Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa gammalt?

  • Köpa gammalt?

    Publicerad av engztroms på 11 juni, 2016 vid 21:35

    Hej! Jag är relativt ny med vindsurfing och har surfat i ungefär ett år. Jag kan inte speciellt mycket om det materiella och skulle därför behöva er hjälp!:)
    Det är nämligen så att jag behöver en ny bräda, dels för att den börjat spricka och dels för att den mer liknar en pråm. Jag har kommit över ett bra pris på en freeridebräda från 2003 och undrar egentligen hur mycket som skett på denna tid? Är det stor skillnad mot de nya eller kommer det fungera bra att utvecklas på denna? Är det några andra nackdelar på de äldre?
    MVH
    Engztroms

    sailortrash svarade 7 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • staffomania

    Medlem
    11 juni, 2016 vid 23:58

    Har en 120L freeride från 2003 som jag kör på ibland. Den största skillnaden på den och dagens brädor är bredden. Den jag har är 64cm bred medan en modern freemovebräda med samma volym är ca80 bred medan en vanlig freeride kanske är 68-70cm bred.

    Så om du är nybörjare tänk på att titta på bredden snarare än volymen annars är det inget fel på dom grejerna, tycker min är sjukt kul att köra med. Vad är det för bräda du kollar på?

    Så skulle säga att dom ga

  • malibu

    Medlem
    12 juni, 2016 vid 06:05

    Är också nybörjare och har bla en gammal freeride på 125l från ca -03. Skillnaden på den och en ny bredare är oerhört stor, men främst om du inte planar. Om du inte ska dra rigg eller köra lättvind föredrar jag personligen en något smalare bräda framför de breda. För mig känns det oerhört svårt att göra annat än att bara bränna rakt fram på dem. Men visst, du står ju sjukt stabilt på dem.

  • engztroms

    Medlem
    12 juni, 2016 vid 10:39

    Okej, tack för svar! Det är en rrd avantride, har ni några erfarenheter av denna?

  • sailortrash

    Medlem
    12 juni, 2016 vid 11:36

    Dagens freeride är lite enklare att utvecklas på, och de går igång lite tidigare. Annars är det ingen skillnad egentligen. Jag har haft ett gång brädor från runt millenieskiftet, och de är hur roliga som helst. En del riktigt lätta också.

    Kräver lite mer vind, thats it..

    Äldre än 2000 skulle jag inte rekommendera dock. Då blir de både andra material och former, och mer svårseglat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa gammalt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.