• deaz

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 03:08

    Är det någon som har en uppfattning om hur bra dom nya uppblåsbara SUParna funkar?
    Jädra bra idé om man ska ha med den på båten eller nåt

  • dude

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 20:01

    Jag har en teori att för mycket volym är dålig för stabiliteten. Det blir mer som ett höghus men kanske främst ligger man ovanpå vattenytan och störs av minsta krusning medan en bräda som är bred nog för stabilitet men med mindre volym tillåter att vågor sköljer över och inte stör balansen lika mycket. Jag undrar vilken volym det skulle innebära för mig på 75 kg idag. Kanske runt hundra liter??? Min 9’1″ om 29,5″ är 117 liter.

    TomW;682886 wrote:
    Dude- dem är rätt nya och undrar om dem passar svenska förhållande. Min uppfattning om vågor här är att dem är korta-branta och snabba. och förkommer i blåsig och choppig vatten. Inte långsamma ” rollers”.

    Tror att brädan ska vara kort, med snabb ( Smal ?) med ordentilg nose rocker. Men kanske en kort och bredd funkar. Men vad vet jag..

    Fanatic All Wave 9-6 är 32″ bredd och174 Liter
    F AW 9-2 är 31,5″ och 160 L
    Nalu 10-6 är 28″ och 153 L

    Fanatic har samma volym klass i 40cm kortare bräda…nyfiken att provar..

  • dude

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 20:16

    Det beror ju väldigt mycket på vilka typ av vattenförhållanden de har där, det kan va platt eller krabb sjö med lite lite vind. Det gör stor skillnad.

    Men oj vilken stor volym de säger brädan har. Har den verkligen 146 liter?

    TomW;682914 wrote:
    found this australian forum- lots of guys riding short fat boards and reviewing. Fanatic wave sounds like the stuff.
    Everyone saying at 80kgs 8-10 is big enough…
  • tomw

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 21:01

    Killarna i Perth säger att 160l räcker gott o väl till 80kg. En bräda som Starboard Whopper 10-0 x 34 säger en kille var svårare att ” take off” än Fanatic All Wave 9-2.
    Dem poängterar att FAW brädor är för vågor och att paddla ut igenom breaken..inte platt vatten. Då rekommenderar dem Fanatic Fly som mer all-round.

    Ska prova en Starboard 10-5 x 30 Drive här i skåne för att få en känsla för volymen..men har fastnat just nu för Fanatic Al Wave eller Fly- få se om jag kan testa senare i vår,,,

  • dude

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 07:22
    TomW;683189 wrote:
    Killarna i Perth säger att 160l räcker gott o väl till 80kg. En bräda som Starboard Whopper 10-0 x 34 säger en kille var svårare att ” take off” än Fanatic All Wave 9-2.
    Dem poängterar att FAW brädor är för vågor och att paddla ut igenom breaken..inte platt vatten. Då rekommenderar dem Fanatic Fly som mer all-round.

    Ska prova en Starboard 10-5 x 30 Drive här i skåne för att få en känsla för volymen..men har fastnat just nu för Fanatic Al Wave eller Fly- få se om jag kan testa senare i vår,,,

    Ja, kan ju tänka mig att det är svårare att ta en våg med en så bred bräda som 34″.

    80 liter i plusvikt är nog till och med lite att ta i tycker jag! Jag tror att snarare för mycket volym kan göra det jobbigare, som att man ligger som en kork på vattnet.

  • mag

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 12:22

    På större vågor har jag haft svårt att få kontroll på de bredaste och tjockare brädorna. Det gäller att snabbt kliva bak och ut mot kanten, annars wobblar brädan iväg okontrollerat. Mycket volym i sig behöver inte innebära problem. Men om all volym ligger på hela bredden, tjocka kanter ofta, så är det värre för mig som är lätt. Jag kommer testa <8 fot o 31 bred till våren på Västkusten så får vi se hur det är i vågorna.
    /Magnus

  • hellgren

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 19:30

    Jag smiter väl in lite på den här tråden.

    Funderar också på att köpa SUP. Tänkte kolla om någon hade några tankar kring BIC ACS 11’4? Väger kring 100 kg och har aldrig SUP:at. Har dock vindsurfat en del och vågsurfat lite.

    Är den nått att ha alls till att börja med?

  • doc

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 19:54

    Kort och bred är mycket roligare. Jag hade en Nalu 11’6 och den var som ett hangarfartyg, gick bara rakt fram. Man måste kliva lååååångt bak för att få den att svänga i svenska vågor och då stannade den gärna. Trist.
    Nu kör jag Nah Skwell 9’6″ och den passar mina 82kg perfekt både till lite plattvatten och till vågor. Sen har jag en Angulo 9×32″ som är riktigt kul i vågor men för lite volym för plattvattenpaddling. Om du redan har en Bark så skule jag satsa på Allwave 9’2″. 160 liter räccker och blir över, bredden gör den stabil. 9’6″ funkar säkert bra också men du behöver nog inte de där sista literna egentligen. Det beror på om du vill köra något annat än vågor, eller om du kanske vill köra med ungar på den också. Gå över 9’6″ i längd behöver du absolut inte med lite brädvana. AllWave är ju dessutom gjord för att plocka våra usla, slöa vågor 🙂

  • doc

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 19:56
    Mag;683232 wrote:
    På större vågor har jag haft svårt att få kontroll på de bredaste och tjockare brädorna. Det gäller att snabbt kliva bak och ut mot kanten, annars wobblar brädan iväg okontrollerat. Mycket volym i sig behöver inte innebära problem. Men om all volym ligger på hela bredden, tjocka kanter ofta, så är det värre för mig som är lätt. Jag kommer testa <8 fot o 31 bred till våren på Västkusten så får vi se hur det är i vågorna.
    /Magnus

    Det var därför jag valde Angulo istället för en Starboard WP. WP har tjocka kanter i jämförelse, så jag tänkte att jag tränar upp balansen och har en bräda att växa med istället. (Så länge jag inte växer i vikt).

  • tomw

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 21:44
    Doc;683258 wrote:
    Kort och bred är mycket roligare. Jag hade en Nalu 11’6 och den var som ett hangarfartyg, gick bara rakt fram. Man måste kliva lååååångt bak för att få den att svänga i svenska vågor och då stannade den gärna. Trist.
    Nu kör jag Nah Skwell 9’6″ och den passar mina 82kg perfekt både till lite plattvatten och till vågor. Sen har jag en Angulo 9×32″ som är riktigt kul i vågor men för lite volym för plattvattenpaddling. Om du redan har en Bark så skule jag satsa på Allwave 9’2″. 160 liter räccker och blir över, bredden gör den stabil. 9’6″ funkar säkert bra också men du behöver nog inte de där sista literna egentligen. Det beror på om du vill köra något annat än vågor, eller om du kanske vill köra med ungar på den också. Gå över 9’6″ i längd behöver du absolut inte med lite brädvana. AllWave är ju dessutom gjord för att plocka våra usla, slöa vågor 🙂

    Thanks Doc,

    Låter som FAW 9-2 är da trick. Vill inte köra med ungar på min bräda- 7 åringen ska paddla själv i mitt sällskap när det är lugnt ute..Så det borde funkar för 7 åringen i platt vatten…

    T

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.