Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ny sele. Vad rekommenderas?

  • Köpa ny sele. Vad rekommenderas?

    Publicerad av crash151 på 6 augusti, 2009 vid 23:08

    Sålde 133l brädan idag och gubben som köpte den ville ha min häng sele med. Så efter som den har blivit lite för stor för mig (magen har krympt) skickade jag med den också och tänkte köpa en ny. Den gamla var en Dakine Nexus L så den nya ska bli en M.
    Skyndade mig iväg till lokala surfbutiken för att köpa en likadan, men dom var slut eller så var det XL. Bummer…

    Så nu ska jag beställa en ny och tänkte höra efter innan vad som rekommenderas. Är inte så bevandrad i sele djungeln, bara haft dakinen som jag var mycket nöjd med. Gillar att hook baren kan flyttas.

    Så vad har ni för sele och hur känns den?

    gustavl svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • crash151

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 02:19

    Är det någon som har testa Dakine T-4, i så fall vad tycks?

    Vad är skillnaden mellan T-4 vs Nexus?

  • benx

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 06:17
    crash151;564656 wrote:
    Är det någon som har testa Dakine T-4, i så fall vad tycks?

    Vad är skillnaden mellan T-4 vs Nexus?

    Kan ingenting om selar men har precis bytt 😉 Prövade en Niel Pryde 3D på Skidsport och vart hel såld, Sitter hur bra som helst! Käns mycket smidigare än min gamla sele.

  • endy

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 06:45
    crash151;564656 wrote:
    Är det någon som har testa Dakine T-4, i så fall vad tycks?

    Vad är skillnaden mellan T-4 vs Nexus?

    T4 är lite styvare än Nexus samt att de har olika kopplingar, T4 har sliding bar och Nexus har en fast krok.
    Bägge modellerna är mycket sköna. (Nexus är lite större i storlek än T4)

  • pgvirtual

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 07:01

    T-4 ger mera stöd och är därför lämpligare för freeride. Nexus är gjord med vågsegling i åtanke, ger mindre stöd för kroppen men i stället bättre rörlighet.

    Jag skulle väl tro att T-4 passar normalsurfaren, som också surfar i vågor då och då, bättre.

    Själv har jag en föregångare till T-4 och är mycket nöjd med den.

  • sajmon

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 15:15

    Jag har T3an och är hur nöjd som helst.

  • crash151

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 15:56

    Tack för svaren.

    Nu blev det inte en Dakine beställd. Hittade en Simmer xcstyle harness idag, på ett uthyrnings ställe. (orkade inte vänta 1-2veckor på att beställa en från staterna.)Tyckte den satt bra och gav lite mer stöd i ryggen en nexusen.
    Ska iväg och testa den nu.

    Någon som har lite feedback på XCstyle selen att dela med sig av?
    Är simmer svenskt?

  • emil_h

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 16:09

    Neilprydes 3D-selar är väldigt bekväma. Rekommenderas. Dock ingen slide-krok som verkar blivit poppis 😉

  • crash151

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 23:36

    Just hemkommen från stranden (Le Gallion).
    Första gången på XCstyle selen, helt ok. Kroken satt lite högre en nexusen och har inte sliding krok. Tyckte det var lättare att krypa ihop i hoppen med kroken högre och stadigare i luften utan sliding kroken.
    Men den känns också lite för stor för mig. När jag testa den i windreef affären satten perfect men antar att den töjer sig lite när den blir blöt och får lite slit på sig.
    Något att tänka på för er som också letar selar.

    Hummm… Får dricka mer öl och käka mc donalds var dag så jag får tillbaks lite mage. Eller sluta vågsurfa som tar något grymt på magen med allt jävla paddlande och simmande.

  • gustavl

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 23:17

    Är lite sugen på en ny sele. Har kikat lite på Pat Love Cult. Någon som har nåt att säga om den?

    /GL

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa ny sele. Vad rekommenderas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.