Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Koppla upp Datorn via S-video mot TV:en

  • Koppla upp Datorn via S-video mot TV:en

    Publicerad av Knatte på 18 april, 2010 vid 12:38

    Har en liten fråga som jag hoppas få klarhet i:tongue:
    Jag har en stationär dator som jag kopplar upp mot min LCD-tv och jag har inga större problem att få det att funka bra på TV:en.
    Jag har klonad skärm mot TV:en så det funkar bra.
    Men vill jag enbart se saker på skärmen på datorn och inget på TV:en så får jag problem…:shocked:

    Borde man inte kunna skapa en profil som heter “Delad dator/TV” och så ha ytterligare en profil som funkar om man enbart vill ha datorskärmen inkopplad??

    Nu måste jag koppla ur s-videokabeln från datorn, för att kunna återställa enbart datorbilden i vanlig upplösning.
    Så fort jag har S-video i datorn kommer jag inte åt den vanliga höga upplösningen på datorskärmen (1680×1050). Utan jag får nöja mig med 1024 eller lägre…

    Jag har ett ATI Readeon HD2600 kort och jag har tittat i Catalys control center och hittat begreppet profiler där. Där känns det som man borde hitta det jag söker, men jag får inte till detta…..:crazy:

    Eller är det så, att man måste koppla ur S-videokabeln för att enbart kunna se på datorskärmen??? Att S-videon kabeln inkopplad tvingar fram en lägre upplösning även på datorskärmen??
    Någon som har koll och kan bringa ordning i mitt TV-tittande???

    carl-r svarade 14 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • macedu

    Medlem
    18 april, 2010 vid 13:01

    Hej!

    Läste snabbt men kanske har totalt fel. När jag ansluter mellan dator och tv så kan jag trycker jag på den blå “fn” och senknappen som sitter på f4 (oftast), då kan jag välja att ha den inkopplad och se:
    Bara datorn
    Datorn och TV
    Bara TV

    Kör samma veva när jag kör projektor.

    Sen kan man finlira lite med bilden om man vill i storleksmenyn…den med en 2 fyrkanter i… det står 1 och 2 i dessa.

    Ja hoppas det hjälpte ngt….maybe..

    /mac

  • Knatte

    Gäst
    18 april, 2010 vid 15:21
    MacEdu;607212 wrote:
    Hej!

    Läste snabbt men kanske har totalt fel. När jag ansluter mellan dator och tv så kan jag trycker jag på den blå “fn” och senknappen som sitter på f4 (oftast), då kan jag välja att ha den inkopplad och se:
    Bara datorn
    Datorn och TV
    Bara TV

    Kör samma veva när jag kör projektor.

    Sen kan man finlira lite med bilden om man vill i storleksmenyn…den med en 2 fyrkanter i… det står 1 och 2 i dessa.

    Ja hoppas det hjälpte ngt….maybe..

    /mac

    Har du en stationär dator eller bärbar??? Jag har ingen blå “Fn” och ingen text på min f4-tagent på mitt stationära tagentbord :confused2:
    Men på den bärbara jobbdatorn så har jag Fn-knapp och kör F8 enligt ditt förslag ovan:laugh:

    Jag har en DVI-utgång som jag använder till datorskärmen, en VGA utgång och S-video utgång på mitt grafikkort. Finns det andra möjligheter via de andra utgångarna som jag inte har utnyttjat??

  • carl-r

    Medlem
    19 april, 2010 vid 14:45

    Jag kör en sådan setup som du beskriver med ATI-kort. Dock är jag inte riktigt med på vad du undrar. Profilerna använder du ju för att spara de inställningar som är aktiva för tillfället med.

    Du gör inställningarna för vilka skärmar du skall ha igång och hur i Catalyst Control Center under “bildskärmshanterare” va?
    Du kan dra och släppa skärmarna där i de tre rutorna i mitten på fönstret. Sen kan du även högerklicka på skärmikonerna. Så långt har du kommit va?`
    Vad händer sen?

  • macedu

    Medlem
    19 april, 2010 vid 15:21

    Hej igen!

    ja lite som carl beskriver om de där grejorna som snurrar runt, men jag har haft lap tops för detta sen “urminnes” så knixet med stationär och tangentbordet är över min nivå….
    Maybe googla som faen om problemet…. Carl verkar dock vara mer på, kanske ngn bild etc för att kunna gå vidare……

    /mac

  • Knatte

    Gäst
    19 april, 2010 vid 19:32
    Carl R;607370 wrote:
    Jag kör en sådan setup som du beskriver med ATI-kort. Dock är jag inte riktigt med på vad du undrar. Profilerna använder du ju för att spara de inställningar som är aktiva för tillfället med.

