Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa freeride paket

• saratoga

Medlem
    2 januari, 2008 vid 23:57

Själv hade jag en Techno 272, 125 l i fyra år och seglade mycket med den på ön och runt i landet. Var väldigt nöjd med den och lärde mig mycket ,men har nu bytt till en något mindre bräda.

Verkar vara bra efterfrågan på den typen av bräda iaf för när jag skulle sälja min Techno för något år sedan var det hur bra tryck som helst…

• Knatte

Gäst
    3 januari, 2008 vid 07:53

@Hildur_ 436431 wrote:

Okej, vad på fenfronten är det jag ska kolla efter i så fall? Har ej så bra koll på fenor:confused2:

Du skall kolla att det finns med fenor i paketet i första hand… Jag hade en lite bakåtsvept orginalfena på 42 cm Select till min bräda,
    Typ min fena såg så här ut: 135_l.jpg

Det är en bra kompromiss mellan fart och sväng/gippegenskaper.

Är det en rakare fena, så blir brädan snabbare och tar bättre höjd. Men svårare att gippa/svänga. Så gärna lite bakåtsvepta fenor passar den brädan.

Så helst skall du ha två fenor till denna brädan, för att kunna utnyttja brädan och seglerna bra. Jag hade 42 cm och 36 cm till min bräda och seglade från 5 kvm till 7.4 kvm med detta.

Men vad du skall kolla på en fena är:Att den verkar var hel och oskadad i topp och framkanten. Sprickor eller större skador är stort minus på en fena:crazy:

Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar??

• charlieb

Medlem
    3 januari, 2008 vid 09:38

Börja med att kolla på de sveska surfbutikernas färdiga oanvända paket och vad de kostar. 7000 är inte långt ifrån vad de tar för sina nya paket. Inför sommaren komer det dugga prylar på denna konf.
    130 liter låter gott och en rigg på 6.5 blir nog bra. Kolla på köp sälj och koponera ihop något. Är det en utrustning från 00-01 tycker jag att 4000-4500 är max vad du ska ge är det från 05 lite mer.

C

• hildur_

Medlem
    4 januari, 2008 vid 02:09
    Knatte;436456 wrote:
    Du skall kolla att det finns med fenor i paketet i första hand… Jag hade en lite bakåtsvept orginalfena på 42 cm Select till min bräda,
    Typ min fena såg så här ut: 135_l.jpg

Det är en bra kompromiss mellan fart och sväng/gippegenskaper.

Är det en rakare fena, så blir brädan snabbare och tar bättre höjd. Men svårare att gippa/svänga. Så gärna lite bakåtsvepta fenor passar den brädan.

Så helst skall du ha två fenor till denna brädan, för att kunna utnyttja brädan och seglerna bra. Jag hade 42 cm och 36 cm till min bräda och seglade från 5 kvm till 7.4 kvm med detta.

Men vad du skall kolla på en fena är:Att den verkar var hel och oskadad i topp och framkanten. Sprickor eller större skador är stort minus på en fena:crazy:

Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar??

Jodå nog blev jag lite klokare allt:) Får ta en kik på fenorna.
    Men jag antar att det går att komplettera med fenor i surfbutiker om det skulle saknas eller vara problem med dem. Denna modellen på bräda är väl inte så pass utgången att det ej går att hitta reservdelar?

• Knatte

Gäst
    4 januari, 2008 vid 08:35

@Hildur_ 436627 wrote:

Men jag antar att det går att komplettera med fenor i surfbutiker om det skulle saknas eller vara problem med dem. Denna modellen på bräda är väl inte så pass utgången att det ej går att hitta reservdelar?

Nä det är inga problem att hitta reservdelar till brädan.
    Men det sitter en ovanligare fenboxinfästning ”trimbox” på denna brädan, som begränsar urvalet av fenorna en smula. Men det bör inte vara några problem att hitta fenor ännu. BIC använder fortfarande Trimbox på vissa av sina modeller, så det finns fortfarande en marknad för detta systemet. Men det kan bli ett reelt problem om 5-10 år kanske :confused2:

• stinger

Medlem
    4 januari, 2008 vid 08:36

Kolla bara fenboxen så det inte sitter nån sån där trimbox eller vad den nu heter på (tror att BIC hade såna ett tag men det var nog före millenieskiftet). Borde vara powerbox eller tuttle på din bräda. (eller kanske inte…)

Bifogar bild med olika feninfästningar.

• Knatte

Gäst
    4 januari, 2008 vid 08:38

@stinger 436644 wrote:

Kolla bara fenboxen så det inte sitter nån sån där trimbox eller vad den nu heter på (tror att BIC hade såna ett tag men det var nog före millenieskiftet). Borde vara powerbox eller tuttle på din bräda.

Bifogar bild med olika feninfästningar.

Det sitter en Trimbox på denna brädan. Jag är 100% säker på detta:smile: Bic säljer fortfarande Vissa Techno classic brädor med trimbox 2007…

Se länk: http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&rangeid=61&year=2000&lang=us

• stinger

Medlem
    4 januari, 2008 vid 09:12

Jag tror dig ;), jag trodde/hoppades att en fenboxtyp hade försvunnit men de envisas tydligen fortfarande med den, har den funnits på något annat märke genom åren?

• Knatte

Gäst
    4 januari, 2008 vid 09:46

@stinger 436653 wrote:

Jag tror dig ;), jag trodde/hoppades att en fenboxtyp hade försvunnit men de envisas tydligen fortfarande med den, har den funnits på något annat märke genom åren?

Japp, Fanatic hade denna förr om åren, Tiga hade denna några år. Sedan kanske något annat märke hade denna förr? Men jag har haft trimbox på Tiga och Fantic själv :tongue:

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2008 vid 10:21

Copello.

• robin

Medlem
    4 januari, 2008 vid 10:37

@Rasmus_W 436672 wrote:

Copello.

Och Fanatic.

• perrapops

Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:14

har 5 trimboxfenor till salu

• Knatte

Gäst
    4 januari, 2008 vid 15:31

@Rasmus_W 436672 wrote:

Copello.

Säkert Ramus?? För Copello körde väl tuttle på race och US på sina vågisar? Men har aldrig ägt Copello utan gick direkt på Bringdals nästa märke RRD 😉
    Så jag kan mycket väl ha fel:smile: 🙂

• tim-eriksson

Medlem
    4 januari, 2008 vid 16:37
    Hildur_;436627 wrote:

Fenor är dyra… Så försök få med fenor !

Just nu är det okej rea på fenor lite här och där men annars går de ju lös på minst 600 kr st. Vilket jag tycker är dyrt.

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2008 vid 16:46

@Knatte 436736 wrote:

Säkert Ramus?? För Copello körde väl tuttle på race och US på sina vågisar? Men har aldrig ägt Copello utan gick direkt på Bringdals nästa märke RRD 😉
    Så jag kan mycket väl ha fel:smile: 🙂

Jag hade en Copello 285 ett kort tag, den hade trimbox. Jag tror de bytte till trim när de köptes upp av Fanatic.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa freeride paket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.