Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ny bräda, vax ska jag ha för någon???

  • Köpa ny bräda, vax ska jag ha för någon???

    Publicerad av kimengqvist på 7 augusti, 2017 vid 23:52

    Kör idag på min Firemove100 med Simmer V Max 6.6 och Simmer Veron 5.5

    Nu vill jag köpa en mindre bräda. Mer vågbräda, att ha till Torö, Björkvik, Varberg m.m Tänker mig nåt volym mässigt runt 88-94…? Men vilket märke ska man gå på? Ska man ha quad? Thruster?

    Jag är 173 lång ca 70 kg kört i ca 4-5 år och vill utvecklas vidare.

    När det gäller vågsegel så har jag kollat på ett black tip 4.7. Har ni andra bra tips? Skulle kanske behöva ett större vågsegel också runt 5.3-5.7
    Funkar mitt Veron i vågor på en freeride/vågbräda?

    //Kim

    surfarigen svarade 6 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • rmz

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 17:44

    Hej!
    Ett bra komplement till din “burn and turnbräda” när det blåser lite mer är en freewave på 90-100 l(singelfin) , 4.7 och 5.5-5.8 vågsegel och 2 fenor, en 24 cm (till 4.7) och 27 cm (till 5.8 an), jämför inte volymen med din firemove, vågbrädor är helt annorlunda att segla, nu har du ett perfekt bump and jumpkit för upp till 14-15 m/s, nästa steg när du vill segla vågor och i kuling är en vågbräda(kanske med flera fenor) på ca 75 l,och komplettera med 3.5-4.2!
    /Per

  • kimengqvist

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 20:26

    Härligt,låter som bra förslag. Håller utkik vad som kommer upp till salu.
    Tack för bra tips!

  • malibu

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 17:48

    För Varberg/Läjet skulle jag sikta på en renodlad vågis på runt 85-90l. Med ett 5.3 segel plockar du minst 70% av årets surfdagar med det. Många här kör RRD och Fanatic, men det beror nog till stor det på att det är de märkena som Surfers har 🙂

    Större än så tror jag inte du behöver även om det kan vara nice med ett 5.7-segel för att plocka lättvindsdagarna.

  • vindsokaren

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 18:13

    Den här hade väl funkat!
    Visserligen fsw och kanske 5lit för lite för dej.
    http://www.surfzone.se/advert/rrd-freestylewave-85-fenor/

  • kimengqvist

    Medlem
    10 augusti, 2017 vid 23:33

    Tack för bra tips! Ja Varberg/Läjet har ju bra mycket mer vind än här hemma i Sthlm. Men sanningen är nog att jag kommer köra mest i Sthlm. Förhoppningsvis mera i Björkvik & Torö än tidigare då jag vill lära mig lite mer bump&jump/vågsegling. Fick tips på brädan nedan av en erfaren surfare.
    Tror ni den kan funka eller är den för liten…?

    Attachment Image
  • vindsokaren

    Medlem
    11 augusti, 2017 vid 09:07

    Fin bräda!
    Blir bra till din vikt.
    Väger själv 73 och alltid köpt vågisar runt 84-86lit.

  • beetlezap

    Medlem
    15 augusti, 2017 vid 09:36

    Tror inte den är för liten. Ett av valen du gör med vågbrädor är om du ska quad eller inte. När du seglare Quad (eller thruster) så behöver du ha en annan stans än mär du kör större single fin brädor. Kan inte hänga på bakfoten utan behöver komma fram mer på brädan. När det gäller segel så hade jag fortsatt med det du har tills du kan segla mindre än 5,0 (t.ex. Blacktip 4,7) på en vågbräda. Volym så är nog sweetspot för vågisar 81-89 liter (moderna plankor).

    Kör hårt och fundera på att flytta så du får fler dagar på vattnet 😉

  • surfarigen

    Medlem
    20 augusti, 2017 vid 17:05

    Här har du en bra bräda att utvecklas på!😉
    http://www.surfzone.se/advert/freestyle-wave-ltd-v2-90l/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ny bräda, vax ska jag ha för någon???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.