Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp INTE "M2 Monofilmtejp"

  • Köp INTE "M2 Monofilmtejp"

    Publicerad av kinetic på 24 september, 2009 vid 19:55

    Har fått en liiten spricka i monofilmen som jag tidigare tejpat med Biltemas tunna helt genomskinliga “filmtejp”. Tejpningen håller men får göras om efter 2-3 gånger. Så för att slippa tejpa om så köpte jag “riktig” monofilmtejp…Vilket misstag, för att inte säga rån i dessa tider:grin:. Typ 20*100cm “tejp” för 60kr. Priset ör väl OK om det nu hade varit den där tjock monofilmtejpen som fanns att köpa förr i tiden…Denna tejp är i princip identisk med Biltemas “packtejp”, fast mycket dyrare…Filmen känns likadan, är lika prasslig o sitter inte fast bättre än packtejpen…Min fråga är: Var köper man sån där tjock hållbar monofilmtejp som fanns för typ 10-15 år sedan?

    joth svarade 14 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • doc

    Medlem
    24 september, 2009 vid 20:23

    Inte en susning, men Tesaband tillverkar en transparent version av silvertejp, plast med textilrutnät, som ger den lite X-ply-utseende. Sitter som berget om man klipper hörnen lite runda. Finns i närmase välsorterade Järniabutik.

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 september, 2009 vid 20:48

    Monofilmtejpen som surfers sålde förut är i alla fall riktigt bra! Känns riktigt tjock och limmet är superkletigt 🙂 Lagade en stor ruta på mitt gamla 5.7 och det höll bra!

    En kille i klubben lagade en stooor lagning på hans saber med någo typ av “kappel tejp”, som används för att laga kapell och segel med, kostade 30 kr metern och sitter stenhårt! Dock är färgen vit och tygaktig… Men fungerar bra verkar det som

  • havstunga

    Medlem
    24 september, 2009 vid 21:24

    BEA (ICA Svedmyra) har en tjockare genomskinlig tejp som jag lagar mina segel med. Den funkar bra, lossar inte och spricker inte upp. Kostar några tior rullen.

  • lex-luthor

    Medlem
    25 september, 2009 vid 06:25

    Är det nån som provat (tror det är Tesa) sån tejp man använder för att tejpa byggplast när man isolerar/sätter ångspärr? Hittar den inte på deras hemsida, men den verkar hållbar och styv, nästan som monofilm.

  • maglu

    Medlem
    25 september, 2009 vid 06:40

    jag använde scotch glasfiberarmerade packtejp för några år sen(i en liten röd hållare) , satt som berg, och stark!!
    Men den är slut och har inte lyckats hitta den igen… Hittar samma hållare men inte glasfiberarmerad tejp…

  • lars_k

    Medlem
    25 september, 2009 vid 07:14

    Jag fick en lång reva och la på armerad tejp från Clas-Ohlson:
    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136790959
    Har ett riktigt kletigt lim och tejpen är grymt stark. Tänkte jag skulle lämna in seglet på lagning men det blev aldrig av. Körde en hel säsong utan att tejpen visade nån tendens att lossna. Inte lika snyggt som monofilmstejp men det håller bra iaf.

  • dr-masse

    Medlem
    25 september, 2009 vid 08:02

    Jag har använt denna (tror jag det var), satt som berget. Dessutom UV-tålig.

    http://www.tesa.dk/consumer/products/tesa(r)_extra_power_transparent.html

  • jesper_b

    Medlem
    25 september, 2009 vid 08:02

    Packteap är bättre än tjock monofilmteap. Sätt två lager på varje sida lite förskjutna i förhållande till varandra och med rundklippta hörn. Tvätta med lite rödsprit först. Om inte sprickan är där det är extremt stor belastning så håller det flera år. /JB

  • kinetic

    Medlem
    25 september, 2009 vid 09:24

    Jesper_B: Finns lite belastning där sprickan (ca 3-4cm stor) sitter (x-ply delen i maststrumpan), håller fint utan tejp men med ett “hål” så ökar ju risken att nånting fastnar där o sen fläker upp det “bra”…Givetvis satte jag en lapp på var sida men M2-tejpen var alldeles för sladdrig o vek, kommer nog funka bättre med kraftigare tejp, tror jag skall kolla på “Clas Ohlsson tejpen”

  • silvernight

    Medlem
    25 september, 2009 vid 10:15

    Har lagat hårt uppspända plastmembran utvecklade av 3M med spraylim och 3M-tejp(antagligen samma material som i vanlig transparent packtejp):

    1. Spraylim på seglet (ytan avmaskad)
    2. Spraylim på ca 50 mm bred tejp eller mylar. Jag brukar ha på limmet på baksidan på tejpen och acetona bort det vanliga klibbet.. Mylar verkar vettigare..
    3. Låt torka några minuter innan ihopsättning av bitarna. Gör sen lika på andra sidan
    4. Pressa. Hur länge beror på “öppentiden” innan ihopsättning av bitarna.

    Har inte provat detta på segel men det borde funka o bli hur strakt som helst.. Metoden är nog mest motiverad på väldigt utsatta ställen.. Jättesnyggt lär det kanske inte bli..

    Testa gärna på några provbitar för att se hur allt beter sig och att spraylimmet inte tar kål på plasten..
    /Filip

  • canoya

    Medlem
    25 september, 2009 vid 10:49
    Lex Luthor;578521 wrote:
    Är det nån som provat (tror det är Tesa) sån tejp man använder för att tejpa byggplast när man isolerar/sätter ångspärr? Hittar den inte på deras hemsida, men den verkar hållbar och styv, nästan som monofilm.

    Har provat den och rekommenderar den inte. Efter en säsong släpper den och lämnar bara det torkade klistret kvar på seglet. Vanlig genomskinlig packtejp är bättre och billigare.

  • gustavl

    Medlem
    25 september, 2009 vid 11:15

    Packtejp = oslagbart. Fick en reva på ett par centimeter i ett av mina segel i våras. Två lager packtejp på varje sida. Håller än.

    /GL

  • maglu

    Medlem
    25 september, 2009 vid 11:22

    Har också provat Clas Ohlson-tesa. Släpper lätt och är sträckbar till viss del…och blir väldigt kladdigt.

    Har hittat tejpen från 3M/scotch på nätet men inte i nån butik.
    http://www.3mselect.co.uk/p-879-scotch-fibre-reinforced-packing-tape-with-dispenser.aspx

    Grymt bra, vill få tag på den igen!

  • paninder

    Medlem
    26 september, 2009 vid 13:42

    Jag har köpt in en kevlartejp från hjertmans art: 5032-02. Dock inte testat seglet ännu. Tejpen var inte precis dyr, får hoppas på att den sitter som den ska nu 😉

  • joth

    Medlem
    26 september, 2009 vid 15:26
    dr Masse;578548 wrote:
    Jag har använt denna (tror jag det var), satt som berget. Dessutom UV-tålig.

    http://www.tesa.dk/consumer/products/tesa(r)_extra_power_transparent.html

    Kört denna tejp. Fungerar klockrent. Suttit i segel i över 2 år.

    Men kom ihåg att rengöra ordentligt med vatten och något mildare rengöringsmedel och se till att det är riktigt torrt.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp INTE "M2 Monofilmtejp"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.