Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kite från usa..?

  • Köpa kite från usa..?

    Publicerad av matsb på 1 augusti, 2008 vid 23:07

    japp
    Nu ska man börja att kika efter en kite, vilket nog inte blir så svårt. Min fundering är om någon köpt grejer ifrån staterna?

    http://www.kite-line.com/

    Någon som shoppat av dessa i oregon?

    Skeppas tydligen som en gåva….hmmm?

    mats

    gugge svarade 15 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • gh0st

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 06:47

    Bara för att det skeppas som gåva betyder inte att du alltid slipper tull och moms. Slutligen är det tullverkets beslut. Har hänt flera jag känner att dom fått betala tull och moms fast det skickats som gåva.

  • kvabbso

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 08:39

    länken funkar dåligt…..

  • debkausf

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 08:51

    Hur blire med garentier o sånt!

  • blackadder

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 09:06

    För att inte tala om lifestyle på shopen? Eller filmvisningar?

  • kvabbso

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 09:08

    Reklamationer???

  • blackadder

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 09:58

    Snygga tjejer?

  • tomw

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 10:56

    Jag gör detta- men köper på arbetsresor- är amerikan och köper en del andra grejor hemifrån.

    1. många förtag vägra skicka som gåva. det är olaglig och skapar försäkrings problem. Bättre om man få den skickad till en vän, som sedan markerar om det och skicka den från en privatadress. Den går då som gåva- med det finns en liten risk tullen skulle bestrida det- men har alldrig hänt mig- och gjort detta 4-5 ggr senaste 15 åren.

    2. Man har allitd frakt kostnad som är rätt stor, oavsätt om man betalar moms.

    3. Man betalar moms på ALLT- varan, frakt, tulltarif och tull admin. avgift! Sjukt.

    4. guarantee- vissa kite märken kräver att man vänder sig till den återförsäljera som du köpt från, andra inte. Tex. Best kräver att du går igenom återförsäljaren, även om du köpt i Australien och är i Sverige. Eclipse gör inte det. Köper du Best via nätet- då kan du vänder sig direkt till dem- men priset blir inte lägre.

    5. Vissa går med att skicka varor som “samples” med “no commercial value” om du har ett företag i Sverige. Då slipper du moms, men du har ingen försäkring om varan försvinner på väg.

    Om man köper en kite, är det knappt värt det. Men om man köper 2-3 få man oftast en rabatt också- jag fick 20% rabatt på 3 kites och 2 bars- hela gick på 18,000. tog hem det i “vacuum bags” man köper på “bed-shop”.

    TW

  • skanepaul

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 16:41

    Jag har tagit in två kites köpta på Ebay, när jag fick brev från tullen så hävdade jag att det var eftersänt resgods, så slank det igenom! Om dem undrar om värde så sa jag att kvitto saknades men värdet kanske va 1500:- men dem gick igenom utan avgifter ändå. Kan vara bra om man tar bort tags och grejor som gör att det ser nytt ut.

    Har även köpt lite andra grejer på Ebay och vad jag har märkt så är det som så att går det via stockholm så händer inget, går det via Malmö så fastnar det alltid i tullen, märkligt va??

  • milkman

    Medlem
    2 augusti, 2008 vid 18:04

    @TomW 486582 wrote:

    Om man köper en kite, är det knappt värt det. Men om man köper 2-3 få man oftast en rabatt också- jag fick 20% rabatt på 3 kites och 2 bars- hela gick på 18,000. tog hem det i “vacuum bags” man köper på “bed-shop”.
    TW

    Jag förstår iofs tanken med att köpa billigt. Men om det inte går att få billigare så är det ju inte värt att strula.. Minsta kontakt som krävs med ÅF sen och hela rabatten är borta i strultid, å reser man inte själv så undrar jag om inte frakten lätt äter hela vinsten. Samma sak skulle kosta från 19200 köpt av oss, inkl moms, med garanti och support nära. (baserat på kit med 12,9 och 7 kiter. Vi bjuder ju på en kite only när du köper två kompletta kiter så det är ju exakt samma.)

    Lite av problemet är att alla köper sina material i Euro och de som säljer kiter i USD måste höjja vid nya batcher om kursen gått ner så varje gång nya årsmodeller kommer så är ev valuta-vinster uppätna. Kvar är bara skatterna, som moms och ev liten effekt av löne/arb-skatter. Och det är ju bara vid fusk detta lönar sig tyvärr, om man inte kan åka dit själv förståss:)
    Sverige är dessutom rätt billiga på kiter om jag förstått det rätt (momsen borträknad då) så det blir inte mycket kvar att tjäna, och som sagt. Frakten är dyr.

    Det finns säkert möjligheter därute så om du sparar pengar på att köpa utomlands så låter det klokt att tänka igenom garantier som Tom nämner. Bland annat kan man ofta hitta restlager, typ förra årets modeller inköpta när valutan såg annorlunda ut som butiken svettas som fan för och vill bli av med… Dom kan bli billiga har jag förstått.

  • gh0st

    Medlem
    3 augusti, 2008 vid 18:03

    Köpte kites från USA en gång. Var ett hål i bladdern (fel från fabrik) och det var ju helt enkelt inte värt att skicka tillbaka kiten eller bladdern för att få det fixat. Sådana saker suger om du handlar från USA.

  • gugge

    Medlem
    4 augusti, 2008 vid 19:56

    jag har också köpt kite i USA och det var inga som helst fel på den.

    jag har lite bonuspoäng, 500 000 eller så, säg till så drar jag över för 500 spänn och hämtar hem åt er.

    kan även fixa gratis frakt i kontainers, tar ju lite längre tid, men säkert och fint.

    köpte i Santa Crux, finns en tillverkare där, sköna kites och grymma priser.

    Hasta la vista

    Gugge

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kite från usa..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.