40cm raka fenor. Och 28 samt 32cm sjögräs. +- ett par cm beroende på modell av fena.

    Och minst free-rejs segel. Cambers skall det vara!

  • hymer

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 20:30

    Tack för svaren!
    Är det så att det skiljer mycket i fart mellan brädor av olika storlekar låt säga 55 vs. 65cm i bredd? Är det lämpligt att köpa ett 7.2 segel som första investering, alltså som funkar i olika vindstyrkor? Som ni kanske förstår så är jag en återfallssurfare som körde slalom back in the day.
    Det där med gps verkar ju som “the shit.”

  • tobhed

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 21:17

    Starboard är bra brädor, dock kräver de bra fenor med mycket lyft för att fungera. Årets brädor (2008) är de mest fenkrävande hittills och kan lätt kännas “sticky” om man inte har rätt fena på.
    Att Starboard ska vara lättare att köra än andra brädor tror jag inte är riktigt sant dock är is101 en helt fantastisk bräda att köra som jag verkligen kan rekomendera till alla att köpa. Annars är det mycket tycke och smak som avgör samt vilken stil man har.

  • bjornen

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 07:24

    Jag har just blivit förälskad i falcon 90(89), planar nästan lika tidigt på den som min isonic 115 -06 som jag också gillar skarpt. Jag seglar nästan alltid 7,2 till dessa brädor och väger 80 kg som du. Roligt också att det går att dra rigg hyffsat lätt om vinden dör. Det finns säket en uppsjö av goa märken men detta är min erfarenhet. Tror Surfers paradise har en ny 90:a på rea nu.

    //Björn

  • benke-2

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 14:43

    Tror Fanatic 90/89 är den bästa för 7,2 och kanske ett mindre segel.

  • surfan

    Medlem
    21 oktober, 2008 vid 17:22
    benke.;510222 wrote:
    Tror Fanatic 90/89 är den bästa för 7,2 och kanske ett mindre segel.

    Jag får nog hålla med dig benke :cool2:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köp av slalombräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.