• mag

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 09:03

    Kul med fler supare! Har dem också som komplement till vindsurf och som ren njutning vindstilla dagar.
    Även om du är ganska lätt tror jag du ska gå på den bredare brädan, 79 bred. Att ständigt ramla av är inge kul o skitjobbigt. Ett par cm bredd extra gör all skillnad i vårt choppiga vatten. Du fångar fler vågor enklare. Och det är ju det man vill, eller hur!? Gött med en kortare bräda också i våra korta branta vågor, fler svängar på minde yta. Bredden gör också att du planar iväg enkelt. Jag har en 29 bred och en 31″ bred och väljer klart oftare den bredare då den ger mig fler vågor. Är det för jäkla blåsigt eller choppigt får man sitta mer på knä, sen snabbt stå upp till take-off.

  • hagglund

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 17:55

    Du har nog rätt, det lutar starkt åt fanatic. Det var mest stilen på starboard jag gillade.
    Hade varit schysst om fanaticen hade funnits i trä option..

  • dude

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 17:14

    Hej,
    Om du gillar Starboard och kan få tag på den här brädan så skulle jag varmt rekommendera den:
    http://www.star-board-sup.com/2012/product/rush-7-4-32

    Eller om du tycker 7’4″ är lite kort och vill kunna hoppa på lite flackare vågor så varför inte:
    http://www.star-board-sup.com/2012/product/wide-point-8-2-32

    Jag har själv en Starboard Element 9’8″ x 30″ som ju tar bra flacka vågor. Sen har jag också en 9’1″ x 29,5″ som kommer fram när det är mindre choppigt och ingen vind. Skulle jag köpa en bräda idag så skulle det vara 7’4″an.

  • doc

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 05:35

    Glöm inte Nah Skwell 7’8″. Bred och kort. Men man ska vara ganska säker på foten. Det blir man efter en stund. Den fångar vågor från 40cm ungefär. Ett paddeltag och iväg. Just nu kör jag på Angulo 9’0. 32″ bred. Passar mina 82 kg ganska bra. Kör på Fanaticen du.
    Wide point 8’2″ är ju främst gjord som en kort bräda för tyngre killar. Jag blev avrådd från den för att den har tjocka rails och dina 72kg kanske inte räcker till riktigt. SB Pocket Rocket kan vara ett alternativ kanske.

  • dude

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 08:03
    Doc;681468 wrote:
    Glöm inte Nah Skwell 7’8″. Bred och kort. Men man ska vara ganska säker på foten. Det blir man efter en stund. Den fångar vågor från 40cm ungefär. Ett paddeltag och iväg. Just nu kör jag på Angulo 9’0. 32″ bred. Passar mina 82 kg ganska bra. Kör på Fanaticen du.
    Wide point 8’2″ är ju främst gjord som en kort bräda för tyngre killar. Jag blev avrådd från den för att den har tjocka rails och dina 72kg kanske inte räcker till riktigt. SB Pocket Rocket kan vara ett alternativ kanske.

    Ja, jag har undrat just till vad Starboard har gjort sina korta breda SUPar för.

    Jag hoppades att de var för mig på 76 kg i lite choppigare och blåsigare förhållanden.
    Men är de för en större person för att användas i glassy och vindstilla förhållanden så är det nog ingenting för mig. :confused2:

  • hagglund

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 18:22

    kollade runt tidigare efter leverantörer av starboard i sverige men hittade ingen bra.
    men nu är en fanatic 8’10 beställd, så nu får gärna all snö och skit försvinna…..tack för alla tips

  • dude

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 20:06
    hägglund;681509 wrote:
    kollade runt tidigare efter leverantörer av starboard i sverige men hittade ingen bra.
    men nu är en fanatic 8’10 beställd, så nu får gärna all snö och skit försvinna…..tack för alla tips

    Den verkar bra den där! Lite bredare också, jag räknar om det till 31″ i bredd vilket borde vara najs för stabilitet o skönt i vår storlek av vågor 🙂

  • mag

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 20:21

    Lycka till Hägglund!
    Isen smälter just nu på Västkusten. Köp tjockaste dräkten plus 7mm skor och du är snart ute på vattnet.

    /Magnus

  • doc

    Medlem
    17 februari, 2012 vid 18:47

    Kul! Om du ser en kille på en kort i bred Angulo så hojta till. Skulle va kul att byta i jämföra brädor 🙂

  • mattias-j

    Medlem
    18 februari, 2012 vid 14:24

    Aalborg Jubileum :smirk:

  • tomw

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 21:35

    Hej,

    Jag har paddlat SUP 10 tal gånger på min BARK 12´6″ competitor och den är kanon för träning och distans. Funderar att köpa en vågbräda som kan också fungerar för min 7årig son framåt i tiden.

    Väger 80kg och van att stå på brädan- tycker att BARKen är stabil. Min spot är Skälderviken, Vejbystrand- Klitterhus, och undrar om vilken bräda blir bäst.

    Har kollat in Naish Nalu 11-6, 11-4 och även den nya 10-4 bräda med multiconcaves….
    Det låter logisk att satsa på en mycket kort men bred bräda för korta vågor….
    Kanske 10-4x32in är bästa ??

    Någon som har vana i svenska skit vågor ( ok, ok förlåt- men jag är uppvuxen i California…..)

  • fraddanr

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 23:29

    av dom brädaorna du nämner hade jag satsat på nalu 11’4 eller 10’6. Personligen tycker jag 11’6an blir lite för biffig för vågorna (särskilt om du har en större bräda för platt). Jag väger 77kg och kör 10’6an som favorit i vågorna i läjet och apel. Lagom längd för att plocka även småvågor, stabil, och svänger bra med thruster setupen. Sen vet jag att mana 9’5 är poppis hos dom som kör den i sverige.

  • dude

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 14:53

    Jag tycker det verkar som att det inte finns någon eller många här hemma som har erfarenhet av dessa korta men breda SUPar, och då menar jag mellan sju och åtta fot gånger 31 till 33 inches breda.

    Finns det någon?

    Jag väger 75 kg och den mista jag har är på 9’1″ men är rätt smal på 29,5″. För att kunna köra på ställen som har lite hårigare take-off, typ en brant en-och-en-halv meter hög vägg som ställer sig upp och peelar åt sidan med chopp runt omkring från klippor som vågorna studsar mot, så kan jag tänka mig att en kort och bred bräda är det man vill ha.

  • tomw

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 14:31

    Dude- dem är rätt nya och undrar om dem passar svenska förhållande. Min uppfattning om vågor här är att dem är korta-branta och snabba. och förkommer i blåsig och choppig vatten. Inte långsamma ” rollers”.

    Tror att brädan ska vara kort, med snabb ( Smal ?) med ordentilg nose rocker. Men kanske en kort och bredd funkar. Men vad vet jag..

    Fanatic All Wave 9-6 är 32″ bredd och174 Liter
    F AW 9-2 är 31,5″ och 160 L
    Nalu 10-6 är 28″ och 153 L

    Fanatic har samma volym klass i 40cm kortare bräda…nyfiken att provar..

  • tomw

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 22:09

    found this australian forum- lots of guys riding short fat boards and reviewing. Fanatic wave sounds like the stuff.
    Everyone saying at 80kgs 8-10 is big enough…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.