Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa mast begagnat?

  • Köpa mast begagnat?

    Publicerad av johan_m på 21 maj, 2006 vid 17:17

    Jag funderar på att kitta upp mig på mastsidan då jag nu bara har gun c35 master, funderar på att kitta upp till åtminstone 55%are. är väl 430 och 460 som skall bytas i första hand, är väl lite inne på RDM men då måste även längare bytas. Nu till frågan då.

    Törs man köpa master begagnat?
    Känns lite tveksamt då man inte vet hur hårt dom är körda, och kan vara svårt att se hur slitna dom är.

    Så vad säger ni andra om att köpa master begagnat, är det värt prisskillnaden mot nya?

    johan_m svarade 18 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lars_k

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 17:24

    Att köpa beg master är inget problem. Master håller tills de överbelastas. Kolla om det finns skador/jack i laminatet. Då kanske inte ens masten håller för en riggning. Att masten ser lite sliten och nött ut gör inget.

  • basse

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 05:59

    Håller med. Inga problem att handla en mast beg. Ytan blir sliten ganska snabbt men de flesta har ju ett extra lager som skall ta just den smällen. Klart prisvärt om du kan hitta det du söker.

  • bergelin

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 11:17
    Johan_M wrote:
    Jag funderar på att kitta upp mig på mastsidan då jag nu bara har gun c35 master, funderar på att kitta upp till åtminstone 55%are. är väl 430 och 460 som skall bytas i första hand, är väl lite inne på RDM men då måste även längare bytas. Nu till frågan då.

    Törs man köpa master begagnat?
    Känns lite tveksamt då man inte vet hur hårt dom är körda, och kan vara svårt att se hur slitna dom är.

    Så vad säger ni andra om att köpa master begagnat, är det värt prisskillnaden mot nya?

    Det viktiga som du ska kolla är om det finns jack i masten.. Om den är sliten och “nedskavd” spelar ingen roll, det viktiga är de sprickor som vid en liten överbelastning går av..

    Tycker absolut att det är värt att köpa begagnade master, har själv två stycken. Ganska tacksamt att köpa en som är använd i Sverige pga de inte allt för extrema förhållandena!

    // Erik

  • johan_m

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 13:49

    Ok. jag tror jag är övertygad, får sätta igång och leta beggat då känns det som, måste bara fundera på om det är SDM eller RDM jag skall ha, tror det blir SDM då alla segel jag har nu är sydda för det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa mast begagnat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.