Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kopierat ur Metro

  • Kopierat ur Metro

    Publicerad av robin på 2 oktober, 2000 vid 09:25

    Ur Metro idag:

    Larm efter vindsurfare
    2000-10-02

    HÄLLEVIK Två försvunna vindsurfare återfanns välbehållna efter att sjöräddningen larmats i går.
    En man som seglade utanför Hällevik i Blekinge drabbades av en bruten mast och föll i vattnet.
    När brädseglaren försvann utom synhåll från land larmades sjöräddningen. När de anlände hade mannen dock simmat in till stranden och satt och reparerade sin bräda. (FLT)

    anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 10:16

    Var väl nån harig turist som blev ängslig. Mastbrott och en drivning är ju ingen match för en windsurfare..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 10:59

    Vad lär man sig av denna historia, ha alltid med Er en extra mast och smörgåsar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 13:40

    Jag seglar ofta ensam. Har en smidig nödraket med mig. Endast för extrema situationer! Köpt av kanotfirma. Har haft några mastbrott, och div annat. Inte kul om man är långt bort. Det tar förvånansvärt lång tid att simma även korta sträckor. Avkylningen på senhöst är inte att leka med.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 20:59

    Det var bara en vindsurfare ute i Hällevik igår. Jag vet, för det var jag och
    inte var jag försvunnen vad jag själv tycker. Tappen på jointen som går in i masten brast rakt av ca 100 m efter att jag passerat bortre hamnpiren. När
    jag sedan simmade in till närmsta lämpliga ställe så blev det bortom hamnen.
    Då såg inte de som suttit på restaurangen längst in i viken mig, inte så lätt
    att se genom en stenpir…. Efter ett par hundra meters simmande med riggen på
    bräden drog jag upp grejerna på gräset ovanför stranden. Sedan gick jag förbi hela hamnen upp till huset för att hämta en ny joint, berättade också för min
    familj att jag simmat lite men det var OK i fall de kollat men inte kunnat se mig. Tog lite mat och gick ner mot hamnen för att sticka ut igen. Då var
    sjöräddningen på vag in i viken med två båtar. I hamnen fanns ambulans,
    brandkår och enligt uppgift dykare på väg.

    Naturligtvis är det beklagligt att det gick åt så mycket resurser i onödan.
    Det enda avseendet i vilket jag var försvunnen i var att jag inte syntes från
    den delen av viken där restaurangen ligger. Annat folk hade sett mig och liksom
    jag själv inte tyckt det var någon fara. Det är i sig trevligt att folk
    bryr sig. En kille från sjöräddningen sa “bättre ett larm för mycket än ett
    för lite”, och det får man väl trots allt hålla med om.

    Undrar vem den andre surfaren var ? En tidingen skrev dessutom att det var
    grov sjö … det var det definitivt inte inne i viken.

    Hursomhaver, det där med nödraket från kanotfirma är kanske något att tänka på,
    i synnerhet när man kör lite längre ut. Vill också tillägga att jag hade kunnat
    binda fast masten provisoriskt, men jag valde att simma en stund för att inte skada brädan.

    //”Ej försvunnen”

  • oskar

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 21:10

    Blåste det i Hällevik igår?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 05:21

    Ja, det var tillräckligt för 8.3 och en 298 (137 liter). Det kanske inte alla
    kallar blåst, men jag hade fullt tryck ett par timmar. Då måste förstås “pausen”
    kring kl 14 räknas bort. Annars var lördagseftermiddagen bättre,då hade jag 7.0
    och 100 liters bräda. Tur att inte jointen small då, fär då var jag längre ut
    vid Kråkrevet.

  • s

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 07:31

    Bra att vi har vår svenska sjöräddning, trots att det denna gång var en liten händelse som ordnade sig snabbt.

    Här kommer en historia från verkliga livet.
    En kompis, Per, knäckte variotoppen på sitt segel väldigt långt ut vid Moulay i Marocko. Gissa hur många sjöräddningar det finns i Marocko…
    Av en händelse satt jag och skulle fotografera grabbarna. Efter ett tag började jag spana efter olyckskorpen Per men såg honom inte. Till slut fick jag se en liiiiten prick väldigt lååååångt ut och väldigt lååååångt ner i vind. Efter spaning med vänlig tyskas kikare konstaterade jag ett bekant segel. Eller jag trodde att det var det i alla fall, jag konstaterade att det var en surfare som låg och simmade.

    En av oss (en annan Per) blev hjälte då han med tio meter tamp virad runt magen seglade ut och bogserade den nödställde in till land. De riggade ner, surrade fast allt på brädan och bogserade allt in till land.
    Vi mötte upp på land med coca-cola och choklad och alla var lyckliga! Speciellt den nödställde Per som hade ställt in sig på många timmars simning. Det var nu ingen fara med honom och han var inte orolig för mer än hajarna (som inte är så många i Marocko) när han låg ute i vattnet och plaskade.

    Vad kan man då lära sig av denna historia?
    Håll koll på varandra!!!
    Segla inte så ruskigt långt ut!
    Tejpa variotoppen i förebyggande syfte så att remmen inte skärs av mot vasst stenrev.
    Ha med en bit tamp i någon ficka på hängselen. Problemet kanske går att fixa.

    Rippa på!

    S..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 09:32

    kol kille

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kopierat ur Metro

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.