    Du gör inställningarna för vilka skärmar du skall ha igång och hur i Catalyst Control Center under “bildskärmshanterare” va?
    Du kan dra och släppa skärmarna där i de tre rutorna i mitten på fönstret. Sen kan du även högerklicka på skärmikonerna. Så långt har du kommit va?`
    Vad händer sen?

    Skall försöka förklara bättre:cool2:

    Jag har inga problem att få bild på TV-skärmen med de inställningarna som jag vill ha. Problemet uppstår när jag vill få tillbaka enbart bild på datorskärmen, så länge S-video kontakten sitter i datorn:blush:
    Så länge S-video kontakten sitter i datorn, så tillåter Catalyst center inte att jag kör med min vanliga 1680x upplösning på datorskärmen och jag har inte klurat ut hur jag skall göra detta, utan att dra ut S-video kontakten ur grafikkortet och manuellt ställa om catalyst center till rätt upplösning.

    Dvs. jag vill inte hålla på att dra ut S-video kontakten varje gång jag vill köra med full upplösning på min datorskärm.
    Kan man göra detta valet via catalyst center och profiler så att man slipper allt meck varje gång så är jag tacksam:tongue:

    Kan det underlätta om jag kör TV-tittandet via DVI-utgången och datorskärmen via VGA?? Eller kommer jag få liknande problem även då med problem när jag växlar.

    Macedu. jag har googlat mycket på detta och ingen har gett någon lösning eller kunnat ge något bra svar på hur jag skall kunna skapa defaultlägen som jag bara växlar mellan. 1. ett läge som innebär klonad datorskärm mellan dator/TV
    2. ett förinställt läge som du får bild på enbart datorskärmen, trots det sitter en S-video kabel ansluten till grafikkortet (alt DVI-kabel i framtiden)

  • macedu

    Medlem
    19 april, 2010 vid 19:43

    Nu kommer en sjuk lösning…. det går inte att ha ngn on off grej!?!?
    Ja som en knappkontakt.
    Finns det inte en omvandlare som man kan föra on off….
    Ja en chansskott som antagligen Carl L kommer att skjuta i sank med ngn briljant kunskap (ta inte illa upp Calle :smile:).

    /mac

  • carl-r

    Medlem
    19 april, 2010 vid 20:49
    Knatte;607423 wrote:
    Skall försöka förklara bättre:cool2:

    Jag har inga problem att få bild på TV-skärmen med de inställningarna som jag vill ha. Problemet uppstår när jag vill få tillbaka enbart bild på datorskärmen, så länge S-video kontakten sitter i datorn:blush:
    Så länge S-video kontakten sitter i datorn, så tillåter Catalyst center inte att jag kör med min vanliga 1680x upplösning på datorskärmen och jag har inte klurat ut hur jag skall göra detta, utan att dra ut S-video kontakten ur grafikkortet och manuellt ställa om catalyst center till rätt upplösning.

    Dvs. jag vill inte hålla på att dra ut S-video kontakten varje gång jag vill köra med full upplösning på min datorskärm.
    Kan man göra detta valet via catalyst center och profiler så att man slipper allt meck varje gång så är jag tacksam:tongue:

    Kan det underlätta om jag kör TV-tittandet via DVI-utgången och datorskärmen via VGA?? Eller kommer jag få liknande problem även då med problem när jag växlar.

    Macedu. jag har googlat mycket på detta och ingen har gett någon lösning eller kunnat ge något bra svar på hur jag skall kunna skapa defaultlägen som jag bara växlar mellan. 1. ett läge som innebär klonad datorskärm mellan dator/TV
    2. ett förinställt läge som du får bild på enbart datorskärmen, trots det sitter en S-video kabel ansluten till grafikkortet (alt DVI-kabel i framtiden)

    Jag skulle rekommendera dig att börja med att spara en profil som du kallar “dator + tv” eller liknande och väljer att spara alla inställningar du har nu, så kommer du lätt tillbaka efter att ha ändrat sen.

    Sen går du in på fliken som ser ut som bilden som jag har bifogat.

    Där i den rutan som jag har ringat in med grönt borde din tv synas. Högerklicka på den och välj att “disable” eller liknande, eller så drar du den därifrån till rutan under.
    Då borde den skärmen slockna. Därefter “ska” du utan problem kunna ändra upplösningen. (Min uppfattning är att dessa drivisar är det struligaste som finns på denna jord, så jag är inte förvånad om nåt trasslar ändå.)

