Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Köpa första SUPPEN!!!

  • Köpa första SUPPEN!!!

    Publicerad av essfortiofemm på 3 april, 2018 vid 12:26

    Hej, tänkte köpa första SUPPEN men har ingen koll!

    Är gammal Formulaseglare o numera Freeraidare på 100 pannor minst!
    Ska även ha den på segelbåt å kanske nån flygresa ifall det brukar gå bra, men det kanske är dyrare å frakta än att hyra på plats?
    Uppblåsbart känns lite B, eller är det jag som måste ändra mig?? 🙂
    Har även fruga å två ongar på 13 o 14 år som kanske vill åka, ska man köpa två kanske?? :-O

    bicless svarade 6 år sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • johanvm

    Medlem
    3 april, 2018 vid 22:14

    Satsa på uppblåsbart!!!
    1. Jag har haft min uppblåsbara med på flera semesterresor och hittills bara checkat in den som normal resväska.
    2. På segelbåt är ju uppblåsbar så mycket smidigare och oömmare än en hård.

    Vi började med en SUP, men köpte ganska snart till en extra så att flera i familjen kan köra samtidigt. Vi har en av varje – Nalu (hård) och Nalu Air. Den uppblåsbara är faktiskt mera lättdriven då den har rakare rocker. Man skulle ju annars kunna tro att uppblåsbar alltid är långsammare

    Följdfrågan du får ställa dig är: Wave, Allround, Touring eller Race. Det är fler frågor att fundera på än om den ska vara hård eller mjuk.
    /J

  • essfortiofemm

    Medlem
    4 april, 2018 vid 13:11

    Tack för svar!
    Ok, uppblåsbart låter kanske vettigt trots allt 😛
    Men hur är det ifall man vill rida på en liten våg?
    Suger uppblåsbara fast mer i vågen, eller funkar de likabra som en hård?

  • mag

    Medlem
    4 april, 2018 vid 13:27

    Uppblåsbara är förvånansvärt bra både i vågor och på plattvatten. Sjukt smidigt dessutom.
    Har kört på Gong sup i olika storlekar och former i 9’-10’6 och de håller bra kvalitet och har smidig leverans.

  • mag

    Medlem
    4 april, 2018 vid 13:28

    Köp minst två. Delad glädje är dubbel glädje!
    Hur trevligt som helst att småsnacka på långturer. Och fler ögon upptäcker och upplever mer, t ex sälar och tumlare.

    • Detta svar ändrades 6 år sedan av  mag.
  • kjellorix

    Medlem
    9 april, 2018 vid 09:02

    Går inte att radera ! Glöm

    • Detta svar ändrades 6 år sedan av  kjellorix. Anledning: Ähh
  • essfortiofemm

    Medlem
    9 april, 2018 vid 16:08

    Hmm…
    Domdäringa BlackCat verkar ju rätt coola!

    Frågan är vad man ska satsa på? Som sagt, snart 50, 105 pannor, har stor brädsportsvana.

    https://www.blackcatboards.se/products/brador/white-witch-126-paddle/?

    Eller:

    https://www.blackcatboards.se/products/brador/dragonfly-11-aluminium-paddle/

    Ska nog köpa till värsta kolpaddeln så kan ongarna o frugan köra med Alun…

    Å sen kanske en till SUP för att få sällskap på vattnet, men det får vi se 🙂

  • kjellorix

    Medlem
    9 april, 2018 vid 19:20

    Gick inte heller att radera ?

    • Detta svar ändrades 6 år sedan av  kjellorix.
    • Detta svar ändrades 6 år sedan av  kjellorix.
    • Detta svar ändrades 6 år sedan av  kjellorix.
  • essfortiofemm

    Medlem
    11 april, 2018 vid 19:54

    Fast jag ska åka sakta!
    Glida runt bland kobbar o skär.
    Som att promenera i skärgården!

    Har nu två alternativ:
    Först BlackCat Dragonfly 11.0, den är 83 bred och blåses upp till 25 PSI.
    Sedan GONG COUINE MARIE FAMIY 11, den är 91.4 bred men blåses bara upp till 20 PSI.

    Jag väger som sagt runt 105 pannor, frågan är om det är bättre med en smal styv än en bred halvstyv?? 😛

    Länkar:
    https://www.blackcatboards.se/products/brador/dragonfly-11-aluminium-paddle/
    https://gongsupshop.com/epages/box1707.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2Fbox1707%2FProducts%2FGON8SUPCM11

  • kjellorix

    Medlem
    12 april, 2018 vid 07:29

    Gick inte att radera ?

  • mag

    Medlem
    12 april, 2018 vid 11:25

    Den Gong du tittat på är stor nog för fler än en person, därav namnet Family. Men det vet du kanske redan? Jag skulle hellre titta på Cruising 11’6 eller Discovery 10’9 om du bara ska åka själv. En mindre bräda är enklar att hantera och dessa glider bättre genom vattnet.
    Trycket är en faktor och konstruktionen på supen en än viktigare faktor. Stirra inte på psi som ett urval. De Gong jag testat har varit rejält byggda och styva.

