• Köpa sele

    Publicerad av kattlah på 25 april, 2010 vid 10:20

    Tänkte investera i ett nytt sele, har använt min pappas gamla sele från 1990-något det sjunger nu på sina sista dagar..

    Så vad rekommenderas för en person som förra sommaren planade för första gången.. Alltså ganska så mycket nybörjare, har kollat lite på sitt selar men har hört att dessa är lite svårare att kroka i och ur? Hade ganska så mycket problem att kroka i det gamla midjeselet jag har nu…

    Ett av dom stora problemen är att jag inte bor i närheten av någon surf butik så jag kan inte testa några selar så jag kör nu helt på era rekommendationer.
    Sitt / midje ? Några speciella märken som är bättre än andra? Krok? (läste något om snabbkopplingskrok?)

    Tack på förhand! :smirk:

    glader svarade 14 år sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • djevulen

    Medlem
    25 april, 2010 vid 10:27

    kolla med Kent på http://www.ontopsports.com/catalog_2/
    han tar in selar som e gjorda för tjejer

  • kattlah

    Medlem
    25 april, 2010 vid 10:28
    djevulen;608396 wrote:
    kolla med Kent på http://www.ontopsports.com/catalog_2/
    han tar in selar som e gjorda för tjejer

    Ska förtydliga. Jag har en penis inte en vagina :cool2:

  • bicless

    Medlem
    25 april, 2010 vid 11:21

    Hej
    Jag skulle rekommendera en midjesele som är lite mjukare. Oftast har man lättare komma överens med en mjukare sele i början och lättare pricka rätt utan att prova. En hårdare sele måste passa perfekt annars skaver den.
    Exempel på selar som är mjukare än ascan midjesele, unifiber midjesele, dakine nexus.

    Mvh

    Mattias

  • daffman

    Medlem
    25 april, 2010 vid 18:00

    Midjeselar, det är heliga ting det, länge leve midjeselen.
    Satsa på en Midjesele, göttigast som nybörjare.
    Ring affären och snacka med dem om deras storlekar osv(ha mått band i närheten), jävligt att segla med för stor/liten.

  • kattlah

    Medlem
    25 april, 2010 vid 21:59
    Daffman;608442 wrote:
    Midjeselar, det är heliga ting det, länge leve midjeselen.
    Satsa på en Midjesele, göttigast som nybörjare.
    Ring affären och snacka med dem om deras storlekar osv(ha mått band i närheten), jävligt att segla med för stor/liten.

    Allrajt någon speciell modell som kan rekommenderas? Hade gärna sett någon med bra stöd för ryggen då jag ganska lätt får ont i just ryggen…

    Sen detta med kroken, vad är en snabbkopplings krok? Är det något att sikta på som en nybörjare, någon med erfarenhet ?

  • rasmus_w

    Medlem
    25 april, 2010 vid 23:16

    Har du problem med ryggen så tycker jag definitivt du ska prova innan du köper. Prova både sitt-och midjesele.

  • daffman

    Medlem
    26 april, 2010 vid 07:58

    ryggproblem då passar det bättre med sittsele, då ryggen huvudsakligen belastas med midjesele, fast värt att prova bägge. kör med en niel pryde 2d 08’an från surfers.se.
    Annars kan du ju träna upp ryggen(styrketräning), gör en del skillnad,jag har haft småproblem med ryggen själv men tränat en del så det har rätt ut sig.
    Satsa på en vanlig krok, inbillar mig att det är bättre att börja med.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 april, 2010 vid 08:39

    Jag höll på att säga att det är bättre med sittsele om man har ryggproblem för de flesta (inklusive jag) brukar tycka det, men jag har för mig att det finsn en del här på konfen som inte håller med. Men som sagt, prova bägge.

    Sen brukar det sägas att det är enklare att kroka i och ur med midjesele men jag tycker det är lätt att kroka ur med sittsele och att det kan vara riktigt svårt med midjesele.

  • john1

    Medlem
    26 april, 2010 vid 10:33

    Kom ihåg att det är viktigt att kjöpa en sele som är lätt att utlösa kroken om du trillar och hamnar under seglet. I början får du många konstiga fall, extra jobbigt kan det vara att hamna under seglet och du ligger på grunt vatten, viktig med en krok du kan lossna med ett lite grepp, titta ev på prolimits´s mekanism.
    JJ.

  • mahi

    Medlem
    27 april, 2010 vid 11:45

    Som sagt typ av sele är en smaksak.
    Generellt kan man säga att midjesele lämpar sig bättre för mer manöverorienterad segling som våg och freestyle, sittsele lämpar sig bättre för fartorienterad segling som slalom, speed och formula.

    Midjesele är lättare att kroka i och ur, med sittsele kan man vanligtvis lättare hantera större segel (mer kraft).

    Om du frågar en surfbutik kommer de flesta nog att rekommendera en midjesele om man är nybörjare.

    Vet du redan idag vilken segling som tilltalar dig mest (våg/freestyle vs speed slalom) kan du kanske välja sele efter det..

    Om du väljer en sittsele kan jag varmt rekommendera DaKine Blast (säljs bla av surfspot.se). Har fått betydligt mindre problem med ryggen efter inköp av denna.
    Fördelen med denna är att det är justerbar krokhöjd.

    Val av midjesele får ngn annan som har koll på detta göra.

    /Magnus

  • pgvirtual

    Medlem
    27 april, 2010 vid 12:01

    Det är nu inte riktigt så svårt att skaffa sig en sele som många experter gör gällande. Med erfarenhet kommer egen smak och egna preferenser.
    Ifall du köper en sittsele så måste du nästan komma åt att prova den.
    En midjesele tror jag nog att man kan köpa oprövad, tex. DaKine anger midjemåttet för varje storlek (i tum, some för jeans). Bestäm dig, diskutera storlek med butiken (telefon, elpost, etc.), beställ, njut !

  • surfslusken

    Medlem
    27 april, 2010 vid 13:42
    Kattlah;608397 wrote:
    Ska förtydliga. Jag har en penis inte en vagina :cool2:

    Ska väl inte påverka valet av sele? Dom e väl alla lika öppna just i de området?
    Har du bråck eller menar du att du skulle ha ett SÅNT jävla paket att du inte kommer
    i vilken sele som helst?

  • kattlah

    Medlem
    27 april, 2010 vid 13:44

    Var ett svar till denna post…

    djevulen;608396 wrote:
    kolla med Kent på http://www.ontopsports.com/catalog_2/
    han tar in selar som e gjorda för tjejer

    Och tydligen gör det skillnad då det säljs dam och herr ….

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 april, 2010 vid 13:52

    Jag har också ryggproblem… Men fungerar ypperligt med en bra midjesele!

    Beror lite på vad du har för problem?.. Själv får jag ont av att sitta stilla.. springa på hård mark osv. Men att surfa går grymt bra och ryggen mår bra av det!..

    Så testa testa testa!

  • surfslusken

    Medlem
    27 april, 2010 vid 13:58
    Kattlah;608704 wrote:
    Var ett svar till denna post…

    Och tydligen gör det skillnad då det säljs dam och herr ….

    Har nog inte så mkt me balle eller inte o göra, utan mer färgen (på selen) o
    vidden på röven. Hade “dam” selarna funnits i “mansfärger” så hade tex
    Frippe75 sluppit klämma ner sitt breda arsle i den alldeles för
    trånga Dakine XXL killmodell han kör me nu.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.