Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa en eller två kites? Hjälp!

  • Köpa en eller två kites? Hjälp!

    Publicerad av ffsup på 23 juni, 2012 vid 19:33

    Hej forumet!

    Jag är helt färsk nybörjare så jag behöver hjälp med ett beslut. Ska jag satsa på att köpa en nyare kite tex 2011 slingshot RPM http://www.lasurf.se/product.php?id_product=100 eller något annat modernt, ELLER ska jag köpa 2 st kites från 08-09 tex naish cult eller cabrinha switchblade så täcker jag in ett större spann? Dvs antingen en (nästan) ny 12m eller två kites på ca 9m+14m. Har också kollat på ett par waroo 9+14m

    Eller har ni nåt annat förslag? Hjälp uppskattas! Det är ju en riktig djungel det här.

    Kan ju passa på att fråga om riktmärken på storlek av bräda också. Jag väger sisådär 77kg.

    Tack på förhand!

    acemattias svarade 11 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • filip81

    Medlem
    23 juni, 2012 vid 19:40

    Jag är också relativt ny, jag har 2 beggade kites, en SB 12:a 2007 och en Convert 9:a 2008.
    Jag har svårt att se att en nyare drake skulle göra underverk för mig, så än så länge kör jag på de jag har. 182 lång och väger 78 kg

  • brushanen

    Medlem
    23 juni, 2012 vid 20:13

    2 kites!
    cult gör ingen glad

  • walle

    Medlem
    23 juni, 2012 vid 21:19

    Kolla in http://www.switchkites.com där får du 2 NYA kites levererade hem till dörren till ett bättre pris än begagnade… levereras på 2-3dagar.

    BRA drakar, finns att testa/kika på runt om i landet.

    Annars betalar du några tusen extra och stödjer din lokala dealer, har du en handlare nära så stöd den!
    Ska du ändå nät shoppa så kör på Switch!

  • ffsup

    Medlem
    23 juni, 2012 vid 21:44

    Okej tack för era svar! Satsar på två kites då.

    MVH

  • above_the_law

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 07:20

    Alla ggr två kites!
    Allt annat blir bara kompromisser och du får halvbra känsla i ALLA förhållanden. Det gör i sin tur att du inte kommer kunna sätta de trick dina polare börjar sätta långt före dig och du undrar vad det är för fel på dig. I värsta fall tröttnar du och säljer skiten till löjligt lågt pris is slutet av säsongen…Efter solsken kommer regn;-)
    Keep the stoke up dude:-)! 2 kites (but make it a good deal or buy used gear). Pura Vida!
    Nicco

  • nolcap

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 13:28

    Allt har att göra med hur mycket pengar man vill lägga på sporten och hur bra kiten ska passa förhållandena. Iochförsig så vill man garanterat lägga mer pengar ju mer man kitar eftersom det är beroendeframkallande.

    Bestäm om du vill ha 1, 2 eller 3. Man klarar sig långt på en kite i storlek runt 9, 10 kvm, sen kan man komplettera med en 7’a när man börjar bli duktigare och vill ut i starkare vindar. Om du vill ha 3 kites så kan man komplettera med en 12, 13 eller 14 kvm.
    /CC

  • ursuspolaris

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 23:42

    Jag skulle nog ha satsat på 2 kites, lite äldre och lite billigare. Inte bara för att du täcker större windrange utanockså för att du är nybörjare och då kan det vara lite nervöst att investera 10papp i en drake. Jag kanske är en smula färgad av att jag själv satte min första kite i ett träd, och då var rätt glad att jag inte hade gett allt för mycket för den…

    Sen vet jag inte om det bara är jag som reagerar på ditt storleksval, men är inte 9 och 14 ett ganska stort steg? Visst är en 14 bra under svensk sommar men jag tror nog att du och din 77kg klarar er ganska långt ner i vind med en 12a och att du får lättare att välja drake många gånger om du väljer en 9a och en 12a.

  • ale

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 09:51

    Håller med ovanstående, 2 kites av lite äldre modell typ 08-10. I början är det mängdträningen som är viktig för att lära sig. Om du kan ta dig ut 50% mer gånger för att du har flera kites kommer göra dig mer skicklig och ha mycket roligare.
    I början händer det ofta att man krashar kiten och får skador vilket inte är lika roligt med en ny kite.

    kan vara en tanke på att köpa en 11-13 m2 ny som du tror dig använda mest och sen ha en mindre kite som är några år på nacken. (kolla på switch kits, runt 5000kr för ny utan bom)

    Var någon stans i landet har du planerat att kita mäst? i sthlms området eller längs kusten? I stockholms området/insjöar är det lämpligt med en något större kite

  • borste

    Medlem
    25 juni, 2012 vid 17:30

    hej två helt klart. jag kan sälja två nybörjarvänliga men som inte kommer hindra din utvecklingskites fr 2012. det är starkites tania i storlek 12 och 9. de är demokörda ett fåtal gånger.

    anders
    0767915303

  • blizzy

    Medlem
    26 juni, 2012 vid 08:26

    Jag ser det såhär, antingen väljer du två äldre och får “helt okej” åkning i ett större vindregister. Med viss risk för dolda fel, pyspunka, läckande ventiler etc.
    Eller så väljer du en ny/nyare kite och får en kite som passar dig perfekt, utan att behöva oroa dig för dolda fel o brister när du köper.
    Visst, du får ett mindre vindregister med 1 än med 2, men som nybörjare är det ändå inte rekommenderat att du ger dig ut i allt för starka vindar oavsett storlek, så i praktiken är det ingen begränsning.
    Med 77 kg låter du som en typisk average kajtare, så 12kvm är att rekommendera.
    Som du säger så är det en verklig djungel där ute, framförallt på beg. marknaden där man inte direkt kan jämföra drakarna rakt av, då det finns en kvalitetsaspekt som spelar väldigt stor roll. Worst case scenario är ju att du råkar köpa en sliten kite som läcker eller går sönder när du kraschar den i början, vilket gör att du inte kan åka alls…

    Så för att slippa kaoset på beg marknanden och oron för “dolda fel” så hade jag kollat runt bland de olika märkena/butikerna efter en kite som passar och satsat på en schyst 12’a till o börja med.
    När du känner dig säkrare på vad du vill ha och har koll på hur allting funkar så kan du börja leta runt efter en passande 8’a eller 9’a som komplement….

  • acemattias

    Medlem
    29 juni, 2012 vid 20:44

    Koper du en ny, sa kommer du garanterat att ha tva snart i alla fall.
    Kop 3 beg med pyspunka, sa far du lara dig att reparera pa kopet 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa en eller två kites? Hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.