    Om du har lyckats släcka tv’n och ställt in upplösningen så att du är nöjd, då går du in i profilmenyn och sparar en profil till som du kallar typ “bara dator” eller nåt sånt och väljer att spara alla inställningar.

    Sen borde du vara klar.

  • Knatte

    Gäst
    20 april, 2010 vid 07:07
    Carl R;607459 wrote:
    Jag skulle rekommendera dig att börja med att spara en profil som du kallar “dator + tv” eller liknande och väljer att spara alla inställningar du har nu, så kommer du lätt tillbaka efter att ha ändrat sen.

    Sen går du in på fliken som ser ut som bilden som jag har bifogat.

    Där i den rutan som jag har ringat in med grönt borde din tv synas. Högerklicka på den och välj att “disable” eller liknande, eller så drar du den därifrån till rutan under.
    Då borde den skärmen slockna. Därefter “ska” du utan problem kunna ändra upplösningen. (Min uppfattning är att dessa drivisar är det struligaste som finns på denna jord, så jag är inte förvånad om nåt trasslar ändå.)

    Om du har lyckats släcka tv’n och ställt in upplösningen så att du är nöjd, då går du in i profilmenyn och sparar en profil till som du kallar typ “bara dator” eller nåt sånt och väljer att spara alla inställningar.

    Sen borde du vara klar.

    Det är i princip så jag har gjort…. Sparat inställningarna för enkel TV-skärm och kopplat bort TV-skärmen och gjort en profil som bara kallas “enbart datorskärm”, men så länga S-video kontakten sitter i datorn så vägras jag full upplösning på datorskärmen.:ooo:

    När jag känner mig mentalt stark någon gång som skall jag göra nya försök:smile:
    Men just för tillfället är jag mer inne på att använda en HDMI/DVI kabel mellen TV och dator och se om det löser några prolem + att bilden lär ju bli bättre:smile:
    Men tackar för tipsen Carl:tongue:

  • carl-r

    Medlem
    20 april, 2010 vid 07:20

    Vet du att jag är inte förvånad. På mitt håll så vägrar ati-drivisarna att visa tv-bilden om jag bara har tft-skärmen inkopplad ihop med tv’n. Jag måste ha en CRT inkopplad för att kunna få ut bilden på tv’n. Heelt sjukt. (Alltså tft+tv+crt och bild på crt+tv eller bara tft kör jag. Enda sättet att få ut tv-bild.)
    Det går alltså inte att dra ut tv-bilden om jag bara har tft’n och högerklick funkar inte på skärmikonerna när tft’n är Primary.

    Mitt enda tips i ditt läge är att testa ATI Tray tools. http://www.guru3d.com/article/ati-tray-tools-/

    Jag använde dem för 5 år sen eller så för att lösa liknande problem. De är inte på nåt sätt hundra men funkar ibland för att göra till synes omöjliga inställningar (eller kanske det man förutsätter normalt, beror på hur man ser det).

    Själv så har jag gett upp och låter CRT’n stå där den står. 😉

  • fastforward

    Medlem
    20 april, 2010 vid 14:27

    Testa Ultramon istället, det där sabla Catalyst är helt omöjligt att jobba i.

  • Knatte

    Gäst
    20 april, 2010 vid 21:05
    fastforward;607551 wrote:
    Testa Ultramon istället, det där sabla Catalyst är helt omöjligt att jobba i.

    Ok, får testa Ultramon om jag inte får snurr på grejerna:tongue: Är det ett betalprogram eller gratis? Fick ingen bra kläm på detta när jag googlade. Såg ut att vara gratis ibland och kostade på andra ställen…

  • carl-r

    Medlem
    21 april, 2010 vid 08:59

    Måste tacka dig Knatte för att du ställde frågan för jag började testa runt lite själv igen.
    ATI tray tools verkar sakna de inställningar som jag använde förr. Jag hittade dem inte igen iaf.

    Däremot så testade jag att byta kontakt baktill så att tft-monitorn satt i den andra kontakten och jag tog bort crt’n. Då lyckades jag till slut få bild på både tft och tv.
    Mycket nöjd här!

    Sen för din del så tänkte jag på om du har provat att under “Monitoregenskaper” i rutan “Monitorattribut” kryssa ur “Använd EDID…”?
    Gör man det så får man större frihet att ställa in upplösningar.
    Kan ju vara värt ett försök. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Koppla upp Datorn via S-video mot TV:en

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.