Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video köpa kamera

  • köpa kamera

    Publicerad av majoon på 17 september, 2008 vid 06:54

    Jag kan ingenting om kameror men är sugen på att köpa någon som ger en bättre bilder än vad min gamla digitalkamera ger…

    har hört att canon 400d ska vara jävligt bra. men vad ska man isåfall ha till denna i objektivväg. Antar man behöver batterigreppet oxå mm

    vad e ett vettigt pris o ge. tips på blocketlänkar mottages gärna 🙂

    svenne svarade 15 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • spray

    Medlem
    17 september, 2008 vid 09:54

    “Jävligt bra” är väl kanske att ta i. Den är “jävligt mycket” bättre än de flesta kompaktkamerorna iallefall och kan vara en fin instegsmodell. Första frågan du måste ställa dig är vad du ska fotografera samt om du ska ha Canon eller Nikonsystem. Dessa två tillverkare har störst utbud av objektiv och brukar därför rekomenderas.

    Åk till någon kamerahandlare och KÄNN på en Nikon resp. Canon. Det fick mig att välja Nikon direkt, men DU kanske tycker bättre om Canon? Känn.

    Objektivfrågan svaras också av vad och hur du vill fota. För vindsurf är 200mm oftast minimum i brännvidd. Stora teleobjektiv är dyra.

    Om jag själv skulle välja en instegsmodell idag skulle jag nog kika på nikon D60 med en superzoom (18-200mm eller liknande) alternativt ett normalzoom, 17-55 samt komplettera med 70-300 vid senare behov.

  • Knatte

    Gäst
    17 september, 2008 vid 19:33

    Skall du köpa en ny Canon DSL nu, så är det väl 450D som gäller? 400D är en utgången modell som antagligen bara finns beggad.

    Om du väljer Nikon eller Canon är väl en smaksak :tongue: Men Canon är billigare (prisvärdare generellt) och har betydligt större begagnat sortiment att välja av.
    Men gör som Spray säger: Åk till en handlare och känn vilken som passar dig bäst.:cool2:

  • davo

    Medlem
    17 september, 2008 vid 20:52

    Sedan tycker vissa (läs:många) att Nikons menysystem/inställningar är smidigare/smartare…men här är jag inte helt opartisk.
    Kika på D60 oxå, de hade en drive med blixt som ingick nyligen.

    Begagnat finns det hur mkt som helst, som är riktigt bra, finns antal exponeringar dokumenterat (typ mindre än 30-50000 eller så) på en höft o det inte är slitna saker så är det intressant.
    Kolla Blocket och Fotosidan.se
    Lycka till!

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 september, 2008 vid 21:49

    D60 med 18-55 och 55-200 är klockrent kit för oss nybörjare!

    Haft vår/min nu i 2 månader och den är GRYM, lätt att använda, tar bra bilder etc. Köpte allt för 6500 i staterna men finns nog för 9 k i Sverige kanske?

    Edit:
    Som Spray skrev är 18-200 GRYM… Men då kostar det klart mer än kit 55-200 som jag tycker räcker LÅNGT för nybörjare.

  • sourra

    Medlem
    18 september, 2008 vid 10:17

    Canons zoomglugg som går upp till 300 mm och har bildstabilisering är en bra instegsglugg.

  • majoon

    Medlem
    19 september, 2008 vid 08:19

    är bildstabilisator ett måste? hur e det o köpa objektiv från asien?

  • sourra

    Medlem
    19 september, 2008 vid 09:51

    Nej inget måste. Ofta när man fotar surf så har man så kort slutartid att det kvittar men jag tycker det underlättar när det blåser ordentligt. Och när man fotar icke-surf såklart =)

    Köpa glugg från asien funkar nog men jag vet inte hur det funkar med garantier. Usa-gluggar har gått bra för mig att köra på Canons garanti i sverige.

  • neven

    Medlem
    19 september, 2008 vid 11:30

    Jag skall till Kina i slutet av oktober. Undrar om såna grejjor är billiga där?

  • spray

    Medlem
    19 september, 2008 vid 16:07

    Ja, om du hämtar hem själv och “smugglar” in dom på vägen hem. Mest en fråga om moral enligt de flesta

  • davo

    Medlem
    20 september, 2008 vid 10:43

    Pratade med en kinesisk kollega häromdagen som menade att fotoprylar inte är särskilt billigt där, så kolla upp det ordentligt.

  • majoon

    Medlem
    25 september, 2008 vid 11:22

    är denna nåt o ha? ligger den rätt prismässigt?

    http://www.blocket.se/vi/18278657.htm?ca=15_s

  • nlc

    Medlem
    25 september, 2008 vid 18:10

    Ja, det är ett bra startkit för att fota surf. Ungefär samma prisläge som på http://www.fotosidan.se – ett bra ställe för att kolla in begagnade fotoprylar. Sen byter du upp dig på telezoomen efter nåt år å sen är du fast 😉

  • swe22

    Medlem
    26 september, 2008 vid 13:10

    Köp min Canon EOS 450D med 2st batterier + SDHC 4GB klass 6 kort + väska + objektiv EF-S 18.55 IS och alla tillbehör och manualer.

    Köpt för en månad sen, 2008-08-25 Kvitto finns med 2 års garanti och kameran är som ny!

    • 12.2 Megapixels
    • 3.5 bilder per sekund
    • 9-punkters AF
    • EOS Integrated Cleaning System
    • 3” LCD med Live View
    • DIGIC III
    • Spot mätning
    • 14 bitars bildbehandling för bättre gradiation
    • Större, ljusstarkare sökare
    • Nytt autofokus system
    • Menyer från EOS-1 serien
    • Längre batteritid
    • Kompatibel med objektiven EF/EF-S och Speedlite EX blixtaggregat

    5500:-

    / Conny
    Älvsjö, Stockholm
    0705514612

  • svenne

    Medlem
    26 september, 2008 vid 13:27
    Neven;501012 wrote:
    Jag skall till Kina i slutet av oktober. Undrar om såna grejjor är billiga där?

    Nej. Varken Canon eller Nikon är billigare i Kina.
    De tillverkas båda två i Japan och de säljs för någon hundralapp mindre än här. All japansk elektronik är dyr i Kina. Det är inte heller säkert att det är samma riktigt samma produkt som här, det är ganska vanligt att asiatiska märken håller lägre kvalle i Asien för att den marknaden är mer priskänslig än kvalitétskänslig.
    Beställ från USA istället om du vill jaga pris.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video köpa kamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.