Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Koppla extrabatteri och relä hur?

  • Koppla extrabatteri och relä hur?

    Publicerad av mysticpearl på 30 november, 2012 vid 19:03

    Ska koppla in ett extrabatteri i min transporter t4 campingbil för att kunna köra värmefläkt och lampor.
    Jag vill kunna använda extrabatteriet utan att tömma av startbatteriet samtidigt som båda ska laddas när man kör bilen av generatorn.
    vad jag har förstått så fungerar detta om man kopplar in ett relä.
    var hittar jag såna här relä prisvärt och någon som har kopplingsschema eller vill förklara hur man kopplar in allting? har tänkt ha extrabatteriet inne i kupén i en batteribox.
    Bildas det knallgas om jag har batteriet i kupén? Farligt om man använder originol kök med öppen låga ihop med detta ?
    Tips om vad batteriet lämpligast placeras?

    svenne svarade 11 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • go_catch_a_wave

    Medlem
    29 december, 2012 vid 18:32

    Här är iaf en skiss på hur reläet kopplas in:

    Bildas väl knallgas när batteriet laddas, dvs när bilen körs.
    Börjar du laga käk i bilen står den antagligen still = inen laddning = ingen knallgas.

    Do it.

    //Daniel Thelin

  • svenne

    Medlem
    29 december, 2012 vid 19:44

    Skaffa en batteribox, för om det kokar över eller av någon annan anledning börjar drälla så är det inget roligt att få ut det i kupén. Det finns på Biltema. Om den inte har slang för ventilering så kan du sätta dit en och leda ut.

    köp inget fjuttrelä nu, för det eldar du upp.
    http://www.frejbildelar.se/relaskiljerela

    Om inte annat så finns det automatiska reläer, Fultema säljer ett som jag inte har en blekaste aning om hur länge det håller men fördelen med ett automatiskt är att det inte kopplar in laddningen om generator håller på att säcka ihop.
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/El-12V/Skiljerela-25230/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Koppla extrabatteri och relä hur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.