Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa utrustning från utlandet

  • Köpa utrustning från utlandet

    Publicerad av johan_m på 7 mars, 2011 vid 09:44

    Hej!
    Nu när kronan är stark så tänkte jag passa på att förnya ffa min segel- och mastlinje.

    Det jag vet alla pratar om och som jag handlat från tidigare med gott resultat och pris är ju Keppler i Tyskland, då är de brädor jag handlat.

    Men det jag nu är ute efter är andra affärer som skickar till Sverige och som har bra priser. Kanske inte bara i Tyskland, utan även Pundet ligger ju väldigt förmånligt till så även Storbrittanien kan ju vara ett bra alternativ då de är ett stort vindsurfingområde oxå.

    Så nu undrar jag om några har handlat via nätet från utlandet från andra ställen än Keppler och kan dela med sig av sina erfarenheter av dessa.

    goose svarade 13 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • jlaser

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 18:31

    Hej, jag har handlat från https://www.board-center.com/. Dom är ibland lite billigare än Keppler men oftast är det tvärtom. Har annars goda erfarenheter, har betalat till hans bankkonto. Be honom om trackingnumret på paketet när du beställer.

  • goose

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 18:57

    Har precis lagt en beställning hos Keppler. Fick löjligt bra pris på NP segel 2010, härligt med stark krona! Hoppas att det funkar nu…..

  • johan_m

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 07:19

    Jag försökte maila keppler och fråga vilka segel han hade på lager i två olika storleksspann, men de svar jag fick var kolla hemsidan och nån ebay adress som inte funkar om man inte registrerar sig. Hemsidan visste de funkar ju men det står bara ett pris för alla storlekar och inte vilka som finns i lager.

  • dr-masse

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 09:40

    Undrar just om den starka kronan kommer att slå igenom i priserna på hemmaplan… ?

    Annars tycker jag att man alltid skall ge sin lokala handlare en chans att matcha priserna utomlands. Skiljer det lite är det lätt värt att handla lokalt eftersom det blir bra mycket smidigare med garantier och sådant. Fraktskador är inte alltför ovanliga, dessutom (vilket vi sett här på konfen ett antal gånger). Och så finns det kvar en möjlighet att handla grejor på stubben när mastförlängaren/bommen/fenan/seglet gått sönder… vilket dagen före den där kulingdagen är värt en hel del.

    Men visst – skiljer det rejält i pris (vilket det helt klart kan göra med den starka kronan i dagsläget) så är utomlands absolut värt ett försök. Själv skulle jag spana in UK, inte nog med att pundet är svagare än någonsin, många butiker där har en tuff marknad med hård konkurrens.

  • johan_m

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 12:34

    masse, har du några tips på webshoppar i UK?

  • bicless

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 12:39

    Jag tycker konkurrensen i sverige blir bättre och bättre för varje år så tror nog att stark krona kommer slå igenom på priserna.

    Jag tycker det verkar bli svårare och svårare hitta billigare klipp utomlands trots stark krona, känns som en utjämning sker. Ett tag var det tom att man kunde köpa billigare i en butik i Tyskland eller Hongkong än vad en svensk butik kund köpa in av en importör i sverige men den tiden är förbi. Alla varumärken tror jag jobbar för att jämna ut priserna för alla frakter kors och tvärs gynnar i längden väldigt få.

    Vi försöker matcha alla priser, även från andra länder. Då bör man dock ta hänsyn till frakt hem till sverige. Oftast brukar det inte vara några problem.

    Ibland händer helt galna saker, exempelvis ett märke vräker ut prylar i ett land en bit under tillverkningskostnad på grund av överlager. Har man inte kunnat vara med på det inköpet kan man omöjligen matcha priset. Det är vanligast på okändare märken eller märken med finansiella problem men det kan vara kanonfina grejer endå.
    Får man tag i sådana överlagerdeal så kan man sälja prylarna 30-40% under rekpriset. Även dessa börjar bli mer sällsynta, tillverkarna är väldigt restriktiva med sina lager.

    Bicless

  • ola-h

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 12:51

    Hela Tysklandsmarknaden verkar ju vara baserad på billiga fjolårsprylar som inte bara blivit kvar på lager utan köps in just som fjolårsprylar. Bra för dem som hittar sin livs deal, men samtidigt gör det med tanke på storleken på Tysklandsmarknaden som helhet att priserna för resten av världen ökar.

  • surfslusken

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 13:08

    I och med den rekord låga eurokursen har Flikkorna blivit än mer attraktiva!

  • dr-masse

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 13:19
    Johan_M;648794 wrote:
    masse, har du några tips på webshoppar i UK?

    Näe, egentligen inte. Men man ser ju de i Boards och på Boardseeker finns ju en hel hög med branschannonser – http://www.boardseeker.com/equipment.php

  • rrd

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 19:31

    Tidigare var väl den tyska marknaden den största, stämmer det fortfarande?

    I Danmark har jag sett så mycket gamla årsmodeller, så gott som nya oanvända, vindsurfingutrustningar så att jag blir riktigt nostalgisk. Inte många planingstimmar på dom…Kul men ändå lite tråkigt när 10 år nyare grejor oftast är så mycket bättre. Men för en semestersurfare behöver ju inte kraven vara så höga.

    För övrigt är det viktigt att värdesätta garantier och möjlighet till reklamationer vid ett köp.

    Vissa märken skiljer sig mycket åt i sin prisbild mellan olika länder.

  • mag

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 19:36

    Jepp, Tyskland är största marknaden.

    Har för mig att Frankrike och England är stora också.

    SUP försäljningen som boomar just nu är en bra affär för dem surfbrädestillverkare som hunnit med på tåget. Men jag vet inte vilka marknader som säljer bäst på SUP.

    /Magnus

  • svenne

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 21:39

    Tyskland och Frankrike står tillsammans för drygt 30 % av den totala världsmarknaden.

  • goose

    Medlem
    15 mars, 2011 vid 19:52

    Fick NP FireFly idag från Keppler. Har funkat väldigt bra.

    Beställde och betalade i fredags till ett pris 25% under vad jag fick erbjudet i Sverige, leverans med UPS direkt till dörren (utan extra kostnad), väl inpackat i låda och efter granskning helt utan anmärkning.

    Detta var min första beställning från utlandet och det har funkat betydligt bättre än förväntat, kan rekommenderas starkt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa utrustning från utlandet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.