Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa segel eller mast först, tips?

  • Köpa segel eller mast först, tips?

    Publicerad av lowsahl på 28 mars, 2008 vid 16:03

    Hej hej!

    Seglar på en Bic 150l med Gastra GTR 7,5 och ett NP Search 5,7 och är mkt nöjd.
    Väger för saken skull omkring 82-85kg

    Gastran riggas på 460 mast som den sig bör men även till 5,7an använder jag masten helt utan förlängare. Säkeligen upplever många detta som styv mast till seglet men i ärlighetens namn har jag inget annat att referera till.

    Nu funderar jag på att utöka linjen med ett 4,7 segel och har följande funderingar för att slippa köpa upp sig på för mkt grejer och spara en pening.

    Skulle ni:
    -Köpa en 430 mast som passar 5,7seglet och även köra 4,7 seglet på denna med variotop.
    -Fortsätta köra 460 mast på 7,5 och 5,7 och köpa 400 mast till 4,7an.
    -Köpa segel eller mast först?
    -Råda mig att titta på annan storlek för segellinjen.

    Hade tänkt mig att försöka hitta segel (Crossover eller liknande som finns till salu) och mast här på Steffo. Kommer att saglas i Mälaren och östkusten kring Stockholm

    Till saken hör är att jag även har en äldre Tiga Wave 250 i nyskick, gammal till åren men knappt använd, som jag i år hoppas på att utveckla mig till att kunna köra på efter att ha lärt mig gipparna och vattenstarterna ordentligt på BICen.

    Tacksam för svar och reflektioner

    lowsahl svarade 16 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dane

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 16:26

    Jag skulle kompletterat med en 430-mast. Då har du möjligheten att ha två segel (furotom bommen) riggade samtidigt, vilket är bra om vinden växlar och du enkelt vill byta (förutsatt att du har två förlängare). Stark vind: 4.7 på 430 och 5.7 på 460, svagare vind: 5.7 på 430 och 7.5 på 460. Innan du köper 4.7 och 430-masten kolla så att master och segel passar ihopp, en del segel är lite kinkiga på böjkurvan.

  • lowsahl

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 16:38

    Mkt tack för tipsen!

    Fasen vad bra, den möjligheten med att vara dubbelt riggat har jag inte tänkt på, har faktiskt 2st bommar. Varav ena som jag kapat rören på 1dm (köpt här på steffo för ett par hundralappar) för att gå ner till 160cm och därmed kunna köras på mindre segel.

    Har läst en del om just hur vissa master inte passar vissa segel osv… Svårigheten är bara lyckas hitta både mast och segel begagnat som är kompatibla.

    Hur är det med mastkinkigheten för tex ett crossover segel? och vilken 430 mast skulle passa bra till mitt 5,7a Expression? (Skrev att det var ett searchsegel jag hadde inledningsvis men är nu hyffsat säker på att det är ett expression)

    Skulle en enklare fibersparmast från Sufspot kunna mingla bra med Expression?

  • thomme

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 18:10

    @Löwsahl 454527 wrote:

    Hur är det med mastkinkigheten för tex ett crossover segel? och vilken 430 mast skulle passa bra till mitt 5,7a Expression? (Skrev att det var ett searchsegel jag hadde inledningsvis men är nu hyffsat säker på att det är ett expression)

    Skulle en enklare fibersparmast från Sufspot kunna mingla bra med Expression?

    Hej
    För search ( jag har 5,4 och 6,2 )funkar surfbutikens Challanger SDS 85 mast bra för mig (även 55 funkar men 85 är bättre) Simmer funkar sådär och fiberspar är nog ännu sämre val för NP segel. Jag vet att många ( kanske de som är lättare än mig + 100 kg )gillar simmer masterna i NP segel

  • gustav1980

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 19:09

    Kan inte tillföra något i segel- och mastdiskussionen men vet iaf att 4.7 passar jättedåligt till en 150 liters bräda. Du bör använda en mindre bräda till ett segel i den storleken.

  • lowsahl

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 19:32

    Det köper jag…vilket jag också tänkt.

    5,7an blir minsta segel för 150l brädan och samtidigt störstasegel för tigawave brädan.

    Men sen som du nämner “thomme” att inte fiberspar funkar med NP segel, vad är de som inte stämmer, böjkurvan? hur påverkar det seglet och egenskaperna?

  • surfmeister

    Medlem
    29 mars, 2008 vid 10:26

    @Löwsahl 454567 wrote:

    Men sen som du nämner “thomme” att inte fiberspar funkar med NP segel, vad är de som inte stämmer, böjkurvan? hur påverkar det seglet och egenskaperna?

    Titta in på http://www.peterman.dk/windsurf-mast-article-gb01.htm där kan du lära dig en del om vilka typer av master det finns och hur det påverkar segelt osv.

    Gällande böjkurvor kan man säga att NP/Tushingham master är rätt så “flex-top” medan Simmer/Powerex/Amex/Ezzy/Fiberspar är “medel” till “medel/flex-top” (el. “constant curve” som är en mer använd term) medan Naish/Maui Sails/Gaastra är “stiff top”.

    Om man vill köpa en mast som passar till de flesta segelmärken ska man köpa en som är medel till medel/flex-top, dock ska man helst testa först om man inte köper den rekommenderade masten (vilket man tyvärr sällan kan) eller fråga här på konfen! Anledningen till att segel-mast kombon inte fungerar är oftast pga böjkurvan dvs att ett segel kan vara sytt att passa med en stiff-top mast (ex Gaastra segel) och därmed fungerar inte en flex-top mast (t ex NP mast). Om du vill veta mer skulle jag verkligen rekommendera att köpa senaste BOARDS (april) där man delvis har ett mast-test (mäter bl a böjkurvor) men även ett segeltest där man testar olika segel med olika master och förklarar på ett bra sätt konsekvenserna av fel mast/segel kombo.

    Gällande storleksvalet skulle jag hellre köpa en 400 mast än 430 då jag tycker att det är viktigare med rätt mast ju mer det blåser. Att segla 5.7 på 460 går hyffsat (men inte optimalt…) då luffen ligger runt 440-450 medan ett 4.7 oftast ligger runt 410. Att ha lite styvare mast på de större segeln går att hantera på ett bra sätt (kan tom vara bra om man väger lite extra) medan en 400 mast är nästan ett måste för att få ut bra prestanda ur ett 4.7 vilket du vill då det börjar blåsa rejält. En 400 mast kan du använda upp till 5.3 (tom 5.7 om du väger lite mindre och tycker det är OK med lite mjukare rigg) och ner till 4.0 och är utan tvekan min mest använda mast.

  • lowsahl

    Medlem
    29 mars, 2008 vid 15:12

    Tack för utförligt svar ang. mastval och egenskaper.
    Tar det verkligen med mig.

    Skall utforska vidare och förkovra mig.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa segel eller mast först, tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.