Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Köp fråga"

  • "Köp fråga"

    Publicerad av linnuz på 10 juni, 2008 vid 18:20

    Tjena,
    Har kollat runt lite, och hade tänkt att köpa “nya” vindsurfing grejer.
    Det jag tänkt är att köpa en bräda från år 2000.
    Hur är det då med rigg? Måste den vara från 2000 eller bara passa in i “hålet”?

    Den jag tänkte köpa är en Mistral Naish eller Mistral Flow 276.
    Är nån av dem bra? Vad ska man ha för “rigg” till dem?

    (Är nybörjare)

    nachoman svarade 16 år sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2008 vid 19:47

    @Linnuz 473929 wrote:

    Tjena,
    Har kollat runt lite, och hade tänkt att köpa “nya” vindsurfing grejer.
    Det jag tänkt är att köpa en bräda från år 2000.
    Hur är det då med rigg? Måste den vara från 2000 eller bara passa in i “hålet”?

    Den jag tänkte köpa är en Mistral Naish eller Mistral Flow 276.
    Är nån av dem bra? Vad ska man ha för “rigg” till dem?

    (Är nybörjare)

    Båda brädorna är för små för att lära sig på. Du bör ha surfat en del innan du början kika på en Flow 276 eller liknande. I korthet för lite volym, för smal bräda för dina behov.
    Riggen passar till alla brädon som har mastskena (mastbox) som alla mastfötter passar. Det är bara riktigt gamla brädor som du inte kan fästa en modern mast/rigg i.
    Kika på nybörjar guiderna, så kan du lära dig en del mera :laugh:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820

  • linnuz

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 20:46
    men är det lättare att lära sig på en sån (Flow 276), än en gammal elvström från början av 80-talet med trekantigt segel? ^^
  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2008 vid 20:52

    @Linnuz 473972 wrote:

    men är det lättare att lära sig på en sån (Flow 276), än en gammal elvström från början av 80-talet med trekantigt segel? ^^

    Båda alternativen är nästan lika illa.. Skall du köpa en bräda för att lära dig, så satsa på något vettigare alternativ när du ändå är igång.

    Men självklart är det roligare att segla på en Flow när/om/ifall du kan lära dig segla på denna brädan.
    Hur mycket pengar skall du lägga på en bräda?? Har du inte kikat på köp och sälj och vad som finns där?

  • carl-r

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 21:10

    @Linnuz 473972 wrote:

    men är det lättare att lära sig på en sån (Flow 276), än en gammal elvström från början av 80-talet med trekantigt segel? ^^

    den gamla är ju större och flyter bättre, men det är ju inte riktigt samma grej att segla på den.

  • andreas-t

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 07:09

    Om du vill göra det lätt för dig att lära dig surfa, så köp en lite bredare, nyare bräda, säg 70-80 cm bred och 130-150 liters volym, lite beroende på vad du väger, å ta några lektioner.

    Är du en envis rackare som inte låter dig nedslås av att misslyckas totalt ett par hundra gånger, så kan du välja vilken bräda du vill. Men hur kul är det?

    Jag började någong gång i slutet av 80-talet. Köpte en komplett “330”-bräda (150 liter) och lärde mig att segla fram och tillbaka under en sommar. Kände sedan att jag ville ha något lite mindre för de blåsigare dagarna och gick och köpte en “sinker” på 90 liter. Nu var det ingen sinker för mig, då jag vägde 65 kg, men inte en chans att jag skulle kunna dra rigg på den då. Det blev lite av en chock när jag insåg vilken liten och rank bräda jag köpt. Jag tillhörde dock den envisa typen, och hade dessutom en långgrund, halvcirkelformad vik med sandbotten att träna i. Beach-start hade jag lärt mig, så efter ett tag lyckades jag segla från strand till strand, kliva av, vända på steken, ny beach-start och tillbaka. Brädan tvingade mig också rätt snabbt att lära mig vattenstart, eftersom jag inte kunde dra rigg på den. Jag körde med brädan under några år och lyckades bli hyfsat vän med den. Tror dock aldrig att jag stod en enda gipp eller slag på den, så det var mycket badande… Köpte sedan en Bic AstroRock (125 liter), som mer var lagom stor för min kunskapsnivå då, och den blev min vän under flera år, då jag lärde mig gippa och slå.

    Hade jag haft rätt prylar från början, så hade jag nog lärt mig mycket snabbare. Hade jag dessutom haft en instruktör… Min fru tog 4 lektionstimmar av en duktig instruktör, när vi var i Cabarete för ett antal år sedan. På den tiden hann hon lära sig det som tog mig mer än en säsong på fel prylar och bristande instruktioner.

    En riktigt bra gipp-instruktionsvideo:
    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0142v01item58.htm

    Mistral Flow 276 är rätt rank för sin volym. Jag har kört många andra brädor med ungefär samma volym som känns stadigare.

  • linnuz

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 16:58

    Det som är, är att jag vill lägga ner så lite pengar som möjligt,
    Så om ni ska rekomendera en riktigt billig nybörjar bräda, vilken? (Då menar jag en för ca 1000 kr)

  • nachoman

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 20:50

    Jag har en riktigt bra nybörjarbräda till salu på “köp o sälj”, kolla in den Fanatic Viper. Mycket bättre bräda att lära sig på och som man kan ha kul på ett tag till är svårt att hitta. Men lite mer än 1000-lappen måste du punga upp! Men det är det värt.

    /Lage

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Köp fråga"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.