  • essfortiofemm

    Medlem
    12 april, 2018 vid 13:27

    Den Gong du tittat på är stor nog för fler än en person, därav namnet Family. Men det vet du kanske redan? Jag skulle hellre titta på Cruising 11’6 eller Discovery 10’9 om du bara ska åka själv. En mindre bräda är enklar att hantera och dessa glider bättre genom vattnet.
    Trycket är en faktor och konstruktionen på supen en än viktigare faktor. Stirra inte på psi som ett urval. De Gong jag testat har varit rejält byggda och styva.

    Vad väger du? 🙂

  • mag

    Medlem
    13 april, 2018 vid 18:15

    65. Hade du vägt mindre än du gör så hade jag rekommenderat mindre brädor.
    Ex har Surfing9’ har funkat utmärkt som nybörjarbräda för 75-80kg kompisar till mig.

  • putteman

    Medlem
    16 april, 2018 vid 23:15

    Jag hoppar in i tråden då jag också är på G att köpa en första SUP, eller rättare sagt två likadana tänker vi.

    För vår del så är vi två vuxna och två barn. Jag kvalar väl in på 90 pannor, och lättast är väl vår 6-åring.

    Vi har hyrt SUP ett par gånger, och älskar att tillbringa tid i havet. Efter att ha flyttat nära havet så tänkte vi att ett par SUP brädor och några våtdräkter vore ju ett trevligt sätt att använda sig utav vattnet på.

    Då vi egentligen inte har några speciella krav på brädorna, och tänkt köpa 2, så tittar jag en del på priset. Uppblåsbart ska det vara för oss iaf. Priset är som sagt en faktor, men jag vill absolut inte köpa några “leksaker” som man tröttnar på andra gången, måste ju vara stabilt och bra, och gärna hålla ett antal år.

    Där verkar ju just nämnda Gong vara ett väldigt prisvärt alternativ ju, eller finns det andra märken med samma pris/kvalitet förhållande? Har sett att Aqua Marina säljs på många ställen, hur är dom i kvalitet jämfört med Gong?

    Och stora frågan är ju just annars vad som skiljer mellan den dyrare Gong Couine Marie och billigare Gong Chip i praktiken? Jag mailade Gong och frågade, och fick följande svar, men förstod inte riktigt vad han menade med “thermo welded”?

    The difference is not in construction or quality, they are both really well made, but it comes from the fact that the Couine Marie is thermo welded and the Chip is not. One is more expensive to do than the other. Also the CM is our Deluxe model, she comes with a lot of extra accessories like more carry handles (which comes in handy when you have a lot of picnic or beach gear, you can put it all on the board and share the load with someone) and bungee tie down cords.

    They are both very sturdy and rigid, the Chip is just made for people who may have lower budgets due to family constraints or who may not have the money to invest in their passion.

    So really it will depend on you and what you really want and can see as feasible with your budget. But I must tell you know, we are having a special that is going on that if you buy 2 Couine Maries we offer the Leashes and Paddles to get started right. That is saving you some serious money right there, then all you would need is a couple Kids Paddles for the gross to get started.

    Couine Marie kostar ganska exakt dubbelt mot Chip.

    https://gongsupshop.com/epages/box1707.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box1707/Products/GON8PACKCHIP11

    https://gongsupshop.com/epages/box1707.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box1707/Products/GON8PACKCMDISCO109

    Och vad gäller paddel så känns väl en alu helt ok antar jag? Eller blir en carbon t.ex. mycket lättare och trevligare? Flyter båda förresten om man tappar dom i vattnet?

    Tack på förhand

  • mag

    Medlem
    17 april, 2018 vid 08:43

    Paddlar flyter normalt, de har pluggade täta rör.
    Dyrare paddlar är mycket skönare, köp ställbar så kan olika surfare använda samma. Barn ska ha klart mindre paddelblad än vuxna. Och smalare skaft.
    Ni skulle kunna köpa en lite mindre bräda till din fru och barn. Det blir lättare att hantera på land och i vattnet. Onödigt stor bräda är inte kul.
    Couine är mer stabila jfr med Chip. Svetsade istället för limmad och dubbelt material istf enkelt. Och sen finns Couine i olika skrovformer, har packstroppar.
    Gong säljer utan mellanhänder direkt från lager, därav är de så prisvärda.

  • bicless

    Medlem
    17 april, 2018 vid 20:31

    Om du letar sup så måste du även kika på Starboard och Red paddle som är marknadsledare. Det är stor skillnad i konstruktion, styvhet, materialval på supar. Jag blir förvånad över hur vissa märken säljer jätte enkla byggen för samma pris som premiumbyggen. Problemet för konsumenten är att läsa sig till kvalité. Men när man har brädorna framför sig ser man stor skillnad och testar man hur mycket de sviktar vid belastning och hur de är att paddla så blir det ännu tydligare varför vissa märken dominerar.
    Sen tillbehör som pump, väska mm är stor skillnad. Starboard har även miljövänlig produktion vilket är rätt ovanligt i supindustrin.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Köpa första SUPPEN!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.